2014 Kapp Verde – Gatelangs i Sal Rei


Her kommer enda et innlegg fra Kapp Verde.

Sal Rei er Boa Vistas hovedstad. Byen er et litt støvete og laid-back sted
med brosteinsbelagte gater og litt forfalne bygninger i kolonistil.
Men Sal Rei er i rask endring og forbereder seg på den forventede turistboomen.
Her bygges leiligheter, hoteller og villaer i en skjønn forening.
Så om du vil oppleve øya før turistene helt tar overhånd
tror jeg ikke du må drøye turen alt for lenge.


Ei litt annerledes krybbe.
Vi kom dit 28. desember 2013, og midt på torget fant vi denne.
Jesusbarnet, Maria og Josef – i et partytelt!

Det er jo en viss sjarme med dette.
Selv om vi har sett en del plasser som likner så får jeg liksom aldri nok ..
Jeg elsker å traske rundt og se på gamle hus, gamle murvegger, dører og vinduer.
Men det jeg fester på filmen, holdt jeg nesten på å si,
det er noen andres hverdagsliv – medaljens bakside på en måte.
Det er veldig fatteslig, og for de som bor der er det sikkert ikke verken sjarmerende
eller eksotisk, bare den harde virkeligheten.

Dette er rett og slett det lokale bilverkstedet.

Parkerte båter i gatene er mer vanlig enn biler,
om du ser bort fra alle taxiene da ..

Dette er ikke en gjenglemt båt, men en pub.

Båtene er like fargerike som husene, og stort sett like falleferdige også.

Nye blokker/leilighetsbygg skvatt opp som paddehatter.
De er sannsynligvis ikke bereget på lokalbefolkningen, men på turister som vil
invistere i utlandet.

Ikke langt mellom godt vedlikeholdte hus og det rene forfall.
Det er litt gjengs over alt hvor vi har vært.
Mange passer på sitt eget, helt frem til utsiden av gjerdet,
men det er tydeligvis ingenmannsland så der er det bare å kaste fra seg søpla
– og gjøre som ingenting.

Hvem skulle trodd at det ligger en restaurant her?
Ja, ikke akkurat det vi ville omtalt som en restaurant her hjemme kanskje,
for da ville den vel vært stengt av mattilsynet for lengst.
Men de serverte iallefall en fantastisk hummer for dem som liker det.
Opp ei ekstremt smal trapp til tredje etasje,
og så var vi der.

Ikke lett å finne om du ikke visste det, og slik var det vel stort sett;
Innimellom husene lå det faktisk en del finere restauranter.

De hadde en fantastisk god lokal vi som het Che.
Både rød og vin. På butikken kosta ei flaske 60 kroner,
gikk du derimot til souvernirsjappa måtte du doble prisen, og vel så det.
Ikke avskrekkende det heller, litt irriterende bare ..

Håper du likte turen.
:o)

#afrika #kappverde #boavista #salrei #ferie #sommer #sol #bad #ferieminner #eksotisk

3 kommentarer
    1. Ha, ha, no lo eg godt av det du skreiv om regnversturen din. I dag har det regna noko ufyseleg her og. Du hatar regnkler, skriv du. Eg elskar min regnjakke. Den er heilt vanntett, ein blir ikkje klam, kan brukast som alversjakke, f.ekspl på ski. Eg har hatt den i mange år og kjem sikkert til å ha den i mange år til, Merket er ARC’TERYX. Den einaste bakdelen med denne jakken, er at den kostar flesk. Men har ein først tatt seg råd å kjøpe ein, har ein regnjakke i mange år.

    2. En flott tur og spesiell opplevelse med tanke på alt det som ser så falleferdigt ut men som faktisk er virkeligheten for beboerane.Tror jeg ville hatt problemer med å bo i ett vakkert velholdt hus og sett på befolkingens elendighet eg da

    3. Likte turen kjempegodt 🙂 Å se alle de herlige husene. Selv om de er falleferdige noen av dem, likevel sjarmerende og fargerike 🙂 Skjønner det må ha vært fint å gå der å titte 🙂 Stor fredagsklem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg