MR på morrakvisten

Så er tiden kommet. Igjen. Eller rettere sagt, den burde ha vært her allerede i november. Ny MR. Kontroll for dattera. De påpekte så veldig da ho dro fra Rikshospitalet i mai at den oppfølginga var uhyre viktig. Hver sjette måned. Og Sørlandet sykehus har vært inneforstått med det.

De har bare ikke hatt tid. Femten ukers ventetid for uprioriterte tilfeller. Og der, sammen med de uprioriterte, var visst dattera mi. Men hallo, det er veldig mange flere uker enn 15 fra begynnelse av mai til slutten av januar!! Hva med å planlegge litt, se litt fremover, sette opp timene litt lengre frem i tid enn en måned av ganga?

Jeg lurer litt på hvordan en havner i den prioriterte køen egentlig. Om ikke kontroll etter ondartet hjernesvulst er nok, hva holder da lissom? Ho har mast, jeg har mast, fastlegen visste at det var kø og kunne lite gjøre med det. Sa han. Hva med henvisninga fra Rikshospitalet, og lovnadene fra legen på sykehuset her i byen. Joda, det kom sikkert en innkalling i januar. Og hvis ikke den dukka opp innen den femtende så måtte ho ringe og purre.

Den kom ikke. Og ikke kunne ho vente time med det første heller, var svaret da ho ringte.

Som mamma godtar jeg ikke et slikt svar. Om dattera ikke orker å mase mer, og de tror vi gir opp av den grunn, vel, da tok de feil! For her ble det ringt og mailet, til både til den ene og den andre. Og to dager etter ble ho lovet en time enten uke fem, eller tidlig i uka etter.

Men hva med de som ikke har kapasitet til å mase sånn? De som kanskje ikke har noen andre som hjelper til? Vel, de står vel i den køen enda de. Sammen med alle de andre som ikke fikk time da de skulle. Som vi fikk beskjed om sånn i den spede begynnelsen, mens vi bare pent etterlyste den tidligere avtalte timen. 

Den som maser mest skal få – hipp, hurra for helsevesenet i Norge!

9 kommentarer
    1. Uff, det er jo ikke slik det skal være at man må mase seg ihjel for å få en time til div i helsevesenet. Og ja, har man hatt en så alvorlig lidelse så burde man ihvertfall bli nøye fulgt opp!!!
      Bra dere ikke gav dere…. Men trist at det er slik at man må mase. Ikke alle orker det!
      Håper MR vil vise at alt står bra til….
      klem <3

    2. Sukk.. for ei ekstra påkjenning det må være å kjempe med slikt i tillegg ! – jeg har opplevd litt av hvert på sørlandet sykehus kr.sand og kan dermed ikke si jeg er overraska . Men like forferdelig er det!
      Lykke til !

    3. Helt syyykt! Det hjelper å mase, men det burde ikke være slik…. Ille nok at man skal ha en alvorlig diagnoes, om man ikke skal bli syk av usikkerhet og venting.
      Jeg syns virkelig synd på de som ikke selv har ressurser eller pårørende som følger opp.

    4. desverre kjenner jeg meg så altfor godt igjen her,jeg kommer til uten den store ventetiden fordi jeg maser en gang i uken,men med en så alvorlig diagnose som din datter ha så er det skammelig av helse norge å sette dem på venteliste,krysser fingrane for att alle prøvene er fine da

    5. Ja, det er grusomt at det er sånn, men det ser ut som det er sånn altså. i mange tilfeller. Jeg har sett og vært med på det samme til folk rundt meg. Og mye annet dritt. Ikke fornøyd nei. Man blir litt sliten av å styre sånn. Lykke til med datter hvertfall nå da, at hun får fine svar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg