Første søndag i advent

Hei, hei .. denne aller første dagen i desember.
Her i huset er det ikke noe som minner om jul, advent eller det som bør være på plass
når vi nå er ramlet inn i årets siste måned.
Her er alt som det pleier, litt rotete her og der, noen pelsdotter og hybelkaniner i krokene,
et halvvissent oliventre på benken.

Utenfor tyter det liksom heller ikke over av julestemning.
Det er mer som våren, sol fra klarblå himmel og ti varmegrader.
Men akkurat det er helt greit for meg.

Adventsstaken og førjulstiden bryr jeg meg ikke så mye om.
Jeg er absolutt ikke ei som er bundet opp av tradisjoner, og noen ganger synes jeg det er litt synd.
Jeg har mista gleden over jula, førjulhyggen og kosen med det hele,
en eller annen plass på veien. Egentlig er det jo mest stress!
Dessuten skal jeg tilbringe resten av dagen/kvelden på jobb så for meg er
denne søndagen en helt vanlig arbeidsdag.

Her får du en liten presentasjon av de som venter på å komme ned fra loftet.
Innlegget er et år gammelt, så noen av dere har nok sett det før,
men det var det nærmeste jeg kom julestemning i dag.

FLERTALLET AV NISSENE HER I HUSET ER SKAPNISSER.
De kommer bare ut av skapet når jula er over, og da ender de opp på loftet i noen plastkasser,
så jeg vet ikke hva som er verst; være en skapnissse,
som iallefall blir belyst og beglodd og sett på med flunkende barnebarnøyne,
eller en som ligger nedpakket, tett i tett med alle naboene fra alle etasjene i skapet ..
Jeg hadde nok foretrukket skapet!

 

BLIR DU MED PÅ EN LITEN PRESENTASJONSRUNDE?

FØRSTE ETASJE:
Her bor selveste nissefar aleine i leiligheten til venstre.
Til høyre finner du single frøken Mus og hennes to utenomekteskaplige barn.
Sistnevnte har i en anseelig årrekke tilhørt min husstand, ca. 20 år tenker jeg,
mens nissefar bare ramla inn et år. Husker ikke helt når.

 

I ANDRE ETASJE:
Dette lettere henslengte tålig nyforelskede nisseparet bor til venstre,
rett over nissefar og har kun vært med på lasset i to år.
De fant hverandre i godt voksen alder og oppfører seg til tider som noen fjortiser.
De ble smugla inn i heimen sammen med en del røde, deilige julehåndklær til badet
som jeg fikk av min søster i julegave.

Ved siden av ungdommen befinner det seg to engler.
De sitter godt plassert mellom min eldgamle bibel og noen gamle, grønne fruktskåler i krystall.
for anledningen pynta med gullfarga julekuler.

 

TREDJE ETASJE:
Her begynner det å bli ganske folksomt.

En liten stearinlysnissefamilie bor i midten i tredje.
Disse ble innkjøpt for 5 år siden, for å stå i vinduskarmen på kjøkkenet.
De var billige og derfor ble akkurat disse med hjem.
Håpet var at de overlevde den jula, men de ville ikke helt gi seg og hoppa med opp på loftet
da jula var over. Siden har de hengt med.

Det søte nisseparet med stripete sokker, til høyre, er bare to år gamle.
Et impulskjøp i forbifarten da jeg stakk innom Plantasjen en gang.
I år bor de helt bakerst i tredje etasje.

 

Helt til høyre bor disse spreke nisseungdommene.
De flytta inn for ti års tid siden, og holder seg ekstremt godt.
Må være all denne skigåinga hele vinteren.
Fatter ikke at de orker!

Den gamle strikkenissen i bakgrunnen ble innkjøpt fordi han var så billig.
Rett og slett fordi jeg trengte litt julepynt etter å ha gitt fra meg alt
da jeg aldri skulle feire jul mer i hele mitt liv. Men sånn gikk det jo ikke.
Litt julepynt må en rett og slett ha når en har forholdsvis små barn.
Og uten penger måtte den pynten bli billig!

 

Nisseparet på benken begynner også å dra på årene.
De kom i hus en julaften for en del år siden, rett og slett på selveste dagen.
Fikk de i julegave fra ei av døtrene mine.
De bor i år helt til venstre i tredje etasje og stortrives der.

 

FJERDE ETASJE:

Av ren og skjær høflighet starter jeg med de eldste først.
Dette museparet har vært med meg i over 30 år!
Jeg kjøpte dem mens jeg enda bodde hjemme hos mamma og pappa,
og de har vært pakka opp hver eneste jul siden.
Det var nok min aller første julepynt og jeg skal passe på dem som bare det,
slik at de kan følge meg resten av livet.

Resten av toppetasjen er litt studd egentlig.
Her har storfamilien flytta inn, med mine, dine, våre .. akkurat som in real life.

Seks av disse kjøpte jeg på nettet for 7-8 år siden og de var rådyre.
Nisser med personlighet sto det, og jeg falt pladask!
Har litt sansen for sånne raringer egentlig, men mulig jeg ikke var helt god allerde den gang,
for når jeg har studert dem i ettertid ser de jo totalt sprø ut alle sammen.
og like barn leker best heter det jo. ;o)

Bare se litt nøyere på dem her:

Bortsett fra denne familien har det lurt seg inn fire små attpåklatter de siste årene.
De trenger ikke nærmere presentasjon, men du finner dem på oversiktsbildet for fjerde etasje.
Hvem som er foreldre til disse er litt uklart på nåværende tidspunkt,
men det spiller vel ikke så stor rolle egentlig.
Det viktigste er vel at de er blitt godt tatt imot og har en trygg og god plass
i denne nymoderne storfamilien.

Siste par ut er disse to nissesøsknene.
De har ikke egentlig noen tilknytning til de andre i denne etasjen,
men er bare på besøk.
Jeg har på følelsen at de har vært her et par år,
men har mista litt oversikten egentlig.
Så lenge de oppfører seg ordentlig får de lov å bli boende.

;o)

Midtlivskrise på facebook finner du HER.

24 kommentarer
    1. Var det jeg mente å huske – og tenkte at det kanskje kan være ok å minne deg på det:) Gleden er ikke alltid så lette å finne,noen ganger må man bare skape den..;) God natt klem fra den søvnløse:)

    2. Grete: Jula var helt toppers for en del år siden. Men det har skjedd så mye som har forstyrret den julegleden min så jeg sliter litt hvert eneste år. Ellers bryr jeg meg ikke så mye om verken den ene eller andre høytiden. For meg er det aller beste med sånt at det er noen ekstra fridager.

    3. Anne Marie: Du husker ikke feil. Jeg sliter litt med den jula hvert år jeg. Men når den bare inntreffer så blir det ikke så ille likevel. :o)

    4. Huldra: Takk, takk. :o)
      Her er kun tre julegaver innkjøpt, og det er bare en liten brøkdel av det som må skaffes før den store dagen. Men det verste av alt er kanskje at jeg IKKE stresser med det. Iallefall ikke før lille julaften. Det er meg og alle mannfolka som panikkshopper! :o)

    5. fruensvilje: Kveldsjobbinga er over for denne gang. Neste kveldsuke er uka før julaften .. så da er det snaue to uker til å finne frem de nissene da. Foreløpig har jeg ikke gidda. Enda jeg var oppe på loftet og så litt på kassene.

    6. Oldemorbloggen: Hehe .. tror du ikke snart de kommer ned loftstrappa på egenhånd da? De vet jo hvor de skal stå. :o) Jeg stresser egentlig ikke. Ikke enda. Har kjøpt tre julegaver allerede. Burde nok få satt i gang med den shoppinga snart .. for det haster vel igrunnen allerede. Bakinga tror jeg jeg dropper i år. Men en skal aldri si aldri, selv om det er lenge siden det ble sju sorter her i huset. Den eneste som eter de kakene er jo meg, og jeg har jo absolutt ikke godt av det!

    7. Jeg må jo si det er ganske julete i skapene dine til at du ikke er noe julete og ikke har noe julestemining 😀 Herlig gjeng 😀 Ha en fin dag på jobb 🙂

    8. Vet du Marit; dette syns jeg var et kjempegodt innlegg 🙂 jeg har satt her og virelig smilt for meg selv….for dette var virkelig artig skrevet 🙂 Selv om man ikke har jule/førjulsstemning, kan man få litt artig ut av denne tiden allikevel 🙂 Jeg pleier heller ikke være så opptatt av julen, men av en eller annen grunn har det vært litt kjekkere å finne frem pynt i år….
      Du fikk ihvertfall frem smilet hos meg…Ha en flott søndag!

    9. du har litt av en nissesamling :))og jeg håper du finner igjen julestemningen en eller annen plass på veien:))men først lyt du få fra deg jobbkvelden:)

    10. Synes det ser ut som det kommer til å bli skikkelig jul hos deg etterhvert jeg 🙂
      Her tas det i det roligste tempo man kan tenke seg, og jeg begynner å shoppe julegaver tidlig på året. Ingen stress og press, men jeg liker å ha stjerna og staken på plass til 1. advent. Tror det sitter litt ekstra godt i meg å klare å få det til siden jeg er kronisk syk, og lever et ganske stille liv med dyra mine. Små gleder blir dermed store gleder. Husvasken derimot kommer sakte men sikkert den også. Det er sunt med hybelkaniner.. 🙂
      God advent til deg fra Huldra 🙂

    11. Her er alle gavene kjøpt og pakket inn, de fleste som skal med post er sendt og alt er pyntet og rolig. Jeg har et hus til som skal pyntes,men det tar jeg når vi reiser oppover. Jeg vasker ikke rundt til jul og jeg baker ikke 7 slag..jeg baker IKKE – det finnes bakere og det fungerer bra.Julen for meg er familie, kos og god mat- og noe pynt – men ikke mer enn at jeg får det unna når det er over:) Klemmer fra meg.. og huker jeg ikke feil så jaktet du på julefølelsen i fjor også?.. og den kom da?:)

    12. Det er jo litt trist at du ikke finner glede i advente ennå. Det er harlig fering. Uten krav og mas….:-) Det er juleforberedelsene som tar knekken på meg….:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg