Hellas – En svipptur innom gamlebyen i Korfu

Hotell Atlantis i Korfu lå utrolig sentralt til.
Vi kom med båt fra Albania og kaia kunne vi se fra verandaen.
Ja, riktignok ikke den som lå aller nærmest her, men litt til venstre i bildet.

Akkurat det visste jo ikke vi da vi skulle ha taxi til hotellet.
Den første vi fikk fatt i gadd ikke ha den turen.
Andremann sa det var veldig kort å kjøre, men han skulle gjøre det for 10 euro.
Han spurte tre ganger om jeg skjønte at det var en særdeles kjapp tur,
men han ville ikke ta den for mindre enn dette beløpet.

Rommet i et tostjerners byhotell kan altså se slik ut.
Vi skulle jo ikke engang være der en hel natt,
2.30 ble vi henta av taxien,
så hadde det ikke vært for barnebarnet ville vi nok ikke booka noe hotell i det hele tatt

.

Korfu gamleby sett fra sjøen ser utrolig sjarmerende og spennende ut.
Akkurat slike plasser jeg elsker å tusle rundt med kameraet og ha god tid.
Noe vi ikke hadde, så det er nok en av grunnene til at jeg har lyst til å tilbake igjen.

– En til mamma og en til meg ..
Mat er ikke det de interesserer seg mest for disse to her.
Tror dattera mi mangler et eller annet som forteller hjernen at ho er sulten,
og det kan nesten virke som om snuppa også er på samme måte.
Jeg  derimot, har nok fått det genet dobbelt opp.

Gamlebyen i Korfu har vært på Unescos verdensarvliste siden 2007.
Atmosfæren var veldig italiensk, i følge min datter.
Flertallet av bygningene var temmelig slitne og trengte sårt renovering.
Men siden jeg er vanvittig opphengt i slike gamle greier så ble jeg absolutt ikke skuffa.
Litt synd er det jo at ingen tar ansvaret for skatter som dette,
men det får jo bli opp til dem og det er heldigvis ikke mitt problem.

Det fins to fantastiske festninger i byen.
Inngangsbilletten her var 4 euro (barn gratis), men det barnet vi hadde med
begynte å bli litt lei av å traske rundt på dette viset,
så turen innenfor murene får jeg ha til gode.

Når noen uten snev av stedssans vimser rundt på dette viset går det galt.
Vi burde jo iallefall ha tenkt tanken, men den gang ei.
Vi gikk oss vill, rett og slett.
Men vi hadde jo god tid, så vi tok ikke det så tungt.
Shoppa litt innimellom, spiste litt is, kikka på livet i gatene når det begynte å mørkne ..

… og kikka plutselig inn gjennom det samme butikkvinduet både to og tre ganger.
Livet er ganske gøy når alt virker nytt gang på gang på gang. Hehe.
Gatene i gamlebyen var som en labyrint for oss,
men etter å ha funnet riktig retning var vi tilbake til hotellet seks timer etter vi forlot det.

En gang skal jeg tilbake hit.
Sikkert ikke med det første, men en gang ..
Da skal jeg kjøpe de veskene jeg ikke orka å se på i denne omgang.
Jeg skal gå innom i smykkebutikkene og virkelig ta for meg av all hærligheten som er der.
Jeg skal muligens også klare å få med meg noe tøy hjem i kofferten.
Men det må være en gang som jeg ikke er så sykt sliten i beina,
når heteturene har takka for seg og jeg tør gå inn i en butikk for å prøve tøyet.

Jeg kjøpte riktignok en blå sommerkjole.
Men jeg tror hjernen må ha vært på kokepunktet i gjerningsøyeblikket.
For jeg tviler sterkt på at jeg noen gang kommer til å bruke den,
og den var absolutt ikke et kupp økonomisk sett heller ..

#korfu #hellas #byferie #gamleby #festning #shopping #rimelig

7 kommentarer
    1. Livsrom: Har fått anbefalt nordspissen av øya, der skal vannet være så fantastisk flott. Turkis og helt klart. Så kanskje det blir dit en annen gang, med litt flere dager i gamlebyen i Korfu før avreise.

    2. fruensvilje: Du har vel vært innom på cruise da? For her lå den ene gedigne båten etter den andre. Tenkte faktisk på deg da vi la til kai litt innforbi de store, flytende hotellene. :o)

    3. lulltove: Takk. :o) Ja, der likte jeg meg godt. Mye å se, som jeg ikke fikk sett .. men da vet jeg jo det til en gang jeg ramler over noen billetter til spottpris. ;o)

    4. Det var masse flotte bilder. Alltid spennende å se og lese andres reiseerfaringer. Kan tenke meg, ut fra det du skriver, at Korfu er verdt et besøk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg