Saranda, Albania – Hotellet

Sea Side Saranda var et fire eller femstjerners hotell. Alt etter hvor en fant omtalen.. Det var flott og forseggjort, med fine rom og en fantastisk takterrasse. Noe badebasseng fantes ikke, ei heller ei hotellstrand. Men det var ikke lange biten til ei annen overfylt hotellstrand. Og nå begynner vi å innse at de vi prata med i Kavos muligens hadde litt rett .. men de aller fleste menneskene vi traff var kjempehyggelige og blide selv om de ikke kunne så skrekkelig mye mer engelsk enn det absolutt nødvendige for såvidt å gjøre seg forstått. Men det er jo det minste problemet egentlig. Fins jo både fingerspråk og kalkulator hvor en kan vise f.eks. hva prisen er .. 😉

Ingen bookingavgift sto det på booking.com. Men det kom helt an på hvordan du betalte. Dro du visaen la de på 2,4 prosent. Og disse prosentene måtte betales kontant i euro. Sannsynligvis fordi det ikke skulle bli registrert noen plasser. Når jeg tenker meg om så sto det ikke noe om disse euroene på kvitteringa heller. Småpenger for oss, en hel formue for han som satte i resepsjonen. Han forklarte og forklarte, men måtte til slutt finne frem betalingsterminalen, før han igjen forvissa seg om at jeg hadde skjønt at det ble et tillegg for kortbetalinger. Minibankene befant seg kun i sentrum og da vi hadde forsøkt oss i tre av dem uten å klare å få ut annet enn LEK gav vi opp. 

Det var ca. 10-15 minutters kjøring inn til selveste byen. Alt ettersom hvor mye trafikk det var. Og kø, tuting og rushtrafikk var det døgnet rundt. Det uoppdaga reisemålet jeg hadde lest om var nok forsvunnet for flere år siden. Her dukka det opp hotell på de merkeligste plasser. Ferdige hotell, halvferdige hotell, såvidt påbegynte byggeprosjekt. Alt i et salig kaos. Egentlig føltes det litt som om vi bodde i ei krigssone.

Utsikten fra terrassen vår. Om noen år, når prosjektet nedenfor er ferdig kan en sikkert ikke kombinere dette rommet med sjøutsikt lengre ..

Selve rommet var de lite å sette fingeren på. Skjønte aldri helt hvorfor vi hadde fått fire senger her også, for på bestillinga sto det to voksne og et barn. Selv om hotellet var forholdsvis nytt er ikke kloakkanleggene bygd for så enorm belastning som det tydeligvis har fått. Papiret måtte legges i ei søppelbøtte ved siden av doen, og om vi lukka vinduet på badet lukta det kloakk der inne. Inne i minibaren, som var tom fordi vi ikke hadde bestilt noe, lukta det … oppkast? Men det forsvant litt etterhvert. Eller så ble vi kanskje bare vant til det?

Heisen var noe for seg selv. Glassheis utenpå bygget. Kult som bare det, ifølge barnebarnet. Veldig kult, helt til vi tok den ned i underetasjen der vi hadde fått beskjed om å gå når vi skulle til stranda. For der var det veldig halvferdig og stusselig. Ei dør og særdeles lite sikring på baksiden, der det var helt tomt så lenge heisen befant seg i en annen etasje.

Ble litt negativt dette her gitt .. Men reisemålet var en aldri så liten skuffelse, for både min datter og meg. Vi hadde forestilt oss noe helt annet. Albania, det uoppdagede ferieparadiset. Jaja. Heldige er de som fant det. Saranda er iallefall ikke mye uoppdaget lengre. Likevel hadde vi det kjempekoselig sammen, så jeg vil absolutt kalle turen vellykka. Vi bada og solte oss, på den ene stranda etter den andre. Jo lengre vekk en gikk fra hotellene jo mindre folk var det jo selvsagt. Eller iallefall mindre turister ..

Noen ganger lurer jeg på om jeg er litt folkesky.

Takterrassen var det ikke en ting å utsette på! Her befant det seg en bar/restaurant/frokostavdeling med en fantastisk utsikt over Saranda sentrum og solnedgangen. Litt skummelt og veldig høyt om du drista deg til å kikke ut over kanten. Men for et syn om du bare så rett ut og frem! En bedre plass å spise middag skal du lete lenge etter!

Det fins kanskje enda noe uoppdaget en plass i dette landet. Vi leita ikke akkurat etter det. Men for min del er ikke dette en plass jeg har behov for å dra tilbake til. Følelsen jeg fikk da vi gikk rundt inne i byen på kveldstid var omtrent som å gå langs strandpromenaden på Gran Canaria (er 16-17 år siden jeg var der), plusser du så på et par tivoli, så har du det – Saranda!

#saranda #albania #ferie #sol #sommer #nyttreisemål #badeferie #seaside #hotell

8 kommentarer
    1. fruensvilje: Veldig koselig å være bare oss i en hel uke. :o) Har aldri reist sånn tidligere, og lengta jo litt hjem. Men ville ikke vært uten denne opplevelsen heller.

    2. Anonym: Selv om vi var litt skuffa, så er det jo ikke sikkert det er andres oppfatning. Det er jo noe av det fine med oss mennesker; Vi er alle forskjellige. ;o)

    3. Livsrom: Jeg hadde aldri planer om å reise hit, men det er ikke alltid ting går som det skal. Dermed trengte ho reisefølge i og med at en annen hadde trukket seg .. og jeg er veldig glad for at jeg ble med nå. For vi tre hadde det utrolig koselig. :o)

    4. Albania har aldri stått særlig høyt på ønskelisten min over reisemål. Jeg vil ikke si at det rykket opp noe særlig etter det du har skrevet heller. Men flotte stemningsbilder har du fått derifra;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg