Hekken er daua!!!

Trist syn. Men når jeg ser meg rundt så er jeg ikke den eneste som har en grå/brun/klissdau hekk i år. Vet ikke hva som har skjedd jeg, og ikke vet jeg om den kan komme seg til neste år heller .. eller til vinteren. Den hvite vinteren vel og merke, for nå er vi i den grønne her på sørlandet. Det skal jo tross alt være en tålig vintergrønn hekkplante dette her, uansett hvilken av vintrene vi befinner oss i. Mener jeg å huske fra jeg kjøpte den for 10-12 år siden. Naboene som har thuja-hekker har det vel nesten enda verre, for der er alle buskene blitt helt brune. De kommer seg nok ikke ..

Jeg har ikke grønne fingre. Eller, alt som kun skal være grønt pleier å overleve her hos meg. Det med blomster på er det verre med .. derfor ser det litt stussselig ut her i hagen vår. Ikke bare derfor kanskje, for vi er jo på hytta hele sommeren .. og det er der sommerblomstene befinner seg. De i krukker og kasser og kar. Som bugner over av blomstringsvilje og vitalitet. Hmmm, ja sånn omtrent da .. ;o) Her hjemme er det bare litt her og litt der, alt for lite til ei så stor tomt. Men en kan ikke få alt her i verden heller vettu, selv om jeg trodde en gang for noen år siden at jeg skulle få Tinnheias vakreste hage omtrent på denne tia. Jeg tok feil. Utgangspunktet ligger jo der og bare venter på å bli stelt på rett måte, men gartneren har uteblitt.

Vi holder for tiden på å gro inne! Drømmemannen skulle rydde en del her i vår, og i fjor høst og … ja, som du ser så ble det ikke noe av det. Og jeg er livredd for motorsaga, så jeg skal iallefall ikke forsøke meg. Men til høsten kanskje ..?

Grillbua. Sørlandets minst brukte sådan. I år har sønnen hatt et vorspiel her, i fjor hadde vi en fest her, året før var det muligens noen ungdommer som hadde besøk her inne. Ellers står det tomt. Hele året. Den digre gassgrillen vi kjøpte i fjor er brukt to ganger. Må innrømme at jeg innimellom tenker på at det mest pratiske for oss hadde vært en leilighet med en diger terrasse heller. Uten all denne tomta og alt som må gjøres og vedlikeholdes. Men jeg er liksom ikke helt klar for det heller enda. Tror jeg ville mistrives enormt!! Den ene ganga jeg har bodd i blokk synes jeg det var helt forferdelig. Felles inngang, felles gang, felles vaskekjeller. Naboer over alt. Sorry. Det går bare ikke.

Det hadde gått om leiligheten lå ved sjøen. Med brygge og båtplass og sviiiiits så var vi plutselig ute på hytta. Uten å måtte bruke bilen. Men det går heller ikke. For slike plasser er så forferdelig dyre at vi ikke hadde hatt råd til det uansett. Så den tanken er det ikke noen vits i å bruke energi på. Men .. om det økonomisk var en mulighet, så kunne jeg iallefall ha vurdert det da. Enn så lenge, til lottogevinsten slår til, så må jeg nok bare gjøre det beste ut av alt dette som vi egentlig ikke trenger. Eller ansette den der gartneren. Alternativet er å bygge om hagen til noe som ikke må stelles og vedlikeholdes så mye. Noe som stort sett klarer seg selv. Belegningsstein og vintergrønne planter i skjønn forening. Det er jo også en mulighet. En gang. Kanskje.

Øvre plan. Over grillbua. Her står spisegruppa som aldri blir brukt. For det meste står jeg med rompa i været og luker og graver når jeg er her ute, eller planter en og annen blomst som jeg i det lengste håper skal overleve i denne grønne oasen. For grønt er det iallefall. Over alt. Bortsett fra hekken.

Siden Tirsdagstemaet denne uka er trädgård og jeg uansett skulle poste dette innlegget så bruker jeg det som mitt bidrag. Ta gjerne en titt på de andre innleggene også. :o) 

13 kommentarer
    1. Så ut som en koselig hage, synd dere ikke får brukt alt mer. Tror det er mange som ikke har fått hekken til å spire igjen i år, ble litt for rar vinter for plantene.

    2. Du får trøste deg med att alle tujaene på plantesenteret i Sandnes også er helt brune,er det litt grønt i hekken kan dere jo vente og se om hekken kommer seg til neste år,ellers tror jeg desverre att løpet er kjørt for den.
      Resten av hagen missuner jeg deg,den er bare helskjønn :))men klart jeg ser problemet siden dere faktisk ikke befinner dere der om sommeren :))nei du får bytte sakte men sikkert ut plantene til slike som brer seg og og steller seg selv :))

    3. Selv om hekken så litt pjusk ut, er jo alt det andre kjempfint og grønt da 🙂 Jeg hadde nok aldri orket å holde på der, med mine to orkideer som også er døde, i en blokk… Men litt mer likt ditt hadde vært litt hyggelig 🙂 Bare i en mindre skala liksom 😀

    4. Trist med hekken, selv er jeg ikke noe hagemenneske…skikkelig asfaltbarn…så noen gode råd har jeg ikke…men elsker å se på store hager og drømme meg bort….det er bare at de så sjeldent kommer med gartner 🙂
      Da jeg bodde i Sørøstasia hadde vi nydelige hager der vi bodde, men også en flink gartner som slett ikke slukte lommeboken, ikke hushjelpen heller.
      Her har vi så liten tomt at det blir lite hage, mest terrasser 🙂
      For en vakker hage dere har og så mange flotte små hus på tomten…nydelig grillbu og det andre huset….jeg satt og drømte meg helt bort i den vakre hagen deres <3

    5. Har blitt en del brune busker i løpet av denne vinteren ja. Lang kald vinter først med barfrost og så med mye snø tok knekken på mye. Det som har overlevd uten problemer i min gamle hage er rosespireahekken og ikke minst svarsurbærhekken, den siste er den aller beste sådan, men ikke vintergrønn ! kanskje du bare skal rive alt opp med røttene og tenke nytt ? svartsurbærhekk med nettinggjerde, og så reiser du bare på hytta mens den gror og blomstrer i vilden sky før du tar et tak med hekklipperen utpå høsten ;0)

    6. Det er nok vinteren som har tatt hekken din. Mye død her hos meg også:( Jeg synes hagen din ser spennende ut, jeg. Stilig grillhytte!
      Har dere altså ikke tp til å være ute på Sørlandet heller? Trodde det var Møre som absolutt låg på bunn;) hehe
      Venter du også på tlf fra Hamar? Ja, det er vel mange av oss. Vi får ønske hverandre lykke til;);)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg