På sparebluss i Oslo

Ellingsens Pensjonat. Rimelig overnatting i Oslo, faktisk under 500 kroner natta om du kan overleve med delt dusj/do i ganga.

Her befinner jeg meg altså .. og jeg er smertelig klar over at en får det en betaler for .. Senga er så liten, at om jeg legger meg på ryggen så kommer sikkert puppene til å ramle ned på hver sin side! Tv’n er ikke stort større enn pc-skjermen min, altså litt over 12 tommer. Jeg har slått den på, bare for å ikke føle meg så sykt aleine, men å se noe på den er tilnærma dødfødt.

Men nå er jeg jo ikke her for å kose meg heller da. Hadde jeg enda vært det. Med drømmemann og det hele. Det hadde jo ikke vært så dumt i sommervarmen og -sola. For det var omtrent som å komme ut av flyet på Kanariøyene i januar da jeg kom ut av toget. Varmen slo mot meg liksom. Nåja, nesten iallefall. Det var 21 grader da jeg kom. Folk gikk i t-skjorte og shorts. Helledussen så deilig. Det blomsterer, knoppene på trærne er kommet mye lengre enn hjemme og det satt folk ute over alt. Våryre, gråbleike mennesker som koste seg i sola med ei utepils ..

Jeg hadde skrevet ut kart og veibeskrivelse. Både fra Oslo S til pensjonatet, og videre derfra til Rikshospitalet. Da jeg kom ut i sola mangla jeg første kopien, den som viste første etappe til bestemmelsesstedet. Typisk!! Men jeg labba i vei oppover Carl Johan, med kofferten på slep. Aldri i mitt liv har jeg dratt en koffert så langt før! Drømmemannen hadde forklart i det vide og det brede: Du skal opp til slottet og så bakover der litt til høyre .. bla, bla, bla .. det er så lett atte! Alle vet jo hvor slottet er!! Slottet liksom, jeg har jo bare sett det på tv. Jeg har aldri vært i Oslo egentlig, ikke sånn for å se byen iallefall. Jeg har vært på konsert, på kurs, på sykehuset, og thats it! Fra A til B.

Og så var det den stedssansen da .. Må bare innrømme det, jeg synes det er dritskummelt å være i storbyen muttens aleine. Men så kom jeg på googlemaps-appen på mobilen, og da ordna det seg vettu! Takk og lov for det. Så jeg fant frem helt greit, uten å gå så mye som to meter feil. Wooow! Det er som et helt nytt liv!

Jepp. Og her sitter jeg altså. Dattera er på sykehushotellet ved Rikshospitalet sammen med samboeren. Nå håper jeg bare at vi alle kommer gjennom denne natta på greiest mulig måte, helst ispedd litt søvn. Men det er vel for mye forlangt. Ho er satt opp til operasjon klokka åtte på morrakvisten. Håper det ikke blir noen utsettelser og forskyvelser denne ganga.

Jeg har vært ute og sondert terrenget. Faktisk har jeg gått 6 km siden jeg kom i dag. Funnet en Rimi-butikk og 7eleven rett i nærheten. Dermed skal jeg iallefall ikke sulte ihjel. Trikkeholdeplassen liger 10-12 minutters gange herfra, og den tar meg direkte til Riksen. Jeg må nemlig se pasienten før de triller ho inn på operasjonsbordet. Sånn er det med den saken ..

12 kommentarer

Siste innlegg