De første dagene i mai

Vi har vært på hytta nesten ei hel uke.
Det har på en måte vært som en liten ferie, og vi har allerede fått gjort masse der ute.
Vaska ut vinteren, vaska og smørt terrassen – og kost oss.
Været var ikke så fint som det ser ut på bildene, alt fra regn, kuling og sol.
På lørdagen da disse bildene ble tatt var det sol – men iskaldt!
Men om du ikke hadde visst det, så kunne du jo trodd at det var sommer i sør.

Bildene er fra Skippergada mellom Ranøyane.
Det fins en del fastboende her og de er eksperter på å klage i media.
Ikke har de rutebåt så ofte som de vil, de må betale en del av utgiftene til å oppgradere brygge,
bil- og båtplass på land, og dette synes de er skrekkelig urettferdig.
De syter over alt for høy eiendomsskatt og synens tydeligvis de burde ha
vært fratatt denne elendigheta, nettopp fordi de er øyboere.

Men herregud da!!
Den skatten har da vi også, som bare har ei hytte her ute,
og det i tillegg til den vi har på huset .. dermed har vi dobbelt opp!
Men likevel nytter det jo ikke å klage.
Om det blir helt uoverkommelig må vi jo bare selge hytta.
Vi betaler kommunale avgifter dobbelt opp i sommerhalvåret,
selv om vi ikke kaster noe søppel hjemme er vi ikke fritatt av den grunn.
Dessuten koster den båt- og parkeringplassen jeg har i land
mer enn dobbelt så mye i året som det disse må ut med.
Nei, jeg tror de skulle prøvd å tilhøre strandadelen litt på deltid heller,
for det er faktisk mye dyrere enn å bo der ute hele tiden.

De velger tross alt å bo på ei øy og bør jo innrette seg deretter, mener jeg.
Bor en på land må en jo også kjøre arvingene til og fra diverse aktiviteter.
I årevis synes jeg ikke dagene inneholdt annet enn bringing til og fra.
Og om du da bor på ei øy, vel, da er det naturlig at deler av denne skyssen foregår i båt.
Sånn er det bare ..

Dette er på Skudeviga Feriesenter.
Tror utbyggerne misforsto sørlandsidyllen litt.
For her er det om å gjøre å stu mest mulig inn på minst mulig plass.
Om du vil kan du sikkert leie en leilighet eller et hus her.
Bare klikk deg inn på linken for mer info.

.. og dette er min families del av sørlandsidyllen.
Begynner å bli litt trangt om salighetene her også egentlig.
Men tro meg, vi ligger iallefall mer usjenert enn de fleste andre her ute.
Fem av de hyttene du ser over på øya tilhører
mine tre søskenbarn, min søster og meg.

Jepp. Vi er heldige!
:o))

For dere som følger meg på instagram
må jeg bare beklage siden dette ble en liten reprise av bildene derfra.



7 kommentarer
    1. godt du setter ting i perspektiv,og jeg er helt enig med deg,en må betale for seg uansett hvor en velger å bo.
      Jeg er og en av dem som ville tro sommeren hadde kommet til dere :))det ser jo helt nydelig ut

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg