2 ganger 25

Så var enda en av venninnene mine tippa over det magiske tallet. 50. Halvveis til 100. Høres ille ut. Men til tross for det så ble ho feiret med brask og bram til seint ut i de små nattetimer i går.

Jeg tror jeg er den som takler dette dårligst av alle de jeg kjenner. Jeg har ikke lyst til å bli gammel. Jeg vil ikke, men uansett hvor mye jeg stritter imot så hjelper det jo ikke. Og jada, alternativet er jo forsåvidt verre. For om du ikke blir gammel så betyr jo bare det at du strøyk med på veien dit .. du rakk det ikke på en måte. Så det er jo ikke det jeg har lyst til heller. Men jeg kunne skrekkelig gjerne ha stoppa på 25, og bare blitt der.

Jeg hater alle rynkene og skrukkene som dukker opp her og der! Grått hår og lange pupper. Valker og dobbelthaker. Håret der det er naturlig å ha hår blir tynnere, andre plasser gror det som bare fanken! Æsj!

Det var mange sølvrever i selskapet i går. En del av folkene hadde jeg ikke sett på flere år. Og selv om det var de samme som jeg kjente i mitt forrige liv så var det ikke helt det likevel. De var naturlig nok blitt eldre de også, og akkurat det er jo en trøst i elendigheta. Jevnt over var alle litt tammere og mer satt. Mesteparten av mannfolka krymper litt i høyda, noen kompenserer det med en ukledelig kul på midten, beina blir tynne og pinglete, håret (for de som fortsatt har noe) inntar en eller annen gråtone, hos noen forsvinner hårfestet lengre og lengre oppover og det som forsvinner fra panna kommer ut igjen i nesa, glimtet i øynene har blitt borte en plass på veien. Akkurat det siste der er kanskje det tristeste av alt!

Damene som tidligere sloss mot kiloene kjemper nå for å komme inn i sitt nye undertøy. Med push-ups og hold-in kan en utflytende kropp forvandles til det ugjenkjennelige på ti minutter. Mye flott å få tak i på det markedet vettu. For de som orker å snøre seg inn. Jeg personlig synes det er heilt grusomt! Såpass at det flotte undertøyet mitt et par ganger har havna i søpla på forskjellige utesteder i årenes løp. For da er nemlig alltid den medbrakte veska bitteliten. Akkurat passe til mobilen, visaen og nøkkelen. Dermed er det ingen plass til plagget om en da ikke vil ha det rundt halsen, og det hadde vel egentlig sett litt teit ut. En må lide for skjønnheten er det jo noe som heter. Så jeg lider innimellom jeg også, men om det egentlig blir så mye skjønnere kan vel diskuteres.

Om akkurat tre måneder er det min tur. Da er jeg halvveis til 100. Eller 2 x 25. Hørtes ikke det mye bedre ut egentlig? Jeg har ikke tenkt å feire noe som helst. Kanskje litt kjipt, siden jeg nå fyker rundt i det ene jubileet etter det andre? Om tre uker til er tiden inne for venninna mi på Varhaug. Dit skal vi selvfølgelig også.

Det kan jo være det er ok å feire at en faktisk har overlevd. I 50 sammenhengende år har en karra seg gjennom den ene hindringen etter den andre, uten helt å skjønne hvorfor en ikke bare gav opp en eller annen gang på veien. Men var det målet med det hele? Å bli 50? Hva skjer videre da .. skal en slite seg videre til nok et rundt tall, eller skal en likegodt sikte mot toppen med en gang.

100 er vel å ta litt hardt i, selv om min farmor faktisk ble 100. Men jeg ser ikke vitsen med å bli så gammel egentlig. Ho var heldig å bodde hjemme hele tiden, i barndomshjemmet mitt sammen med mamma og pappa. Det var nok til tider en utfordring både for den ene og den andre, men på et vis kom de seg gjennom det også, alle tre. Eller mamma pingla ut litt vel tidlig, selv om jeg ikke tror det var av egen fri vilje. Ho hadde bare litt dårlig holdbarhetsdato den mora mi. Sannsynligvis visste ho det ikke selv, for den stemplinga er som sagt litt vanskelig å få øye på lenge før en når det magiske 50-tallet. Allerede i begynnelsen av 40-årene merker jo de fleste at synet ikke helt som det var. Det er da vi slutter å lese innholdsfortegnelsen bak på matvarene og vaskeanvisningen i klærne. Når du endelig har vent deg til at slik er det bare så er plutselig prislappen også en saga blott .. jaja, livet fortsetter på en måte likevel. Er du heldig holder hørselen litt lengre enn øynene.

Vi var hjemme nærmere halv to i natt. Jeg er litt kjedelig sånn, orker normalt ikke feste helt til morrakvisten. Men det har absolutt ikke noe med alderen å gjøre, for jeg har vel alltid vært på det viset. Absolutt ingen partyløve. Ikke liker jeg å danse heller, derfor synes jeg ikke det er gøy å gå på byen. Men det henger vel mer sammen med alderen, jeg føler meg for gammel til å vimse halvfull rundt i det offentlige  Det er mye tryggere og greiere å være hjemme hos noen. Der har en kanskje litt kontroll over volumet på musikken også, slik at det til og med går an å snakke litt med de andre uten å måtte skrike til hverandre ..

Jeg får vondt i hodet lenge før vi kommer til dagen derpå. Det er derfor vi aldri er de siste som går. Vi ja, for vi kommer sammen og går sammen, sånn er det med den saken. Fyllesyka pleier å være nokså fraværende her, men øresusen og hodet er nesten ulevelig etter en festlig sammemkomst. Sikkert uforståelig for de som ikke har hatt det sånn selv, men for meg er det prisen jeg må betale for en kveld med høy musikk og mange folk.

God søndag til deg. :o)

17 kommentarer
    1. Kunne ikke sagt det bedre selv som det heter. Litt lei alle som er sååå glad for å bli 50. Som du ser og føler jeg forandringer, og de er nødvendigvis ikke så positive. Jeg prøver å se frem til fremtiden og ikke minst glede meg over det som er nå, men greit nok å konstantere at det å bli “gammel” også innebærer grubling, forandringer, reflesjoner, osv… som ikke var der når man fylte 40. Synes selv det å bli 50 vil bli skummelt, jeg vil jo også leve for alltid. 🙂 Men…det kan vi ikke så vi får bare leve på så godt vi kan. Bedre å leve en å bare eksistere….

    2. Tror det nok er mer tanken på å bli 50 som skremmer deg, når du har passert det magiske tallet så var det ikke så ille likevel.Hodet ditt vil alltid føle deg like ung som 20 år tilbake, snakket med ei på 104 år og hun følte seg fortsatt som ungdom i hodet, men nå syntes hun at hun hadde levd lenge nok ;).
      Begynn heller å planlegge en feiring for deg selv slik du ønsker å ha den og gled deg til dagen som kommer 🙂

    3. Synne: Ja, det er jo det som er alternativet da og det kan en ikke engang velge selv .. vet jo det. Men likevel synes jeg ikke det er noe stas å bli eldre, skulle ønske jeg kunne tenke på det som en positiv ting, men foreløpig så får jeg ikke til det.

    4. Nå ble jeg påminnet om en venninne som slet da hun fylte femti, hun orket ikke tanken på å bli gammel. Det ble hun ikke heller, hun døde av kreft før hun fylte 52…..Så jeg har sluttet å tenke sånn, er 63 nå, og mye syk, så hvert år jeg får tenker jeg er en bonus! 🙂

    5. Jeg blir 66år i år, og kan berette om et godt og innholdsrikt liv etter 50…….Det blir som man gjør det til. Hodet er forresten mye yngre enn kroppen, – for tiden 18år….hi,hi

    6. Veldig bra skrevet, og det er vel mange av oss som har det slik som du 🙂
      Selv blir jeg 48 i juni, to år igjen til jeg er 50, men de to årene raser vel av sted kan jeg tenke meg til.
      Sliter med det faktum at jeg snart er 48, tør ikke tenke på den dagen jeg blir 50 :/
      Men det er jo som mange skriver her, inni hodet er jeg ikke mer en 25 år 🙂
      Assisterer i en 10 klasse, det hjelper masse på at man føler seg yngre en det man er 🙂
      Ha en fortsatt fin søndag 🙂

    7. fruensvilje: Det var nok ikke bare ei lita truse det var snakk om her da, snarere hele bodyen! Fine var de og ..
      50 er jo bare et tall, men æ kanke si at æ liår det no’ særlig, som vi sier her på sørlandet.

    8. julianogmamma: Akkurat den der er litt flytende; vi er ikke eldre enn det vi føler oss. Når skal vi kjenne etter da liksom? Noen ganger kan jeg ikke fatte at jeg er mora til alle disse voksne ungene som visstnok er mine, for jeg føler meg ikke så gammel. Andre ganger, for eksempel når jeg møter det trøttet morratrynet i speilen, så føler jeg meg som om jeg er 150. Minst! Innimellom når jeg ser opp på drømmemannen og fortsatt føler sommerfuglene i magen .. ja da er jeg sånn ca. fjorten. Helt til jeg får øye på speilbildet av ei halvgammel kjærring ved siden av min mann i vinduet på butikken vi gikk forbi. Da er det snakk om krasjlanding gitt!!

    9. frodith: Nei, fint er det ikke uansett hvordan er vrir og vrenger på det! Men det er jo livets gang og om en ikke er fan av operasjoner og innsprøytinger all over så blir en jo sånn alle som en etterhvert. Det er trist egentlig .. og jo, vi er nok litt halvgamle jaffal .. over både den første og andre ungdommen.
      Jeg har aldri vært fornøyd med det jeg har sett i speilen, men nå skulle jeg ønske jeg hadde vært i stand til å sette pris på det jeg så der for 20-30 år siden, for da var det faktisk ikke så ille! Men det er jo litt seint å tenke på det nå da. ;o)

    10. må innrømme att jeg også flira av innlegget ditt :))du er så knakende god til å skrive,og jeg synes jeg ser deg liste deg rundt nova med trusa i handa før du fint dytter den ned i bossdunken hi hi.
      No blir jeg 50 i juni og tar det i grunnen med knakende ro,jeg er for barnet å regne i forhold til mine venner som alle har pasert 55 :))

    11. Jeg ler av måten du skriver på Marit, herlig 😀 Men vi ER ikke gamle har jeg jo sagt!! 😉 Vi er så fine så.. Tror det hadde vært ganske rart jeg med sprett-pupper og vidåpne øyne etc når vi blir litt eldre.. jeg synes det er rart hvertfall.. Og det PASSER oss litt å se ut sånn som vi gjør, gjør det ikke det da?? Så lenge vi kjenner igjen speilbildet 😀 og alle de andre vi omgir oss med ser jo ganske lik oss ut 😉 nei, synes du skal værr fornøyd med deg selv, du ser så fin ut så 🙂 <3

    12. Runda 50 for et par år siden, og har det i grunnen ganske greit med det… Føler meg ikke gammel i det hele tatt, og oppfører meg kanskje ikke som andre på min alder. Er fortsatt leken og barnslig å det har vel gjort at andre i samme aldersgruppe hever et øyebryn eller to innimellom av mine merkelige påfunn, hihihi!!

    13. SIGNERER alt du har skrevet. Sant så sant. Men vi blir aldri mere enn 29 år i hodene våres. Iallefall ikke jeg.
      Og vi er ikke eldre enn det vi føler oss 🙂
      -Ha en solrik søndag-

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg