Forsikringsrot og varsel om avskilting

Lørdag dumpa det ned et brev fra Statens vegvesen i postkassa her. Varsel om avskilting av bilen fordi den ikke hadde vært forsikra siden 15. januar. Merkelig egentlig, for da vi kjøpte bilen 18. mars for tre år siden tegnet jeg en nybilforsikring til en veldig fordelaktig pris, nettopp fordi vi bant oss til if i hele tre år.

Da jeg ringte if fikk jeg beskjed om at jeg hadde sagt opp. Derfor var ikke bilen forsikra. Det høres jo helt naturlig ut det, problemet er bare at jeg aldri har vært i kontakt med noen hos if. Ikke vedrørende bilen og heller ikke vedrørende andre ting. Jeg har ikke snakket med dem i det hele tatt! Forsikringa tegnet vi hos bilforretningen da vi kjøpte kjøretøyet og siden har pengene blitt trukket automatisk fra regningkontoen uten at jeg har tenkt noe mer over det.

Om jeg var sikker på at jeg ikke hadde en annen bil? Hadde en samboer eller noe som kunne ha sagt oppa avtalen? Herregud da, er det mulig!! Fyren hos if hørtes lettere forvirra ut da jeg hardnakka påsto:  -Joda, jeg har en mann, men vi har bare en bil og det er denne som nå tydeligvis ikke er forsikra lengre .. og hvorfor pokker er den ikke det??

Han måtte undersøke litt og skulle ringe meg opp igjen. Det gikk ti minutter så var alt ordna. Statens vegvesen hadde fått beskjed og alt var bare fryd og glede. De hadde gjort en feil hos if. De hadde kopla en annens oppsigelse til mitt navn. Så sånn var det med den saken. Enkelt og greit. Ikke en unnskyldning. Ikke noen beklagelse .. som om dette ikke betydde noe som helst.

Men tenk om det hadde skjedd noe. Hva om vi hadde kollidert eller kjørt på noen disse ukene vi har kjørt uten forsikring, hvordan hadde det blitt for oss? Mannen i andre enden svarte at da hadde jo selvsagt det gått på dem og ikke oss .. Synes jeg ser for meg den saksbehadlingen jeg, månedsvis med påstander fra den ene til den andre og tilbake igjen. Helt ærlig talt så tror jeg ikke det hadde vært så lett om uhellet hadde vært ute. Men heldigvis skjedde det jo ikke noe.

Egentlig lurer jeg litt på å skifte forsikringsselskap nå. Kan jo ikke stole på noen som roter på dette viset. Og det er ikke første gang. En bekjent flytta for noen år siden alle sine forsikringer til if. De skulle ordne med oppsigelser og alt som måtte til, vedkommende trengte ikke gjøre en dritt. Kjempegreit egentlig. If ordna opp med det gamle forsikringsselskapet og overtok hele ruklet. Det var bare en bitteliten bagatell; de glemte å forsikre bilen igjen og dermed kjørte vedkommende også rundt uten noen som helst sikkerhet. Helt til brevet fra Statens vegvesen dumpa ned i postkassa ..

Litt useriøst dette, spør du meg .. og vi er vel sikkert ikke de eneste det har skjedd med i årenes løp. Har du opplevd noe liknende?

8 kommentarer
    1. Vera Lynn: Problemet er vel at bilen har vært forsikra der i 2 år og 9 måneder .. og så plutselig skjer en glipp på denne måten. Det er nesten verre enn om det hadde vært en ny forsikring som ikke ble satt igang!

    2. De kan umulig ha lyst til å ha forsikringer som gjeder bil……
      Himmel og hav, at det går an. Skjønner godt du vil skifte. Bra bindingstiden går mot slutten.

    3. Jeg har aldri hatt hatt bilen eller noen andre forsikringer andre steder enn i det selskapet jeg jobber selv, og der har det alltid gått greit når en ny bil skulle forsikres. Det skal jo selvsagt ikke skje feil eller glipper, men dessverre så skjer det innimellom!! Ingen av oss er jo spesielt happy når man kommer ut for det. Godt det ordna seg for dere :o))

    4. frodith: Tror jeg får forsikra bilen der jeg har alle de andre forsikringene når den siste måneden av nybilforsikringen er over, for da blir de vel dritdyre i forhold til det jeg har betalt til nå. Sånn typisk if-fremgang det der: dumpig pris det første året, eller de første tre som med bilen vår.

    5. Sånt noe har jeg aldri hørt, kan ikke rote på den måten med folks forsikringer !!! Bytt til Gjensidige, de har vi alltid hatt og er veldig redelige og greie å ha med å gjøre 🙂

    6. ernashus: De er ikke akkurat de rimeligste på markedet nei. Har bare bilen der, det andre har jeg gjennom Postbanen, husker ikke engang hva selskapet heter. Var forsikra hos if i mitt “tidligere” liv med x’en så de har forsøkt i årevis å få meg tilbake. Men de klarer aldri å komme ned i den prisen jeg betaler der jeg er, så derfor slutta de vel å ringe Er bare bilen som er hos if. For de er normalt eksperter på lokketilbud, som du ser, og håper sikkert at folk ikke gidder å sjekke andre plasser når f.eks. nybil-forsikring går ut og en må over på en normal bilforsikring.

    7. Huffa meg.. Har ikke opplevd dette, men vi flytta alle våre forsikringer over til if en gang vi også, for vi skulle få så mye mer fordelaktig pris enn hos gjensidige hvor vi hadde våre forsikringer. Jotakk, det gikk ikke lange tida, så skrudde de opp prisene så det ble MYE dyrere enn den vi hadde. Vi sa opp med en gang og flyttet tlbake til vårt gamle selskap og siden har vi vært der. Aldri mer if for oss nei. Ha en fin kveld 🙂

    8. Jeg var oppe i noe tilsvarende en gang for noen år siden, men der var det faktisk noen som hadde prøvd å opprette en forsikring i mitt navn, hadde opplysninger om meg osv.. Og jeg hadde IKKE gjort det selv… KJEMPE-EKKELT!! Men jeg hadde mistet lomme-boken noen måneder i forveien.. litt sånn identitetstyveri-greiie. Anmeldte det hele, men mer fikk jeg ikke gjort.. Jeg sa jo selvfølgelig at jeg ikke skulle ha den forsikringen.. :-/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg