Sengesurfing på Ikea

Vet du hva det er? Nei, jeg sikter ikke til å ligge i senga med latopen eller nettbrettet. Mer det å hoppe fra den ene senga til den andre, og det er nettopp slik jeg har tilbragt denne lørdagen. Kanskje litt seint å begynne med det i en alder av snart 50 og godt inne i overgangsalderen. Men altså, jeg hoppa rundt med samme mannen da! Til og med min egen mann. Så det var trygt og godt og jeg har heller ikke pådratt meg noen skumle sykdommer i etterkant av tidenes sengegalopp.

Etter fire timer i grublemodus ble det altså ny seng, nattbord, madrass og dyne på oss. Drømmemannen er litt bekymret for at jeg ikke sover noe særlig og jeg har vel igrunnen aldri likt denne senga vår heller. Eller hans da. For det første er den stygg som fy (rammemadrass med en ekkel farge på trekket), for det andre er den alt for myk for meg og i det siste har jeg følt at jeg havner i ei grop på midten jo lengre ut på natta vi kommer. Enten ligger jeg halvveis under drømmemannen, eller så kjemper jeg meg opp på den ene siden og klamrer meg fast i madrasskanten. Men jeg sover jo ikke likevel, så det kan jo være greit å ha noe å bedrive tiden med mens en bare ligger der har jeg kommet frem til. Det har ikke vært det største problemet mitt nattestid egentlig, dermed har jeg ikke klaga noe særlig heller.

I dag så jeg vel temmelig vrak ut da vi sto opp. Så dermed fant han jeg deler seng med ut av vi kanskje måtte gjøre noe med dette her.

Dette er vår første felles seng faktisk. Akkurat det er litt kult da. ;o) Ei seng som ingen andre enn oss to har ligget i .. Vi har ikke så mye vi har kjøpt sammen egentlig, det er vel bare sofaen. Så nå begynner det å bli litt mer vårt dette hjemmet og etter seks år føles det ganske bra.

Å kjøpe seng er ikke bare enkelt. Det er skrekkelig mye å velge mellom i madrasser, overmadrasser, madrassbeskyttere og sengestammer, til og med sengebunnen må en velge .. Sist jeg kjøpte seng fantes den i en type: noen bord i tre med tau mellom. Men det var før i tia!

Vi var helt enige i at vi skulle ha en hard madrass. Og det å være enige er jo en godt ting, uten at det gjorde valget noe lettere. En føler seg også temmelig teit der en prøveligger den ene senga etter den andre for så å starte der en begynte – igjen og igjen! Jeg er nemlig litt redd for at det er samme følelsen som å kjøpe sko eller noe sånn. De kjennes helt toppers ut der og da, i butikken, men når en kommer hjem og skal gå på faenskapet så funker det ikke helt ..

Hvis dette viser seg å være et bomkjøp er det full bytterett. Men hvem bytter en madrass da? Tror det skal være mye galt om vi skulle ta veien tilbake for å returnere. Dessuten regner jeg med at det høres lettere ut enn det i realiteten er. Noe jeg håper vi slipper å finne ut av.

Til slutt endte vi opp med en Sultan Hjelmås i 160 cm bredde. Det betyr at det er den største senga jeg noen gang har hatt! Hele ti centimeter mer å boltre seg på! Her regner jeg med at en nesten kan føle seg ensom og aleine om en ikke er flinke til å møtes på midten. Var veldig i tvil om vi skulle ha en eller to madrasser, det ble en uten at jeg helt husker grunnen til det. Mulig det var redselen for å ramle ned i midten?

Så var det selve senga da. Vi var også helt enige i at noen kant nede med føttene ville vi ikke ha, dessuten skulle den være høy. Dermed var det ikke så skrekkelig mye å velge mellom. Den jeg hadde mest lyst på var denne Hemnes senga, men den hadde selvsagt fotgavl, dessuten står den på ben og det betyr masse stress for å holde området under senga fritt for hybelkaniner og andre krapyl som ikke har noe der å gjøre. Så vi endte opp med denne kassa ..

Mulig dette ble feil farge. Men på varehuset sto senga sammen med disse nattbordene, selv om senga er sort og disse het brunsort så det helt likt ut i butikken. På disse to bildene som jeg har lånt fra Ikeas nettside ser det ikke så perfekt ut spør du meg, så jeg lurer på om dette ble er et aldri så lite bomkjøp.

Kjøpt er kjøpt og spist er spist ..

Mat må en ha, selv midt oppi shoppinga. Måtte tenke litt, og da hjelper det som regel med litt innabords. Ja, mat altså .. tror dette er det beste jeg noen gang har spist her. Ikea er ikke akkurat ynglingsplassen for å innta et måltid. Normalt er det alt for mye folk og bråk og styr. Unger som hyler, mødre som kjefter, sure mannfolk .. Dessuten smaker ikke maten noe godt. Men i dag var det ganske stille og ikke så folksomt i og med at det er vinterferie hos oss. De aller fleste har sikkert andre mer interessante ting foreta seg enn å prøveligge madrasser når de endelig har ferie .. Iallefall sånn helt i offentligheten inne på et varehus. Hjemme derimot kunne det jo blitt litt mer gøy!

Sånn, med litt sukker funker hjernen mye bedre .. Og en har litt mer å gå på når en skal til med det aller verste: Ventinga.

Tålmodigheten lenge leve! Når det er ting en ikke kan hente selv på lageret må en virkelig ha god tid. Jeg har hatt verdens mest tålmodige mann idag. Tenk en hel dag på Ikea helt frivillig og uten å klage. Tror faktisk aldri det har skjedd før! Men hva gjør man ikke i håp om å få ei uthvilt og pigg kjærring?

Ble et lite lass ut av dette. Men det blir ingen montering i dag. Nå er alt studd inn på det soverommet som fuker som bod, gjesterom, lager for dopapir, sommertøy/vintertøy, alt ettersom hvilken årstid det er, litt julepynt som ble gjenglemt på utsiden etter at alt det andre var tatt opp på loftet .. rommet som inneholder det meste altså. Og der står det godt på ubestemt tid. Tror jeg skal ligge litt lavt i terrenget nå, selv om jeg har et lite håp om at jeg kan legge meg i ny seng i morra etter ukas siste kveldsvakt.

Nå er det snart film og sushi på gang. Fyr i peisen og en god armkrok. Det gjelder å nyte den ene fridagen denne uka for alt den er verdt.

Takk til drømmemannen, Ibux og Paracet for at dagen min ble som den ble .. ;o)

15 kommentarer
    1. Hehe herlig lese det du beskrevet den 23. og i dag.. Men senga var jo ikkje verst og flott er de jo. Og eg e fan den brunsvart møbler og eg har samme stil tel gangen vår.. Så eg e også på jakt efter ein slags day bed tel kjøkkenkroken vår med to småe kaffe bord..;)) Og lykke tel med monteringa og ro rundt deg ..;)) Klemmer i sleng te dæ;)

    2. Alt har en sammenheng – men er viktig med en god seng, og det å ha ro inni seg og rundt.. her er det vel mangel på det meste fortiden, sengen er på plass i nye leiligheten, men det er ikke vi.. så hehe.. Håper på bedre dager for alle sammen – og snart, snart kommer våren – og da du… 😉

    3. frodith: Hehe .. bare koselig at jeg kan få noen til å le da! :o)) Sov veldig lite tidligere også, forskjellen var bare at da SOV jeg mens jeg lå i den senga. Sov godt i 5 timer hver natt, og det holdt i massevis. Håper det kommer tilbake igjen.

    4. fruensvilje: Det er jo litt sært å bytte ei seng en har ligge på i to, tre måneder. Terskelen for å ta den turen kommer nok i tilfelle til å være VELDIG HØY. Satser på at dette blir bra! ;o)

    5. solkro: Takk, takk. Nå passer jo ikke verken bilder eller lamper eller noen ting lengre. Så her må det visst litt flere nyinnkjøp til. Merkelig .. ;o)

    6. Anne Marie: Kaos var bare fornavnet da jeg gikk på jobb .. håper det ser litt bedre ut når jeg kommer hjem rundt midnatt. Hvis ikke får vi sove på sofaen! ;o) Blir spennende å se om det hjelper med ny seng/madrasser. Er jo ikke sikkert det er grunnen til at jeg sover dårlig da. Det begynet jo med heteturene for ganske så lenge siden ..

    7. Ler godt her.. har akkurat hatt samme runden – vi står på flyttefot og det er inn i hans leilighet da vi har bodd i min, og han har hatt sin som “hjemmekontor” les.. kaos, kaos,kaos… så akkurat nå er drømmemannen døpt rotemannen.. men seng ble det- med madrass fra ikea… 😉 Sengen er på plass og resten er kaos – men går seg vel til her også – snart, snart,snart… God søndag og håper sengen står til forventningen – og at det blir gode netter fremover:)

    8. Så godt det må bli å få den senga montert. Ikke godt å sove dårlig. En trenger å samle energi om natta.
      Men å prøveligge fullt av senger i slik offentlighet kan jeg levende forestille meg ikke er enkelt. Får tro dere traff blink både med madrass og fargene på seng og nattbord.
      Første gang jeg inne på bloggen din (tror jeg :), og likte skrivestilen din :))).

    9. Du har hatt en særdeles innholdsrik dag forstår jeg :))og når jeg såg frodith sitt svar ja da måtte jeg flire litt jeg også :))
      En ting har du rett i ,det er fult mulig å kjøpe feil madrasse uten å bytte,det har nemlig jeg gjort :(sette senga vi hadde på gjesterommet for så å kjøpe den drømmesenga i følge selgeren til den nette sum på over 20 000 en god del over også,nydelig på butikken grusom her hjemme ,så jeg måtte til med en ekstra overmadrass for å kunne ligge der.
      Men bytte eller klage nei det tenkte vi ikke på.
      Håper dere har vært heldige med det rette valget:))
      Vår seng er 180 :)alikavel greier jeg å få tærne utom madrassen hi hi

    10. Jeg lo skikkelig her, unnskyld… jeg synes bare jeg ser deg driver og jobber deg opp fra det hullet i midten, under mannen, for å holde deg fast i kanten.. for å ha noen å holde på med liksom.. 😀 så var det dette med ikke bein, pga kaniner på flukt, ny latter herfra.. Har samme problemet her, jeg ville hatt kasse, helt garantert 😀 Synes den så digg ut.. vi trenger også ny seng.. Jeg kan ikke sove mer enn ca 6 timer før min kaster meg ut.. senga altså 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg