Store planer – lite handling

Det kunne nesten vært oppsummeringen etter en medarbeidersamtale dette .. Men det var ikke den jeg tenkte på akkurat nå. Nå var det helst de store planene jeg har hver eneste kveld når jeg legger meg. Planer for morgendagen. Stå opp minst en time tidligere enn nødvendig, altså 6, rett i joggebuksa eller noe lett som en bare kan hoppe i direkte fra senga liksom, og så ut med bikkja ..

Det siste der er jo nesten like umulig som å stå opp da. For Zenta vil jo ikke ut midt på natta. I dag måtte jeg for eksempel sku ho ut døra rett over halv 8, for at ho skulle få mulighet til tisse før noen kommer hjem i ettermiddag. Men neida, ho la seg bare rett ned i snøen utenfor og venta til døra ble åpna igjen. Jada, jeg kunne jo se det på sporene, eller mangel på sådanne, at ho ikke hadde rikka seg en eneste centimeter mer enn høyst nødvendig.

Omtrent som matmor! Lurer på hvor det er blitt av morrafuglen som jeg en gang var. Kan ikke huske å verken ha gitt den vekk eller solgt den. Men det er ingen tvil om at den er sporløst forsvunnet. Skrekkelig irriterende dette. For jeg vil så gjerne. Jeg vil, jeg vil, men får det ikke til!!

Vekkeklokka står på 6. Men jeg våkner jo 4.45 når drømmemannen står opp uansett. Kanskje jeg må stå opp da heller? For når klokka ringer en time seinere, da klarer jeg det jo ikke. Ikke når den ringer en halv time etter det heller. Og når den ringer 7 da sier jeg til meg selv at nå må du bare .. likevel ligger jeg enda 20 minutter til sånn omtrent. Og da er det ingen vei tilbake lengre, om jeg skal rekke jobben og det skal jeg jo. For jeg er ikke sånn som kommer for seint.

Stress, stress, stress. Jeg hater stress!! Iallefall på morrakvisten. Sånn ellers er det helt greit, for jeg jobber egentlig best under stress. Men da er jeg jo iallefall kommet ut av senga!

På morra’n elsker jeg å ha god tid. Sitte litt i sofaen, lese blogger, skrive noen ord kanskje, sjekke mail, kikke i et blad, hva som helst egentlig, som gjør starten på dagen litt rolig og god. Ta en kopp te eller kaffelatte. Kose meg rett og slett. Istedenfor så blir det rett fra dusjen og ut i bilen. En særdeles dårlig start på dagene. Ukene. For det er slik det har vært skrekkelig lenge nå.

Jeg har alltid stått opp mye før jeg trenger. Nettopp fordi jeg har likt disse stille morgenstundene. Før i livet kunne jeg stå opp et par timer før jeg egentlig måtte. Men da var det vel helst for å smøre niste til alle ungene, brette noe tøy, sette på en vaskemaskin .. sånne glupe ting lissom. Som gjorde dagen litt lettere etter jobb.  

Hvorfor er det så vanskelig? Det er jo bare å slenge beina ut over kanten og stå opp!!

11 kommentarer
    1. Er som deg, ikke sjangs om morran.. føler jeg ligger i ei stor tyggis klyse, for jeg klarer ikke rive meg løs før det blir så seint at jeg må løpe for å komme meg på jobb tidsnok. Og jeg som du planlegger stadig forbedring uten resultat. Men jeg har aldri vært tidlig på`an så jeg har egentlig aldri opplevd en stille hverdags morgen :/

    2. fruensvilje: Hehe .. jo jeg håper jo det blir bedre når våren kommer.
      Og kaffi, jeg drikker jo ikke det, bare latte innimellom. Men aldri om kvelden, da er jeg redd jeg ikke får blund på øynene i det hele tatt. Kaffi eller ikke, merker jo godt når jeg drikker for mye før jeg legger meg. Våkner og lurer på om jeg i det hele tatt rekker doen liksom, men det er utrolig hvor lenge en kan holde seg om en ikke gidder å stå opp .. har jeg funnet ut! ;o)

    3. jeg må ha en time på meg jeg også om jeg skal ut dørene,tror nok dette blir litt lettere når kulden slipper taket og vi får vår igjen :))tror ikke du også det?alt blir tyngre når det er kulde og frost ute,kalt å krype ut av den varme dyna:)eller så får du tylle i deg så masse kaffe før du legger deg at du er helt nødt å komme deg ut på badet endten du vil eller ikke

    4. frodith: Kvart på fem .. er tre kvarter før det jeg kaller morra’n! Og han står jo bare opp og går ut av døra! Blir ikke noe mer kvalitetstid på oss av den grunn. ;o) Han sover middag, jeg gjør ikke og ikke kan jeg få det til heller uansett hvor trøtt jeg er. Det er vel derfor det kalles søvnproblemer .. er drittrøtt når jeg legger meg om kvelden/natta, men sove?? Nope ..

    5. Grete: Det er jo midt på natta jo! Jeg legger meg aldri på sofaen, da er jeg syk. Se tv og slumre på den tia av døgnet er heller ikke meg. Jeg kan ikke en gang sove middag, for om jeg sovner så går jeg i en døs hele resten av kvelden .. Jeg og denne hersens søvnen, eller mangel på sådan, hører ikke sammen!!

    6. Rabelusken: Jeg var alltid en skikkelig morrafugl tidligere. Men selv om jeg sto opp rundt 5.30/6.00 så la jeg meg aldri tidlig ..
      Trengte ikke så mye søvn tydeligvis, men da var søvnen jeg hadde megagod, det er vel kanskje det som er den store forskjellen.

    7. Hvis jeg står opp rundt 5, så skal jeg love deg at jeg får sove som bare det på kvelden 😀 Hvis jeg legger meg LITT nedpå i sofaen i 22-tida, så kan jeg like gjerne rømme inn på soverommet
      😀 Blir VELDIG trøtt om kvelden etter noen sånne tidlige morgener..

    8. frodith: Hmmm … men det er jo midt på natta! Når legger du deg da? For jeg får jo ikke somla meg i seng spesielt tidlig heller. Men før var det ikke noe problem. Eneste forskjellen er at jeg sovna når jeg la meg da, det er jo ikke noe som skjer så alt for ofte lengre.

    9. Jeg synes du nesten hadde svaret selv 😀 Stå opp med drømmemannen 🙂 Kvart på fem. Heller legge seg før 🙂 Så får du litt god tid med han. Og tid for deg selv etterpå, uten å bli stresset, med kaffen og bloggene 🙂 Hvis du er litt våken da likevel. JEg våkner før klokka ringer kl 6, våkner ofte 5.30, bare står opp, også hvis 5 🙂

    10. Stress er drepen for kroppen så det må man bare prøve å unngå. Stå opp klokka 4.45 hver morgen høres litt ekstremt ut, men kanskje like godt å legge seg på sofaen med en kopp te eller kaffe når han går, så kan du slumre litt og se litt på frokostTV etterhvert, for sovner man igjen i senga om morgenen så er det enda verre å stå opp synes jeg i alle fall !

    11. Å som jeg kjenner meg igjen, i morra skal jeg gå på tur, være sosial osv, men så kommer morran med en hutrende gradestokk og skliføre, det var den turen, og nabon får vente en stund til.
      Å stå opp om morran har jeg ikke noe problem med, men det å legge meg til fornuftig tid, se det, det er vanskelig det, jeg sier som albert åberg, skal bare….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg