Spania, Barcelona – Güell Park

På en høyde i den nordlige delen av Barcelona finner du Güell Park.
Parken ble tegnet av Antoni Gaudi mellom 1900 og 1914
og visjonen hans var å bygge en liten eksklusiv landsby i parken.
På grunn av økonomiske problemer ble det bare bygget et par hus.
Et av dem ble Gaudis eget hjem hvor han bodde i flere år.
Parken er i dag en av Barcelonas fremste turistattraksjoner og er åpen for publikum.
Det er til og med helt gratis!

Ved hovedinngangen er parkens kanskje største attraksjon,
fontenen Font del Drac, med den kjente porselensøgla.

Her var det så mye folk, som slanget seg oppetter øgla i den ene posituren etter den andre,
så dermed gadd jeg ikke stille meg i kø for å ta bilde av den.

Bak trappene ved fontena ligger Sala de les Cent Columnes.
Et stort rom støtta opp av søyler, som opprinnelig skulle bli en markedsplass.

Porselensbenken slanger seg langs hele kanten av den åpne plassen over markedsplassen.
Nettopp på grunn av dens form går det fin at å sitte her i private samtaler,
selv om det er masse folk rundt.
Det var dette som var Gaudis plan med sitteplassene.

Selv om det ikke ble noe av markedsplassen var det nok av selgere her.
De hadde en speider som holdt øye med politiet eller vaktene for å varsle hverandre.
På et blunk hadde de klart å ta tak i hjørnene i duken,
og løp avgårde med butikken sin.
De som ikke kom seg vekk ble fratatt alt og bortvist fra parken.

Imponert? For min del er det bare fornavnet.
Jeg har fått særdeles sansen for Antoni Gaudi etter denne turen.
Bare vent til du ser bildene fra Church of the Sacred Family ..
Det fantes tydeligvis ikke grenser for hva mannen kunne sette igang.
Han har nok hatt et motto som “ingenting er umulig og ingenting er for stort”.
Steingal har han uten tvil vært! ;o)

Utenfor den ene porten til Gaudis hjem.
Huset ser du på bildet over.
Perfekt beliggenhet, men en utrolig utsikt over Barcelona.

Takk for følget – og velkommen igjen. 
Vil du være sikker på å få med deg neste innlegg har bloggen sin egen Facebookside.
Den finner du ved å trykke HER – følg meg gjerne.

9 kommentarer
    1. Jeg skal på cruise igjen i sommer, for 11.gang:) Da har vi en dag i Barcelona. Jeg tenkte jeg skulle kanskje ta en sånn gå på,gå av buss, da får jeg nok se mye fint. Det lurer jeg på i Lisboa også, regner med at det er en der også:) Fin blogg fra Barcelona:)

    2. fruensvilje: Tror vi måtte hatt flere uker for å oppleve HELE byen. Men føler vi fikk med oss veldig mye på de tre dagene vi var her. Selv om det er mye mer jeg gjerne skulle ha sett. Vi rota bare rundt på egenhånd, med en mobilapp som hjelp! ;o) Og vi gikk og vi gikk og vi gikk. Hadde litt mer på programmet egentlig. Bl.a. et akvarium som skal være så flott, men det rakk vi ikke.

    3. Jeg er helt måløs,dette er jo bare helt fantastisk og du er jo en mester i å fange det rette bilde også :))
      Var jo i Barcelona vi også ,der fikk vi en guida tur med buss,alikavel dette såg vi ikke ,rekner med att vi måtte hatt mange dager skulle vi opplevd hele byen :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg