Kan en tenke seg frisk?

I en alder av snart 50 har jeg funnet ut at jeg må gjøre noe med dette livet mitt. Jeg orker nemlig ikke å være så syk og elendig hele tiden, og jeg feiler jo ikke så mye egentlig. Det er jo bare virus, stort sett, som herjer rundt i denne kroppen. I tide og utide. Pluss en overgangsalder som jeg ikke unner min verste fiende. En tinnitus som til tider holder på å ta livet av meg, vonde bein og litt sånn småsnacks. Tinnitusen blir bedre om resten av elendigheten gir seg, så det henger jo sammen mesteparten av dette. Men nå har jeg ikke tid til å fortsette på denne måten lengre. Jeg gidder rett og slett ikke mer! Den tanken har jeg hatt mange ganger de siste årene, men kanskje det er på tide å gå et hakk videre nå, fra tanker til handling?

Du må tenke positivt, sier alle. Javel. Og hvordan pokker gjør man det da? Oppskrift på det vil jeg gjerne ha. Jeg vet jo at det er mange som har det mye verre enn meg, skal ikke lengre enn rett nedi bakken her for å finne ei. Kanskje et dårlig eksempel, for det at ho har det dårlig er jo med på at jeg også får det mindre bra. Det å vite at jeg burde ha gjort noe for å hjelpe, men så vet jeg ikke hva ..

Jeg er også enig i at en influensa ikke er noe å sutre over. Men når den lille uskyldige influensaen kommer oppå alt det andre, da blir det rett og slett bare litt for mye. Når en før influensaen er så utslitt at en nesten ikke vet hvordan en skal komme gjennom dagene, og så blir helt satt ut igjen, det er da begeret flyter over. Og noen plasser må det ut, det er der bloggen kommer inn. For her kan jeg øse ut all min eledinghet uten at det går ut over noen andre For jeg tvinger jo ingen til å lese det. Ikke sant? Du og du og du .. dere er her jo av egen fri vilje. Kanskje så du etter et pent bilde eller en morsom tekst, men i det siste så har det altså ikke vært så mye morsomt her. Likevel henger du her fortsatt ser jeg ..

Jeg har det jo bra, egentlig. Jeg har alt jeg trenger og mere til. Jeg har en mann som er bare helt fantastisk, en god støttespiller og samtalepartner, min aller beste venn. Jeg har en jobb, det er også bra. Men akkurat når jeg er sykmeldt og elendig så føles det mest flaut. Flaut å gi beskjed om at sykmeldinga er forlenga med fire dager til. Igjen og igjen. Jeg kunne jo tatt en sykmelding for et par uker sånn med en gang, men nå ville jeg jo ikke det. For jeg hadde ikke sett for meg at det skulle vare så lenge. Jeg ville jo tilbake til jobb fortest mulig, men nå gikk jo ikke det. Selv om det var det jeg hadde tenkt. Og det var vel en positiv tanke, sånn i utgangspunktet?

Jeg har barn og barnebarn som beriker livet mitt også. Det er jo ikke alle som er så heldige, så her føler jeg meg veldig priviligert. Men nå har jeg ikke sett dem på ganske så lenge for jeg har vært så redd for at de skulle bli smitta. At det i år til og med kommer flere barnebarn er jo en fantastisk glede, men noe vi egentlig ikke snakker så høyt om enda. Fordi noen vil se hvor lenge de kan holde på hemmeligheten.

Jeg har en hund som elsker å gå ut, men som jeg har forsømt alt for lenge. Ikke det at ho ikke er ute, men jeg er ikke med. Det er noe som kan foradres på, som sikkert er med på å bedre helsa, bare jeg kommer meg igang igjen. Frisk luft og dagslys kan jo iallefall ikke gjøre det verre.

Så nå har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal være mer syk i 2013! Dette får jaggu holde, det hjelper ikke at legen sa at mange som fikk denne influensaen i år hadde det på samme måte. De følte at de aldri ble friske igjen. Kjent følelse, men jeg blir jo ikke noe friskere av at det er andre i samme båt. Han sa dessuten at nå hadde jeg sikkert hatt min tørn for 10 år og vel så det. Men det er jo helt feil, for hvert gang jeg får influensa så blir jeg jo gørrsyk. Omtrent som nå, selv om dette muligens var hakket verre enn sist ..

Jeg er så jævla sykelig og så lei av å være sånn at jeg holder på å klikke. Hvorfor ble det sånn? Jeg som aldri feilte en dritt før .. for fem, seks år siden. Hva skjedde? Hva har jeg gjort galt siden det ble på dette viset? Jeg liker ikke å fly til legen sånn i tide og utide. Jeg føler meg ikke vel verken der eller på apoteket. Jeg hater å ta tabletter. Jeg hater å ligge på sofaen dag ut og dag inn. Jeg kan faen ikke fordra dette her, og likevel så er det her jeg befinner meg.

Hvordan jeg skal gripe fatt i dette har jeg ikke helt klart for meg enda. Men noe må jeg gjøre. Jeg gidder ikke være ei sånn hypokondersk pinglekjærring mer. Og jo takk, jeg har også hørt den der fine om at “alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet”. MEN JEG VET JO DET!! Og det er kanskje nettopp det som gjør at jeg synes dette er så ille. At livet mitt forsvinner dag etter dag, mens jeg bare venter på at alt skal bli bedre. For bedre må det vel bli? Snart. Etterhver. Om ikke så alt for lenge. Det kan da ikke være meninga at jeg skal være så sykelig de årene jeg har igjen? Ta til meg alle de virusene som fyker forbi, for så å oppbevare dem både vel og lenge. Da vet jeg rett og slett ikke om det er noen vits i å fotsette å være meg.

Men før jeg gir helt opp skal jeg prøve å karre meg opp fra dypet enda en gang. Prøve å nyte dette livet som burde ha vært så godt og fantastisk, nå når ungene er blitt voksne og fornuftige og klarer seg selv. Livet med drømmemannen. Han som sikkert lurer på hvor drømmedama hans tok veien .. og om det er mulig å finne ho igjen ..

5 kommentarer
    1. Ja ej trur oppriktig at det e mykje god medisin i å tenke positivt. Ej trur ikkje nødvendigvis ein verte friske av å tenke positiv, men at det hjelpe ja. Ved positiv tenkning kan ein ha det mykje beire med sej sjøl og omgivelsane om ein e positive. Enkelt? Nei ikkje enkelt, men kem he sagt d skal vere enkelt? Om ein kan lækje influensa med positiv tenkning veit ej no ikkje, men koss ein føle sej kan ein gjere nåke med….trur ej og veit ej. Ej håpe du føle dej mykje beire ellereide i morgå!! 🙂 Ta godt vare på dej sjøl! Kun du kan gjere d…

    2. husker da min yngste sønn var liten,han var syk hele tiden fram til 3-5 års alderen,legen sa att ingen blir syk av frisk luft,det er inne i tette rom bakterier og virus sitter,så orker du så gjør det godt å lufte seg litte grann.
      Mulig du bare må ta en dusj og gå litt ut hver dag :)) ja og så sove med rå løk om natta da :))uff synes no veldig synd i deg og håper du snart er på beina igjen :))

    3. Secret – KRAFTEN av Rhonda Byrne er en fin bok å lese…. der er det tips på hvordan du kan vende den negative tankekraften til positiv… for tankenes kraft er sterk…lykke til…:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg