Oppsummering av 2012

Vi er såvidt kommet oss etter nyttårsfeiringa før vi setter nesa mot det store utland.
Julebord med Cognacklubben Sør til Tallinn.
En særdeles morsom, men slitsom tur.
Jeg er ikke helt bygd for festing i fire dager til ende.
Og nei, det har ingenting med alderen å gjøre, for jeg har alltid vært sånn.

Spør ikke hvorfor vi hadde serviettene på hodet – men det var gøy der og da!

Verdens beste hvitløksbrød kan du få tak i både i Latvia, Litauen og Estland.

To uker etter Tallinn-turen er drømmemannen og jeg i Thailand.

En 16 dagers tur til kun 12.000 inkl. spesifisert hotell.
Såpass rimelig at vi hadde råd til å reise litt rundt.
To netter på paradisøya Koh Mook (bildene over er tatt der)
og tre netter på Phi Phi Island.
Sistnevnte plass var en skuffelse, Helt ødelagt siden vi var der for fire år siden.
Nå kan det best beskrives som Thailands svar på Ibiza!
Fyll, spetakkel og søppel over alt.

Siden jeg er litt stolt av dette bildet får det også bli med.
Fra Koh Lantra, langt inni jungelen, fikk jeg øye på dette lille krypet på en pinne i elva ..

 

FEBRUAR

Fra sol og varme til snø og kulde.
Tidlig en morgen i februar, før jobbstart.

 

MARS

Mars og den første av mange turer til vestlandet dette året.
Jeg bare elsker naturen der!

 

APRIL

Påska blir tilbragt innendørs, for å pusse opp stua.
Litt mer arbeid enn vi hadde tenkt oss.
Egentlig et under at vi fortsatt er gift!

Etter 15 år med en diger fargespraklende sofagruppe overtok denne.
Vårt aller første møbel som vi har kjøpt sammen.
Litt rart, og ikke helt min stue lengre, men det går seg vel til etterhvert.

April blir en tung måned.
Får beskjed om at det er funnet en klump i hjernen til eldste dattera.
Men det eneste de foreløpig kan si er at den er godarta.

 

MAI

Vi får øynene opp for sushi!
Det blir rett og slett en besettelse som vi gjerne spiser to ganger i uka.

Jeg debuterer som bryllupsfotograf.
Har aldri vært så redd i mitt liv, men det gikk over all forventning.

17. mai i London, min 10 tur til denne storbyen,
og jeg tror egentlig jeg er ferdig med dette reisemålet nå.

Vi bodde greit, fin leilighet, sentralt, grei prisklasse.
Men det var en ny opplevelse å bo i tredje etasje og ha togskinnene like utenfor vinduene.
Heldigvis tok trafikken en pause fra midnatt og noen timer fremover.

Fikk se “We will rock you” for fjerde gang.
Like fantastik som alltid!

Sommeren 2012 kom allerede i pinsa ..

 

JUNI


LYKKE for mamma <3 og forhåpentligvis for disse to også.
Sønnen blir sammen med xkjæresten igjen etter et halvt års pause.
Hipp hurra og kryss i taket!!


.. pluss den ene helga vil tilbragte på vestlandet i begynnelsen av juni.
Dette bildet har jeg forøvrig forstørret i 80 x 120 i sepia og det pryder nå stueveggen vår.
Koselig minne, med fotsporene til oss to og fire venner.

Deilig med en så flott helg, slik at vi fikk lada opp til sommerferien.

.. plutselig kom nemlig sommerværet!

Dette bildet er fra 24. juni, vi er på vei til hytta og ferien er starta, dårlig timing i år igjen!
Blaut, kaldt og guffent, og slik fortsatte det i det uendelige ..

Det ble uhorvelig mange bilder av vanndråper dette året.

For å gjøre noe fornuftig når vi likevel var på hytta starta “vi” bygging av grillbu.
De siste somrene har jo vært særdeles våte, så om vi ikke akkurat trengte denne her så
kommer vi vel ikke til å angre heller.
Men drittlei, det ble vi! Det eneste vi følte etter denne sommeren var at vi ikke hadde hatt fri.
Ikke turde vi å reise vekk heller, for vi venta beskjed fra Rikshospitalet angående
datteras operasjon, og den skulle gjennomføres før august.

Vi venter og venter og venter ..
det skjer jo selvsagt ikke en dritt hele sommeren!

 

AUGUST

Ferien er over for to uker siden, men vi fortsetter å bo på hytta.
Har enda ikke helt gitt opp det gode, varme sommerværet,
for nå kommer det sikkert, de første ukene i august pleier alltid å være fine.
Når skolene er begynt igjen og de fleste har begynt hverdagen.
Vi venta forgjeves, men fikk noen solgløtt innimellom.

Bl.a. den helga jeg hadde besøk fra vestlandet.
Av min padlegale, sporty venninne som var overlykkelig
for at sønnen min hadde kjøpt kajakk!
Nå måtte selv jeg til pers, og du ser meg i teten her.
Har aldri sittet i en slik farkost i hele mitt liv,
men jaggu ble jeg ikke bitt av basillen.
For en fantastisk frihetsfølelse!
Ulikt alt annet jeg har vært med på.
Men når sant skal sies så er jeg nok ikke den mest sporty personen
i denne verden ..

Vi trosser drittværet og tar ei helg i båten til Arendal og Nidelva.
Det ble vel 50/50 med regn og oppholds,
men mye bedre enn været de hadde hjemme.
Dessuten har vi jo kalesje!
Men må innrømme at jeg savna en do på denne turen ..

Det er en overdrivelse å si at vi har god plass i båten,
og bedre blir det jo ikke når bikkja er med.
Det gjelder bare å fokusere på noe annet liksom,
at vi er så heldige at vi faktisk har en båt,
selv om den mangler både toalett og kjøkken.
Cabinen er liten og klaustrofobisk og vi må krype ut og inn.
Men der det er hjerterom er det husrom,
en må bare dra på tur med noen en er veldig, veldig glad i!

Kveldene blir kortere og kortere.
Det er stupmørkt når vi kjører til jobb og enda mørkere før vi legger oss.
De fleste hyttenaboene har gitt opp for i år og flytta hjem.
Vi følger etter i midten av måneden.
Det er helt nede i 6-7 grader på morrakvisen i femtia,
hakket verre enn det var i ferien.

En av de aller siste dagene som øyboere.
Jeg sitter hutrende oppi heia bak hytta, kun iført badekåpa, alt i fri flyt og med håret til alle kanter.
Men jeg måtte bare ha med meg denne fantastiske soloppgangen.

Gode minner er bra å ha, for hverdagen kom fortere enn vi ante,
plutselig var all irritasjon over drittværet kun bagateller.

Første turen til Rikshospitalet.
Bare for å snakke med kirurgen og for å få beskjed om
at det eneste de kan si er at svulsten er ondarta.
Helt motsatt av det vi har trodd til nå altså.
En tung dag.

Samtidig får vi beskjed om at mellom 30 og 40 stykker på min jobb må gå.
Ledelsen håper det skal skje ved frivilliget,
noe som hørtes helt utenkelig ut.
Føler at jeg sitter veldig utrygt de kommende månedene.
Langpining på høyt nivå.

Vi er på den årlige familieturen til Krossholmen.
Alle ungene som har bursdag i løpet av høstmånedene ferier felles
(men ikke tro at de ikke blir feiret når bursdagen inntreffer av den grunn).
Gaven til barnebarnet mitt var en innertier.
Strykebrett, strykejern og prinsessekjole – livet kunne ikke vært bedre!
Heldigvis vet ho foreløpig ikke hva mamma’n gjennomgår, eller har i vente.
Jeg har problemer med å fokusere på andre ting akkurat nå.

Siden jeg var så fryktelig teit å knekke skjermen på min elskede pc måtte jeg ha ny.
Kul, rød og lekker, men fire måneder etter hater jeg fortsatt dingsen!
Pad’en er elendig og funker bare når den vil.
Har banna mye over denne dritten, men kan liksom ikke bare kvitte meg med den heller.
Den kosta jo en hel liten formue ..

 

SEPTEMBER

Vi er i slutten av september og på familietur til Danmark.
Uten den yngre garde denne gang.
Jeg er temmelig fraværende og klarer ikke helt å fokusere på verken det ene eller det andre.
Det meste virker mørkt og meningsløst.
Vet jeg er sur og gretten og sikkert en klamp om foten for drømmemannen.
Tar meg en tur på stranda for å lufte tankene, og fotoapparatet er selvsagt med.
Fikk noen fine bilder, og er glad jeg gikk ut selv om jeg var aleine.

En søndagstur til Lindesnes.
Iskaldt og forblåst.
Drømmemannen har funnet ut at jeg må luftes litt, hvis ikke blir det for mye
tankevirksomhet, og de er ikke av det lystelige slaget.

Båten er fortsatt på sjøen.
Vi er noen av de første som får den ut før påske og de siste som tar den opp, i oktober/november.
Tror alltid at vi skal få noen helger på hytta i løpet av høsten,
men det skjer aldri.

Siste helga i september er vi ute på hytta og pakker ned sommeren,
og gir beskjed til de som skal ha båten i opplag at de
bare kan ta den opp.
Litt vedmodig egentlig, å ha en hytte som bare blir brukt
om sommeren, men vi er der iallefall minst to måneder pluss en helg eller tre
i løpet av et år. Sikkert mer enn mange andre som har hytte.

 

OKTOBER

Det er høst, og fortsatt venter vi på svar fra RIkshospitalet.
Jeg har en fridag og har med barnebarnet på tur i Ravnedalen.
Det er kaldt og guffent og ungen klager på at mormor har kledd ho for dårlig.

Er nok litt mer enn normalt hekta på sol, sjø og himmelske bilder.
Kjører gjerne hjemmenfra både et og tre kvarter
før jeg må, om været ser bra ut.
Dette er før soloppgang en tidlig morgen i oktober før arbeidstid.
Selve soloppgangen rekker jeg sjeldent, for jeg kan jo ikke komme for seint heller.
Men det er en god start på dagen,
når jeg kommer hjem er det jo allerede mørkt ute.

 

Det er allerede fire år siden jeg ble mormor,
selvsagt til verdens skjønneste unge!

Vi har ei fantastisk helg på Karmøy hos svigerinne og svoger:
Nydelig vær og mange flotte øyeblikk for ei som elsker å ta bilder.

For første gang tar vi hjemturen over fjellet.
Tror ikke i kunne tatt denne veien om vi hadde vært der ei uke seinere.
Dessverre så var det for det meste overskyet og tåka lå tett helt ned til veibanen,
men da vi nærma oss Røldal åpenbarte dette synet seg:

Og jeg der og da bestemte jeg oss for at dette var verdt hele turen.
Er ikke helt sikker på om sjåføren var av samme oppfatning ..

 

NOVEMBER

Er ute og lufter meg i lunsjen.
Føler jeg lever i min egen lille boble, har ikke lyst til å prate med noen,
har bare lyst til at livet skal være som det var før april.

Ble kontakta av yr.no for de ville gjerne bruke dette bildet som er tatt i samme lunsjpause.
Selvsagt sa jeg ja, men har enda ikke funnet ut hvor
bildet befinner seg.

Rikshospitalet i slutten av november ..
Noen grusomme dager. Har aldri vært så redd i mitt liv.
Men vet om ei som hadde det enda verre.


Vi lever i troa om at det verste er over.
Har fått beskjed om at det så bra ut, de har ikke tatt vekk hele svulsten,
bare noen prøver som de skal dyrke.
Dattera har kommet seg ufattelig fort og ser nå frem til et nytt, godt år som frisk.
Det er nemlig den beskjeden vi har fått, det så bra ut, det var for få celler til at det var kreft,
men for mange til at det var friskt ..

To uker etter kommer kontrabeskjeden:
Ho må inn igjen, det er ondarta.

.. og så må vi bare smøre oss med tålmodiget nok en gang.
Vi venter og venter og venter.
Neste MR er i slutten av februar, og operasjonen blir “i løpet av våren”.

 

DESEMBER



Nok en tur til vestlandet og jeg får endelig tatt vindmølleparken på Jæren nøyere i ettersyn.
Ei koselig, men litt rar helg.
Min venninne har fått samboer etter over tjue år aleine.
Det er ikke noe galt med mannen, men det er liksom ikke helt det samme lengre.

Vi får endelig gjennomført en felles bakedag før jul.
Mine barn/barnebarn og min lillesøster med yngste sønnen, men den mannlige delen av slekta
var ikke så opptatt av det som skjedde på kjøkkenet ..
de satte nede i kjellerstua og spilte.

12.12.12.
Min yngste datter blir forlovet, en litt rar følelse, at ho ble førstemann ut liksom.
De ser fantastisk lykkelige ut, jeg håper det vil vare,
og at de slipper alt for mye motgang i livet.

Den helt store julestemingen fant jeg ikke i år.
Det ble mest stress og kaos,
og ingenting gikk som jeg hadde håpt.
Men jul ble det okke som.

Jeg er på jobb lille julaften, mens sørlandet drukner i snø.
Da jeg er ferdig en time før midnatt er det såvidt det går an å komme ut av døra!
Det kaller jeg julestemning fra oven, kjempekoselig!

Enda bedre er det å vite at jeg fortsatt har en jobb i året som kommer.
Det er sannsynligvis ikke siste nedskjæringa i bedriften,
og jobben er nok ikke så sikker som en trodde tidligere, at en ble der til pensjonsalderen.
Men enn så lenge har jeg en bekymring mindre.

Julaften ble feiret hjemme hos oss.
Mine tre barn med følge og barnebarnet selvsagt.
Det var en koselig kveld.

Så er 2012 over og heldigvis kommer dette året aldri tilbake.
Vi har hatt opplevd mye, både godt og vondt.
Men vonde ting kan også resultere i noe godt faktisk,
Lengre nede i bakken er det ikke bare eldstedattera og barnebarnet som bor,
ho og barnefaren har flytta sammen og snuppa er overlykkelig for at
pappa er kommet hjem igjen.
Nå håper ho bare de skal gifte seg, for da blir de kjærester for resten av livet!
Noen ganger hadde det vært utrolig deilig å vært barn igjen ..

Jeg håper at året som nå har tatt over får flere lyse enn mørke dager,
og enn så lenge lover det godt, for her skinner sola!

8 kommentarer
    1. jeg unner dere et nytt godt år ja,dere har hatt deres porsjon med det vonde.Opperasjonen må jo gå sin gang men nok en gang krysser vi fingrane for att det går greit.

    2. For et fint innlegg med mange flotte bilder fra året som gikk… Et innlegg som rørte megt, og øynene klarte ikke helt å holde tårene i sjakk når jeg leste det du har skrevet. Klem :o)) Håper at 2013 vil bringe mye glede for deg og resten av familien :o))

    3. Vakkert beskrevet både i ord og bilder. Det er godt at enkelte år ikke kommer i reprise, ihvertfall ikke de sakene man kunne klart seg foruten. Håper året som kommer vil bringe med seg mye lykke og glede for deg og dine! Klem, klem

    4. Ja litt av et år du har hatt Marit og litt av et år som kommer også med tanke på ho som må tilbake til sykehuset, men mange gode minner også ser det ut for :))
      Veldig flotte bilder, du kunne gjort det godt som fotograf, det har jeg sagt før 🙂

    5. For en fantastisk årskavalkade:))
      Jeg krysser fingrene for at du får et bedre år:) å oppleve mye vondt kan gjøre til at man ser litt anderledes på livet og kanskje det kommer noe bra ut av det( ikke vet jeg men det er min erfaring)
      Goe nyttårsknib til deg <3<3

    6. Sitter her med tårer i øynene.
      Mye flott du har opplevd. Flotte bilder du tar!
      Men så vondt å se sin datter slik. Er så vondt når noen i familien er syke.
      Håper at de snart sier hun er frisk<3
      Håper dette blir hennes lykke år!
      Flott å se så mange fine minner!
      Godt nyttår!

    7. Noen ganger kan en være sjeleglad for at ikke året kommer tilbake, dere har hatt en stri tørn i 2012. Nå håper jeg at året som kommer blir MYE bedre for deg og dine og at jenta di blir helt frisk igjen! Mange klemmer fra Erna 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg