Det blinker i hytt og pine

Og nei, jeg snakker ikke om julebelysningen rundtforbi. Selv om den også kan være temmelig irriterende til tider. Som for eksempel når det bare slenges opp en lysslynge her og en lysslange der, gjerne i forskjellige farger og helt uten mål og mening. Stygt, helt forferdelig og redselsfullt er det. Fatter ikke at noen kan være bekjent av det der. Men alle er vi forskjellige og de synes muligens det er flott, selv om jeg mener de mangler alt av estetisk sans og kanskje heller burde latt vær å pynte .. iallefall på utsiden av huset ..

Men nå var det jo ikke de lysene jeg skulle klage over. Neida, nå var det noe så kjekt som blinklyset på bilen. Og de lysene er jo ganske ok å ha til tider. Om de blir brukt vel og merke, og aller helst om de blir brukt slik at de andre som også ferdes på veien kan skjønne hvor du har tenkt deg. Hvis ikke så er det faktisk like greit å ikke blinke. Tryggere også, for da tar en ikke som en selvfølge at du skal svinge verken hit eller dit, før du rett og slett gjør det.

Folk som tar sertifikatet nå for tia lærer at de skal blinke når de kjører inn i ei rundkjøring. Noe jeg synes er helt forkastelig. For jeg tror ikke jeg til dags dato har sett noen som har skjønt akkurat hvordan de skal gjøre det der. Dermed blinker de i vei, hele runda rundt, for så å glemme å blinke når de skal ut av denne berømte rundkjøringa.

Woooops! Så svinger de ut mens blinklyset blinker og blinker og gir signal om at denne bilen fortsatt skal en runde eller to til inne i rundkjøringa. Her gjelder det å være våken, så en ikke plutselig sitter der langt inni bakenden til bilen foran!

Den som kjørte foran meg i dag tok kaka! Sjåføren blinka allerede lenge før han inntok rundkjøringa, noe han sikkert hadde lært på kjøreskolen for et par måneder siden. Men hvilket lys han skulle bruke det hadde han tydeligvis ikke fått med seg. Mange valg her vettu .. hele to! Kanskje lå feilen i at han ikke visste forskjell på høyre og venstre, ikke vet jeg. Men galt ble det uansett!!

Jeg begynner å bli vant til disse farlige trafikantene. De der med lys i alle retninger, uavhengig av hvor de har tenkt seg. Det er omtrent som bussjåførene som vrenger bussen ut av busslomma og så blinker litt når de er halvveis ute i kjørebanen. Samtidig som du er halvveis forbi bussen. Det er alltid like gøy og spennende! Der ligger du midt i blindsona, gjerne mellom bussen og ei trafikkøy eller et skilt, og så er det like før du blir skvisa! Selv om bussen sto godt og trygt parkert da du begynte på den harsadiøse turen forbi.

Jeg hater bussjåfører!! Men det er en helt annen sak ..

2 kommentarer
    1. Du er fabelaktig til å ordlegge deg… hehe. Ler godt, jeg nå.
      Når det gjelder det å blinke seg inn i rundkjøringa, så hørte jeg en kjørelærer uttale seg om det i fjor en gang. Han sa at det ikke er ulovlig, men at det er viktigere å blinke seg ut. De som står i rundkjøringa og venter på tur, kan jo ikke vite hvor den som blinker seg inn har tenkt seg, hvis de ikke også blinker seg ut. Men det virker nesten som om ikke alle kjørelærere er helt oppdatert heller, spør du meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg