Litt mer julepynt

På bardisken har disse fått plass.
Merkelige nisser og uskyldshvite engler ved siden av hverandre.
Alle sammen er kommet til de siste fem årene.
På salg i romjula når restene blir lagt ut for minus femti prosent og vel så det.

På hylla over sofaen står disse to langbeinte nissekloningene.
De stammer fra en av mine turer til Vestlandet,
og de lå lettere henslengt i ei restekasse ute i kulda
da jeg reddet dem fra å fryse ihjel en romjulsdag for noen år tilbake.

Lysene fikk jeg i julegave fra min yngste datterer for lenge siden.
Jeg har pakka dem ned og oppi noen år nå,
men i år var tiden inne til å bruke dem til det de er laget for.
Nemlig skape lys og hygge i heimen.
Snøkula og engelen ble kjøpt for to år siden for å pynte opp på badet,
men noen ganger er det greit med litt forandring,
så i år har de fått plass i stua oppe.

En englemamma med to barn og to vise menn står i vinduskarmen.
Englene er bare noen år gamle, mennene begynner å dra på årene.
Det har aldri vært tre av dem, for jeg trodde det var nisser da jeg lurte dem med meg hjem.
I ettertid har jeg fått høre, opptil flere ganger, at jeg tok veldig feil.

Nissefar med sleden er noen år gammel, en av de eldste jeg har i denne samlinga mi.
Han kommer fra en fornem familie og kosta en hel liten formue, selv etter at nyttårsprosentene var trukket fra.
Fetteren, som er tilnærmet lik kom til for tre år siden,
og har nok aldri vært så finslig som førstemann.
Synes det var ok å ha to grå oppi alt det andre røde her
 og de trives godt i hverandres selskap.

På peishylla finner du disse to småtassene.
De er mellom 25 og 30 år gamle.
Ergo har det just gått opp for meg at jeg ikke kvitta meg med altda x’en flytta ..
Det fins en til av disse, men han lå lettere henslengt i andre enden
og gadd ikke være med på fotograferinga.

Kanskje det snart er på tide å begynne og tenke på julegavene?

15 kommentarer
    1. Såg att du inte visste vad orden överskattad och underskattad i onsdagstemat betyder på norsk, enligt den översättningen jag hittat heter det overvurderet och undervurderet. Hoppas det hjälpte. Ha en fin fortsättning på veckan!

    2. Hos deg er det virkelig blitt jul og nissene dine er bare helt skjønne , jeg håper dere finner roen og koser dere i førjultiden:)
      Goe knib<3

    3. Jeg elsker å lese juleblogg hos deg…den måten du forteller om julenissene og hvor du fant dem og når de kom inn i livet ditt er så utrolig koselig lesing <3
      Du har et så nydelig hjem med mye hjertevarme i <3

    4. I gode og onde dager!: Har aldri tenkt at jeg hadde så mange engler, men ser jo det nå som jeg har presentert dem for dere. Var jaggu med litt av hvert her!

    5. Anne Marie: Takk. Ja, jeg er veldig fornøyd med alle sammen. De må liksom gjennom et aldri så lite nåløye for å komme inn i dette huset. Det må være noe rart eller litt sært og spesielt med dem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg