Huset fullt av skapnisser

Her kommer nok et lite juleinnlegg fra meg.
Må vel bare innrømme at jeg har fått litt julefeelingsen likevel.
Her er pynten på plass, alt bortsett fra juletreet.
Og jeg kommer ikke til å vente til lille julaften med det heller,
selv om det har vært tradisjon helt fra jeg var liten.
Men i år skal jeg jobbe på kvelden uka før jul, inkludert den lille,
så i neste uke en gang er vel treet på plass i stua.
Til helga kanskje ..

FLERTALLET AV NISSENE HER I HUSET ER SKAPNISSER.
De kommer bare ut av skapet når jula er over, og da ender de opp på loftet i noen plastkasser,
så jeg vet ikke hva som er verst; være en skapnissse,
som iallefall blir belyst og beglodd og sett på med flunkende barnebarnøyne,
eller en som ligger nedpakket, tett i tett med alle naboene fra alle etasjene i skapet ..
Jeg hadde nok foretrukket skapet!

 

BLIR DU MED PÅ EN LITEN PRESENTASJONSRUNDE?

FØRSTE ETASJE:
Her bor selveste nissefar aleine i leiligheten til venstre.
Til høyre finner du single frøken Mus og hennes to utenomekteskaplige barn.
Sistnevnte har i en anseelig årrekke tilhørt min husstand, ca. 20 år tenker jeg,
mens nissefar bare ramla inn et år. Husker ikke helt når.

 

I ANDRE ETASJE:
Dette lettere henslengte tålig nyforelskede nisseparet bor til venstre,
rett over nissefar og har kun vært med på lasset i to år.
De fant hverandre i godt voksen alder og oppfører seg til tider som noen fjortiser.
De ble smugla inn i heimen sammen med en del røde, deilige julehåndklær til badet
som jeg fikk av min søster i julegave.

Ved siden av ungdommen befinner det seg to engler.
De sitter godt plassert mellom min eldgamle bibel og noen gamle, grønne fruktskåler i krystall.
for anledningen pynta med gullfarga julekuler.

 

TREDJE ETASJE:
Her begynner det å bli ganske folksomt.

En liten stearinlysnissefamilie bor i midten i tredje.
Disse ble innkjøpt for 5 år siden, for å stå i vinduskarmen på kjøkkenet.
De var billige og derfor ble akkurat disse med hjem.
Håpet var at de overlevde den jula, men de ville ikke helt gi seg og hoppa med opp på loftet
da jula var over. Siden har de hengt med.

Det søte nisseparet med stripete sokker, til høyre, er bare to år gamle.
Et impulskjøp i forbifarten da jeg stakk innom Plantasjen en gang.
I år bor de helt bakerst i tredje etasje.

 

Helt til høyre bor disse spreke nisseungdommene.
De flytta inn for ti års tid siden, og holder seg ekstremt godt.
Må være all denne skigåinga hele vinteren.
Fatter ikke at de orker!

Den gamle strikkenissen i bakgrunnen ble innkjøpt fordi han var så billig.
Rett og slett fordi jeg trengte litt julepynt etter å ha gitt fra meg alt
da jeg aldri skulle feire jul mer i hele mitt liv. Men sånn gikk det jo ikke.
Litt julepynt må en rett og slett ha når en har forholdsvis små barn.
Og uten penger måtte den pynten bli billig!

 

Nisseparet på benken begynner også å dra på årene.
De kom i hus en julaften for en del år siden, rett og slett på selveste dagen.
Fikk de i julegave fra ei av døtrene mine.
De bor i år helt til venstre i tredje etasje og stortrives der.

 

FJERDE ETASJE:

Av ren og skjær høflighet starter jeg med de eldste først.
Dette museparet har vært med meg i over 30 år!
Jeg kjøpte dem mens jeg enda bodde hjemme hos mamma og pappa,
og de har vært pakka opp hver eneste jul siden.
Det var nok min aller første julepynt og jeg skal passe på dem som bare det,
slik at de kan følge meg resten av livet.

Resten av toppetasjen er litt studd egentlig.
Her har storfamilien flytta inn, med mine, dine, våre .. akkurat som in real life.

Seks av disse kjøpte jeg på nettet for 7-8 år siden og de var rådyre.
Nisser med personlighet sto det, og jeg falt pladask!
Har litt sansen for sånne raringer egentlig, men mulig jeg ikke var helt god allerde den gang,
for når jeg har studert dem i ettertid ser de jo totalt sprø ut alle sammen.
og like barn leker best heter det jo. ;o)

Bare se litt nøyere på dem her:

Bortsett fra denne familien har det lurt seg inn fire små attpåklatter de siste årene.
De trenger ikke nærmere presentasjon, men du finner dem på oversiktsbildet for fjerde etasje.
Hvem som er foreldre til disse er litt uklart på nåværende tidspunkt,
men det spiller vel ikke så stor rolle egentlig.
Det viktigste er vel at de er blitt godt tatt imot og har en trygg og god plass
i denne nymoderne storfamilien.

Siste par ut er disse to nissesøsknene.
De har ikke egentlig noen tilknytning til de andre i denne etasjen,
men er bare på besøk.
Jeg har på følelsen at de har vært her et par år,
men har mista litt oversikten egentlig.
Så lenge de oppfører seg ordentlig får de lov å bli boende.

;o)

17 kommentarer
      1. Innlegget her var en reprise, skreiv det på toppen der jeg publiserte det. 🙂 Så jeg har verken funnet julegleden og skal heller ikke jobbe. Det var i 2012. Men jeg har altså pynta litt her nå. Og kunne vi bare fått litt snø, istedenfor alt dette vannet som renner ned over oss, så skal du se den julestemninga også hadde bedra seg litt.

    1. Tusen takk for titten og morsom beskrivelse av hle den store nissefamiien. Det var utrolig mange fine nisser og så gøy at nye og gamle trives sammen.Dette var jammen fint.Du må jo bare komme i juestemning med alt dette fine rundt deg:)

    2. Herlig innlegg! Artig å få presentasjon og historien om nissene dine :). Foreløpig kun tre fremme her.
      God helg 🙂

    3. For et fantastisk nisseinnlegg som jeg bare elsket…om jeg møter noen på min vei og de ikke har noen julefølelse, så skal jeg be dem besøke dette innlegget ditt <3
      Det var så koselig skrevet, og jeg er imponert at du husker når og hvor de fleste er fra 🙂
      Jeg er også glad for at julefølelsen har kommet på besøk til deg <3

    4. Så mange fine nisser! : )
      Koselig å høre at du har fått litt av julefølelsen. Kan du dele litt av den med meg? Har ikke snev av den en gang : )
      Ønsker deg en god fredag videre : )

    5. Så mye fine skapnisser du har, hehe.
      Jeg for min del, pynter ikke så mye, har ikke tre heller, har så liten leilighet, at jeg lure på og skaffe e potte juletre, har sett de finnes i butikker:)
      Ha ne fin helg:)

    6. DEt beste med julen er alle nissene som popper frem. Selv har jeg skaffet meg fire. En fjøs nisse, en låvenisse, en sossenisse og en sprellemannisse.
      Ha en fortreffelig fredag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg