Hipp, hurra for lillesøstera mi

I dag har ho bursdag, den flotte søstera mi. Hele 47 år. Vi skal ut der i kveld, drømmemannen og meg, pluss mine to døtre med barn og samboer. Det blir koselig.

Jeg har lovet å bake ei kake, men aner foreløpig ikke hva. Gode forslag mottas med takk. Bakegenet mitt har tydeligvis tatt fri på ubestemt tid.

Jeg fikk melding i går kveld. Ja, opptil flere, noen ganger lurer jeg på hvorfor vi ikke ringer heller, istedenfor å sende 8 – 10 tekstmeldinger frem og tilbake. Men det er jo greit å være etterpåklok. Vi visste jo ikke da vi begynte at det skulle bli så mange ..

Ho lurte på om jeg ville ha besøk i Oslo. Til operasjonen var overstått. Ho hadde både ferie- og avspaseringsdager å ta av, så det kom sikkert ikke til å bli noe problem. Og ja, selvsagt vil jeg det! Nå må jeg bare finne ut om det er ok med en person til i hotellrommet, for jeg booka til en. Kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til den turen, men det føles litt lettere nå. På en måte.

Vi bor i samme by, har hytte tett i tett, likevel ser vi veldig lite til hverandre. Vi er skrekkelig forskjellige, skulle egentlig ikke tro vi var i slekt engang. Likner verken utenpå eller inni, og jeg må jo bare innrømme at jeg alltid har vært misunnelig på denne her lille, nette, tynne søstera mi med digre blå øyne og stritt mørk, skinnendet hår. Da jeg var liten forbanna jeg både Jesus og Gud fordi de kunne være så utrolig urettferdige å skape to søstre, som til og med hadde samme foreldre, så ulike. Det var ikke gøy i det hele tatt!! Vel, synes egentlig ikke det er spesielt mye bedre nå heller, men jeg har jo lært meg å leve med det. Livet er urettferdig, og det er lite en kan gjøre med det.

I oppveksten var vi vel ikke akkurat perlevenner. Jeg var stygg med ho, men med god grunn sikkert. Uansett hvor jeg gikk, hva jeg gjorde og ikke gjorde, så sladra ho til mamma og pappa. Jeg kan huske hvor lei jeg var av det mørke hodet hennes som alltid dukka opp bak et hushjørne, en hekk eller en busk. Sladrehanken, det irriterende etterslepet mitt. Alltid var ho der.

Da vi ble mer voksne forandra forholdet seg til det bedre. Da jeg fikk min første datter var ho veldig til stede, og de to har den dag i dag en spesiell kontakt. Alt tante gjorde var en stund veldig kult. Ungen skulle til og med begynne å røyke når ho ble stor, for det gjorde tante.

Ho ble ikke røyker, og nå har tante slutta. Selv om ho ikke bruker det uttrykket selv. Ho har ikke røykt på 7 uker. Etter over 30 år som storrøyker har ho kutta ut! For første gang. Aldri før har ho snakka om at det hadde vært lurt å slutte, ho har aldri hatt lyst til å slutte engang. Ikke en gang da pappa døde av kols, og vi så hvor vanskelig det var å få luft, hvor vondt det var å puste. Ikke en gang da var ho inne på tanken. Men nå har ho likevel gjort det. Jeg er mektig imponert!

Gratulerer med dagen lillesøstera mi. Jeg er veldig glad i deg. <3

5 kommentarer
    1. Gratla med lisjesystå di! Det e godt å ha systre. Ej sjøl he 3 systre og me e veldig ulike. Av og te e ej so irriterte på ei eller fleire ta dei, men akk so godt det e å vite at dei e der:-) Kos dej i kveld!

    2. Flott med en lillesøster. Det har jeg også. Søstre kan være svært så ulike, det kan jeg skrive under på både når det gjelder meg selv og mine to døtre.
      Kos dere ssmmen i kveld og så flott at hun blir med til Oslo og støtter deg 🙂

    3. Gratulerer til din søster:) Er jo godt å ha noen i livet som “alltid” har kjent en på godt og vondt – og når alt kommer til alt så er det berømte blodet tykkere enn vann uansett. Kan hende hun har tenkt på å slutte å røyke lenge, men ikke har villet si noe før hun viste hun kom til å klare.. jeg kjenner ei som er slik.. og nå har jeg.. (ei) vært røykfri i 7 år:) Håper dere får en hyggelig feiring – og ta imot tilbudet om selskap i Tigerstaden!:) Klem fra meg

    4. Gratulerer med søstra di 🙂 jeg har også en lillesøster som er veldig ulik meg, nå vokste ikke vi opp sammen, kanskje hadde i vært mer like om vi hadde gjort det, kanskje ikke, men veldig godt å vite at jeg har ei 🙂
      Skulle vel ikke være noe problem å enten booke om til dobbeltrom eller få inn ei ekstraseng ? jeg hadde også blitt glad for et slikt tilbud om besøk, blir nok ikke så kjekt der inne i Oslo nei

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg