Å nei! Ikke alt nå ..

Det er omtrent den tanken som farer gennom hodet mitt hver eneste morra. Jeg sover sykt dårlig for tia, er fryktelig sliten, men ikke trøtt. Irriterende egentlig, vannvittig irriterende. Men når vekkerklokka ringer, da sover jeg som et murmeldyr. Er langt borte vekk fra denne verden og alle problemene og bekymringene. Dypt inni drømmeland, og der er det faktisk ganske godt å være.

Jeg har absolutt ikke lyst til å stå opp! Såpass at jeg har vekkerklokka (mobilen) stilt inn på både seks og halv sju. Selv om det egentlig holder å stå opp sju om jeg skal klare å komme meg ut av huset i en tålig presentabel stand. (Ilustrasjonen har jeg lånt HER).

Jeg liker å ha litt god tid på morrakvisten. Eller likte. Nå vet jeg ikke helt hva det vil si lenger. For her slår jeg av både den ene og den andre ringelyden, og ligger bare der i en halvdøs. Ligger vel og lenge .. helt til øynene automatisk søker seg til klokkeradioen og ser at den er ti over sju!! Skrekk og gru! Ikke i dag igjen vel ..

Da blir det fart i kjærringa gitt! Fyttegrisen. Jeg hater selvpålagt stress, det er absolutt ikke en fin start på dagen. Jeg vil aller helst ha godt tid, sitte ned med en kopp te, gjerne et stearinlys eller to på bordet, lese noen blogger eller andre ting på nettet. Nyte stillheten. Så stille som det er mulig å få det med en øresus som minner om lydene fra en foss i vårflommen.

I dag fikk jeg en pangstart på dagen.  Jeg hoppe ut av senga ti over sju, tror jeg tok avstanden fra sengekanten til toalettet i tre skritt, og følte jeg hadde minimalt med tid. Resultatet var at jeg var på plass på jobb en halvtime seinere. Joda, ho kan fortsatt denne halvgamle kjærringa. Om ho må.

Dette tregheten på morrakvisten er en helt ny opplevelse for meg. Iallefall om en omtaler de siste par årene som en nyhet. Jeg har alltid vært en morrafugl, opp grytidlig, i seng veldig seint. Altså ikke et utpreget A-menneske, men noe midt i mellom. Med de beste egenskapene fra begge kategoriene. Nå derimot ..

Husker som jeg irriterte meg grønn over en jeg var sammen med. Vekkerklokka ringte, han slo den ikke av, men utsatte det. Ti minutter, nye ti minutter .. og gjerne det samme et par, tre ganger til. Han sov mellom pipene, jeg våkna av det første og sov ikke mer den morra’n. Jeg kunne ikke fatte og begripe, med min aller beste vilje, hvorfor ikke fyren kunne komme seg ut av dyna!! Veeel, jeg har skjønt det nå ..

Nesten hver dag våkner jeg ganske tidlig. Sånn mellom halv seks og ti på seks. Før klokka skal til å dure. Tenk om jeg bare hadde stått opp da! Men enten så fryser jeg sånn, at jeg ikke orker tanken på å tre ut av dundyna før det kommer en hetetur, eller så gidder jeg rett og slett ikke. Ikke enda. Skal bare vente litt til. Ikke en genistrek akkurat, for en havtime etterpå, når klokka setter igang, da er den følelsen av våkenhet borte vekk.

Satte i bilen og tenkte på at det heldigvis var helg nå. To dager uten vekkerklokka. Men så kom jeg på julebordet i Danmark, noe som resulterer i at vi må være på kaia klokka sju i morra tidlig. Dagen derpå må vi også opp tidlig, rekker vel såvidt hotellfrokosten tenker jeg. For båten går fra Hirtshals 12.15 og hotellet vårt er i Ålborg ..

Bye, bye til søvnen denne helga, bedre lykke neste uke. Kanskje.

6 kommentarer
    1. Jeg var også sånn før, kunne være lenge oppe og likevel våkne tidlig. Mens nå er det helt umulig å komme ut av senga i tide… Heldigvis slipper jeg å stelle meg når jeg skal på jobb, jeg bare hopper i treningstøy og sykler. Da skal jeg love man våkner…så blir det dusj på jobb.
      Kjedelig når man ikke får sove i helgen heller….

    2. he he måtte flire litt her :))tenker det er mange som har det slik men ergelig er det åkke som :))men neste helg :))))da får du sove håper jeg da :)god tur til Danmark

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg