Det er dyrt å være pårørende til voksne barn

Prøver å finne overnatting i Oslo i forbindelse med operasjonen til dattera. Men det er jo kjempedyrt!! Hotellet ved siden av Rikshospitalet hadde noen ledige rom. Bortsett fra ei natt, da det var fullt. Prisen er 955 pr. døgn for et enkeltrom!! Fem netter der så er det jo like dyrt som en sydentur. Og dette er jo ikke en ferie akkurat ..

Kanskje jeg bare må kjøre inn, og sove i bilen? Eller bare ikke booke noe rom, og satse på å sove i en eller annen korridor? På en stol ved siden av dattera, det var nemlig ikke faste besøkstider der, det var bare å komme. I følge et skriv ho hadde fått. Sikkert ikke så mange andre som kommer til Oslo bare for å besøke noen på sykehuset.

Har prøvd å ringe avdelingen der ho skal legges inn. For å høre om de har noen alternativer. Et bøttekott eller noe .. men der tar de ikke telefonen. Har lagt igjen beskjed, men de ringer ikke opp igjen heller.

Å få sykmelding pga. barns sykdom var jo også uaktuelt. Det måtte henges på noe annet. At mor var i ubalanse, hadde psykiske problemer. Om det var ok for meg, kunne jeg få en sykmelding på det grunnlaget. Så jeg hadde jo egentlig ikke noe valg .. dermed kommer det til å stå i journalen min, for evig og alltid, at jeg er et nervevrak. Det er vel ikke så mange som har råd til å ta fri ei uke uten lønn i våre tider. Iallefall ikke av de jeg omgås.

Må bare innrømme at jeg er litt fortvila akkurat nå. 🙁

16 kommentarer
    1. Hei på deg Solveig.
      Jeg klarte ikke å få dekket noe i forbindelse med min datters operasjoner. Så det ble 2 x 1 uke på hotell, og sykehushotellet var jo helt uaktuelt. Sikkert like greit, for det så jo ut som et sykerom der inne også, blir ikke akkurat positiv og lettsindig av å være der for lenge. Jeg var der en natt, betalte pårørendepris, for det var dagen før dattera ble innlagt på sykehuset og da delte vi rom. Vi var på Rikshospitalet da, vet ikke om det er annerledes andre plasser.
      Det fins rimelige hotell i Oslo også, mye rimeligere enn sykehushotellet ved Rikshospitalet. Men det er jo ikke så høy standard på de akkurat. Men i en slik situasjon er vel hotellstandarden det minste problemet. Jeg hadde tatt til takke med ei seng i et bøttekott på sykehuset jeg!
      Håper du finner ut av det. Og lykke til, tildere begge to. <3

    2. Hei
      min voksne sønn skal ha en stor ryggoperasjon i slutten av januar.på Ullevål.
      Vi bor på Vestlandet så det er ingen tvil at han trenger meg som følge og ser at det er problemer med å få dette dekket . Er det noen som vet eller har erfaring med dette

    3. Ja det er med lønn, jeg fikk ti dager når barnabarnet mitt var sykt. Jeg er ansatt i kommunen. Jeg syntes du skal høre på arbeidsplassen din om dere har en slik ordning. Min søster fikk noen velferdsdager da vår far var syk

    4. synnovesyr: Det var sykehushotellet jeg sjekka … og det koster like mye som et hotell midt i sentrum av Oslo. Har aldri hørt om velferdsdager, er det noe en får MED lønn?

    5. Dette hørtes kjent ut,jeg fikk også den diagnosen psykisk ubalanse når barnebarnet mitt var sykt. Men du har ikke krav på 10 velferdsdager fra jobben da? de er jo til for slike anledninger. Hva med sykhushotell,har du sjekket om riksen har det? det er iallefall mye rimligere enn vandlig hotell.

    6. ernashus: Merkelig. Må bare si at jeg synes det burde ha vært en eller annen form for litt enkel overnatting i slike tilfeller. Vi trenger jo ikke ha det så fint, kommer jo ikke til å være noe særlig der. Men har ikke lyst til å legge meg inn på et ungdomsherberge heller og dele rom med folk som er jevngamle med mine egne barn. Det er jeg litt for gammel til liksom .. ikke vet jeg om det fins noe sånn der heller.

    7. Sirdalsrypa: Det er dette “sykehotellet” som koster nesten 1000 kroner natta. Bortsett fra første natta, når dattera også skal sove der. Da måtte jeg bare betale en egenandel på 350.- for å dele rom med ho. Men etter første natt skal jo ho legges inn på sykehuset ..

    8. julianogmamma: Har snakka med pasientkoordinator. Det gjelder ikke når det er voksne barn. Da er det ikke noe tilbud i det hele tatt. Spurte om jeg bare kunne sitte i en stol og sove på rommet hennes, og bruke dusjen der, men da kom jeg til å bli kasta ut .. Så nei, det fins ikke noe for oss med store unger. Bare normale hotell, med priser deretter. De brukte pengene på pasientene, ikke de pårørende, fikk jeg beskjed om. Og det har jeg jo ikke noe problem med å forstå. Men det gjør jo alt litt vanskelig da ..

    9. Dette er et stort problem for foreldre til voksne “barn”. Selv ikke vi som har multifunksjonshemmete barn som ikke på noen måte greier seg uten å ha med foreldre får dekt ei eneste krone av tapt arbeidsfortjeneste, overnatting o. l. Og sykehotell har jo blitt like dyrt som vanlige hotell, jeg betalte over 1000 kr for et enkeltrom på sykehotellet i Trondheim forrige uke. Det er faktisk ikke annen råd enn å sykemelde seg for å dekke tapt arbeidsfortjeneste. Og det er ikke unormalt å bli i psykisk ubalanse når barnet ditt er alvorlig sykt, så det skal du gjøre med god samvittighet. Uffameg, det skal ikke være enkelt, håper det blir ei ordning for deg! 🙂

    10. Får du ikke foreldrerom her på Riksen? ER det jeg hadde de første dagene her. Og siden det er stor operasjon , så vil jeg tro at du får det som pårørende 🙂
      Ring og MAS!!! Eller til pasientkoordinator.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg