Skodd for vinterføre

Neida, vi har ikke fått snø enda, heldigvis. Bildet har jeg bare lånt fra google. Men vi har fått på vinterdekkene, de der med pigger vettu. Som de aller fleste forbanner og ønsker dit pepper’n gror. Men jeg har kjørt piggfritt to vintre, og aldri mer! Det er et under at jeg i det hele tatt kom fra det med livet, og bilen, i behold. Aldri har jeg seilt sånn, mista så fullstendig kontrollen og vært så livredd i bil noe gang. Verken før eller etter.

Det er sikkert greit med piggdekk på ordentlig vinterføre. Hardpakka snø liksom. Men her i sør er ikke det ensbetydende med vinterføre. Dessverre. Her kjører vi rundt på is, gjerne med noen centimeter med slush (isvann) oppå, ja da duger ikke annet enn pigger! Sånn er det med den saken.

Det er utrolig deilig å ha en mann som skifter dekk. Etter å ha tusla med den kjipe oppgaven selv i flere år, setter jeg vanvittig pris på dette her. Dette som jeg tidligere tok som en selvfølge. Mannfolkarbeid, noe jeg ikke hadde verken peiling på, eller interesse av, å bruke tiden på. Men å skifte dekk er noe alle kan, om de bare må. Men kjedelig, det er det!

I mitt første ekteskap trodde jeg bilen bare kunne brukes uten noen form for stell og vedlikehold.. Omtrent. Jeg visste knapt hvor man fylte bensin. Mannen i huset ordna den delen av bilholdet, til og med på min konebil. Og dekkskift var som et fremmedord å regne. Første vinteren som singel fikk jeg opptil flere aha-opplevelser, men jeg kom da over det også, med lærdom om både det ene og det andre som en aldri så liten bivirkning.

– Det koster noen hundrelapper om du leverer bil og dekk på en bensinstasjon Sa x’en. Jada, det var sikkert både greit og billig det. Men jeg hadde ikke noen hundrelapper å bruke på sånt. Så enkelt var det. Jeg hadde bare penger til mat annenhver uke, når ungene var her. Den andre uka spiste jeg knekkebrød med smøreost. til frokost, middag og kvelds. Så de dekkene måtte jeg fikse selv. Det gikk faktisk ganske greit, når jeg bare fikk mobilisert alt jeg kunne finne av viljestyrke. Pluss litt det at jeg fanken med skulle vise denne x’en min at jeg ikke var så udugelig som han ville ha det til ..

Det jeg var mest redd for her var at jeg skulle miste hjulene i første sving. Men heldigvis slapp jeg den opplevelsen.

Tilbake til piggdekkene. Vi skal på tur. Rett etter jobb i dag setter vi panseret vestover. Nærmere bestemt Karmøy. Skal besøke svigerinne og svoger og gleder meg til det. Det er alltid like koselig å være der. Så bikkja er igjen plassert i avlastningshjemmet, nærmere bestemt en annen svigerinne, etter bare noen få dager hjemme.

Vi skal ha fri helt til mandag. Om været ikke er helt elendig, så skal vi kjøre over fjellet hjem igjen. Har tenkt på det flere ganger, men det har foreløpig ikke blitt noe mer enn en tanke. Kanskje denne ganga. Det skal iallefall ikke stå på forberedelsene ..

God helg! :o)

4 kommentarer
    1. God tur :). Den der turen over fjellet må dere prøve å få til, den er bare så flott og storslagen! 🙂

    2. Kos deg i helgen,å kjøre trygt er noe alle burde gjøre og pigger er derfor et must mener no jeg.
      Du får nye været litt for meg også hi hi iallefall så lenge dere er uten snødekke

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg