Ut på tur – i kajakk!

Hei på dere. Min helg, så langt, har vært helt topp! Værgudene er så absolutt på vår side, og blåfrosne sørlendinger tyter ut fra hi og hytter for å nyte solstrålene. Men jeg har ikke bare ligget horisontalt på solsenga heller. Jeg har vært ute og padla!

Denne her værgudinna av ei venninne jeg har på besøk er nemlig sykt sporty. Når ho kommer på besøk har ho enten med kajakk, sykkel, eller begge deler. For å bevege seg, det må man! Nå har det seg slik at sønnen min også kjøpte seg kajakk før han reiste ut igjen på jobb. Så dermed kunne jeg jo ikke la vær å prøve dette her fremkomstmiddelet.

Aldri i mitt liv har jeg padla i en kajakk før. Ja, rent bortsett fra i sydligere strøk da, på en sånn kajakktype en sitter oppå. Ellers stammer min erfaring fra padling helt tilbake til barndommen, da min bestemor kjøpte en Pioner kano til min søster og meg.

Nå har jeg altså forsøkt meg igjen. I lånt kajakk, med sønnens vest (som heldigvis passa perfekt) og med skrekkblanda fryd, klarte jeg omsider å plassere kroppen min i denne miksoskopiske båten som såvidt flyter oppå vannet. Gud så skummelt!!

Stiv som en stokk. Jepp, det er meg. Under over alle under, jeg har enda ikke kanta. To turer har vi hatt, den siste rundt øya her. I morra tenkte vi å ta turen gjennom Skippergata, det er nok dobbelt så langt som det vi har hatt til nå. Og det er iallefall avhengig av fint vær og rolig sjø!

Det aller verste med denne sporty utskeielsen er å komme seg oppi, og opp av, kajakken. Det hjernen min forteller beina at de skal gjøre .. vel, det hjelper så lite. De vil bare ikke lystre!! Fankens drittbein, sier jeg bare. Jeg skulle gjerne ha skifta de ut! Men når jeg bare er komme meg oppi, så går det egentlig ganske greit. Det er ufattelig gøy, rett og slett. Egentlig tror jeg at jeg er det fødte padler, jeg har bare glemt å trene de siste 50 årene .. ;o)

Å ta seg frem så nær vannskorpa gir en fantastisk frihetsfølelse. Det er en helt ny måte å se omgivelsene på. Det dumme er at jeg ikke tør ta med fotoapparatet i redsel for å kante og miste, eller ødelegge, det. Jeg ser jo så sykt mange fine motiv! Derfor er det altså ikke meg, men min venninne, som har tatt bildet over her. Og ho i båten foran, jepp, that’s me!

5 kommentarer
    1. Kjempeflott å padle kajakk – godt for både kropp og sjel! Sjekk bloggen min, jeg har akkurat skrevet om kajakkløp som ble arrangert i Blindleia i dag 🙂 Lykke til videre med padlingen!

    2. Det ser så utrolig herlig ut 🙂 Har aldri prøvd, men de sier det er kjempemorsomt og god trening. Heldige du som har en så sporty venninne. Ha gode, glade og solrike dager!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg