Sløvhet, irriterende prisavslag og ny sofa

Midt i takmaling, veggplater og nytt sofakjøp hadde vi glemt en liten ting gitt. Varmepumpa. Den hadde selvsagt også blitt pakka inn etter alle kunstens regner av drømmemannen. Med plastsekk og tape, trygt og godt. Og der hang den så fint. På samme plass hvor den har hengt de siste fem årene. Joda, greit nok der .. det er bare det at det er litt vanskelig å få satt opp nye plater når den klumpen av en varmekilde sitter fast i veggen. 

Etter 17 telefoner og litt panikk i stemmen fant vi endelig en montør. En av de få som ikke allerede hadde tatt påskeferie, og han kunne faktisk komme med en gang. Yess!!

I dag har paneltaket fått sitt tredje strøk. To og en halv time tok det. Det er løgn om jeg sier at jeg ikke er lei nå. Maling over hodet er ikke gøy, selv ikke for meg. Men siden jeg hadde fri i dag måtte jeg jo bare benytte denne dagen til noe fornuftig. Å rydde i andre rom her akkurat nå er dødfødt. Det får bare stå sånn til alt er ferdig i stua.

Etter første strøk ble taket lysegult. Andre strøket gjorde det offwhite. Men nå tror jeg jaggu det har inntatt den hvitfargen jeg hadde tenkt å ha. Taket er ikke fint i utgangspunktet. Må sikkert være minst 3 sorterings panel som er brukt her, men nå er det det vi har og vi gidder ikke skifte det.

I platetaket skjer det noe merkelig. I noen av skøytene nekter liksom malinga å feste seg skikkelig. Det ser ut som om det har vært fukt her, men vi har saumfart loftet og alt er bare helt tett og tørt. Så ikke vet jeg. Nå malte jeg skøytene en gang til i dag, bare for å gi drømmemannen sjansen til å male dette taket også tre ganger, noe han var særdeles lite happy for. Men nå må han bare, selv om det ikke hjalp en dritt med den flekkinga jeg gikk over med i dag morges.

I dag har vi kjøpt veggplatene og taklistene. Alt blir levert onsdag kl. 12 og alt er ferdig malt. En trenger jo ikke lage seg mer arbeid enn høyst nødvendig heller.

Byggmakker hadde noen flotte, breie, profilerte lister til 39,90 for meteren. Iallefall i den siste tilbudsbrosjyren som kom i posten. De ville jeg ha! Uansett dyrt som fy når en trenger 50 meter. Men det blir nok en stund til vi skal pusse opp dette rommet igjen. Dermed er det jo best å ikke henge opp noe midlertidig. Erfaringsmessig så har sånne midlertidige greier en tendens til å bli evigvarende når det kommer til et stykke.

Selvfølgelig hadde de ikke disse listene i vår butikk. De måtte evt. hente dem i Sørlandsparken for at de kunne bli levert sammen med veggplatene. Men så plutselig sier han som ekspederte oss av vi bare kunne få de som likna, til samme prisen. De kosta i utgangspunktet 59.90 pr. meter!! Vettu, det er fanken med bare irriterende at de plutselig, sånn uten at vi forsøkte å prute engang, kan sette ned greia med 20 kroner meteren!! Tenk på den fortjenesten de sitter igjen med på byggvarer da! .. mulig jeg reagerer litt teit, men jeg ble mer forbanna enn glad egentlig.

Ny sofa har vi bestilt. Den kommer ikke før om 6-8 uker så vi må nok ta inn igjen de gamle, slitte greiene likevel da. Dumt, men da har vi jo iallefall noe å se frem til. 

Opprinnelig ser sofaen
slik ut.
Som dette bilde jeg fant på skanmobler.no.
Men vi har spesialbestilt litt slik at den passer perfekt
inn i kroken vår. Jeg har
kjøpt en del møbler i årenes løp her hos Skan Møbler.
De er utrolig hyggelige og hjelpsomme og plassen kan virkelig anbefales enten du skal ha nye møbler eller bare litt nips til stua. :o)

Vi valgte en U-sofa istendenfor en hjørnesofa. Stor og god med plass til mange. Vi var begge helt enige i valget til og med, så det var en lett avgjørelse. Å joda, drømmemannen ble faktisk hørt han og. Men lett er kanskje ikke den rette beskrivelsen når du skal velge ut noe som skal være i stua for de neste, eeeeh .. ti årene? Iallefall ikke når det er så sykt mye å velge mellom. Jeg sitter her og grubler litt på om det var så lurt å ta den modellen med løse ryggputer, eller de litt avrundede armlenene .. men nå er det gjort .. det var den som så absolutt mest innbydende ut. En skikkelig kosesofa altså. Akkurat den siste avgjørelsen var det drømmemannen som tok. Jeg liker meg best når jeg kan sitte helt rett i ryggen. Litt rar på det punktet sikkert. Men om det blir helt feil dette her så får vi kanskje kjøpe en stol til gamlemor etterhvert.

Begynner å glede meg til den nye stua vår jeg. Det ble muligens litt mer renovering enn en liten oppussing, men egentlig var det vel på høy tid, ifølge de fleste som har vært innom her de siste årene. Ja, rent bortsett fra sønnen min da, som var veldig fornøyd med den stilen vi hadde. Mexicostilen, som han så fint kalte det for et halvt års tid siden. ;o)

Nå skal vi bare nyte resten av kvelden, med beina høyt, i sofaen i kjellerstua. Kanskje er det til og med et eller annet som er verdt å se på tv. Selv om jeg tviler sterkt på det ..

9 kommentarer
    1. Slike områder som ikke tar maling tror jeg de fleste har.. av en eller annen mystisk grunn. Hos meg var det ved siden av vinduslistene.. men tror de har brukt en eller annen form for silikon der.. ikke at jeg er noen ekspert..;) Ser ut til at dere kommer i mål med stua, og tror det blir veldig fint også . høres iallefall slik ut. Sofan var nydelig, og tenk når alt er klart kan du krype oppi den, en god bok, eller pcen, et glass med noe godt og bare skue utover hærligheten, og legger du hodet tilbake kan du nyte synet av et perfekt tak også..;) Ha en fortsatt fin tirsdag! Klem fra fjellheimen:)

    2. Herlighet, Marit, dette blir fint! Endelig får du pusset opp stuen som du har ønsket deg lenge vet jeg! Kommer til å bli helt smashing, sofaen var kjempefin. Blir spennende å se sluttresultatet. Lykke til videre og ha en fin påske! Klemmer 🙂

    3. Det var en lekker sofa:) Den så digg ut å sitte i også:)
      Godt du fikk tak i montør til pumpa, så ikke hele oppussingsprosjektet ble utsatt til over påske;)

    4. Dere får jo helt ny stue, jo! Masse arbeid mens det står på, men desto mer kos i ettertid.
      Husk å nyte påskedagene og hverandre litt også, innimellom strevet. 🙂

    5. Det kommer til å bli kjempefint den sofa var bare helt lekker og nå må du ta en fortjent pause og kose deg resten av kvelden:)
      Goe knib<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg