Mandagstema # Påsken for meg

Bildene er tatt i fjor påske, da vi hadde et fantastisk vær ute i skjærgården.

 

Påske er absolutt ikke noe jeg forbinder med snø og fjell og sånn .. Omtrent hver påske, hele mitt liv, har jeg tilbragt på hytta i skjærgården. Foreldrene mine var absolutt ikke noen vintermennesker, sjøen derimot .. og det der ligger vel i genene.

Påska for meg betyr egentlig ikke så mye. Jeg tror aldri jeg har hatt fri en eneste påske, bortsett fra helligdagene. Og de er bare noen greie, ekstra fridager hvor en får anledning til å ut på hytta, åpne for sesongen, vaske ut vinteren. Masse jobbing. Rett og slett.

Minner fra barndommens påske. Tja, om det er noe jeg forbinder/husker i forbindelse med påska må det være bjørkeriset med kyllinger og fjær i. Det hadde vi alltid på stuebordet på hytta. Pluss påskeeggene selvsagt. Fylt med masse god påskemasipan og annen godis. Og de var ikke på størrelse med en liten hybel, slik de er nå for tia! Likevel synes jeg å huske at vi fikk enorme mengder med snop oppi der .. Eggene fikk vi påskeaften, uten større letingsaksjoner, som vanlig lørdagsgodt bare at det lå oppi egget. Dette med gjemming av egg har jeg ikke noe forhold til, heller ikke påskeharen .. Ellers er det vårryddinga på tomta, bråtebrann, tøy og hår som lukta bål jeg forbinder med påske. Kjekt en plass en hadde utedass og ingen tilgang på vann, bortsett fra det som kom fra brønnen. Tv hadde vi heller ikke, så det ble litt kortspill, ludo og yazy på kveldene. Pluss gjetteleken da. Vet ikke om det bare var noe mine foreldre hadde funnet på, eller om flere har hørt om denne. En av oss skulle iallefall tenke på en ting, tror den skulle være i synbar avstand, og så var det opp til de andre å finne ut av hva det var. Gammeldags morro med andre ord. Og i ettertid har jeg hata alt som har med spill å gjøre ..

I min barndom hadde vi ikke strøm på hytta. Da vi kom ut hadde den stått avlåst og nedfrosset hele høsten og vinteren gjennom. Det var skikkelig iskaldt og rått der inne og når vi begynte å fyre rant vannet nedover vinduene. Sofaen og sengetøyet var nesten blaut, iallefall iskaldt, de første to nettene.

Jeg har aldri pynta til påske. Bortsett fra i fjor da jeg faktisk kjøpte litt påskepynt og satte opp her hjemme. Før vi dro på hytta i påska. Hehe .. I år skal vi ikke på hytta og ikke har vi påskepynt heller. Her skal hele påska brukes til å pusse opp stua og ikke kommer det til å gå stille for seg heller. Banking og saging .. jepp, naboene får bare tåle det.

Når en jobber fulltid blir som regel alle fridager brukt til jobbing de også. Jobbing hjemme. Slikt som blir litt fortrengt
når en er opptatt med den inntektsgivende jobbinga alle de andre dagene, den jobbinga som gjør at en har råd til å jobbe litt hjemme også .. ;o)

Uansett hvor du skal tilbringe påska, eller hva du skal bruke disse ekstra fridagene til: Nyt det for fullt. Snart er hverdagen her igjen.

God påske til deg og dine. :o) 

Flere påsketemabilder finner du som vanlig ved å klikke på logoen over.

10 kommentarer
    1. Jeg er ikke så aktiv lenger, tida strekker ikke til nå som mannen har begynt med reisejobb. Men jeg ordner selvfølgelig gode priser for deg. Og får du noen venninner til å bestille så du kommer opp til 1500,- ( eller over) så får du alle partyfordelene. ( gratis vare og artikler til 50%) Let me know. Gjerne på Mail: [email protected]
      MEN jeg gleder meg til bilder:)))

    2. Moy sin..: Takk for det. Bilder får du nok se. Både før, under og etter. Kanskje du til og med kan få se det in natura etterhvert. Om du fortsatt holder Perfect Home party da. For nå får jeg garantert lyst til å kjøpe noe nytt å pynte opp med .. :o)

    3. Påske har blitt sjø og sommerheim for meg. Da jeg var utrolig mye ynge, betød det at farmor eller mormor fikk besøk.
      Nydelig å være nær sjø 🙂
      God påske.

    4. For meg er også påske forbundet med sjøen. Vi hadde ikke hytte, men vi reiste alltid på dagsturer ned til sjøen og tente bål osv. Jeg vokste jo opp i innlandet. Da jeg kom på ungdomskolen kjøpte de hytte på fjellet så da var vi der sammen med resten av bygda..det var 20 min å kjøre hjemmefra.. Ellers gjemte vi alltid påskeeggene..og 1.påskedag tegnet vi på hverandres egg under frokosten. Det er de sterkeste påskeminnene mine som jeg førere videre til mine barn .-) Så har vi bjørkeris vi henger malte egg og annen påskepynt på.
      I år er jeg elene i påsken og jobber på hverdagene. Like greit, siden det kom snø i natt og er kaldt ute…
      Ha en god påske uansett, blir nok deilig når dere blir ferdig med oppussinga!!

    5. Ja där ser man så olika man är – min uppväxt har ju format mig med vad jag tycker påsk är. Det är ljuset – det underbara ljuset – som det blir i fjällen när solen står högt och reflekteras i snön. Tur att man är olika och att var och en njuter av sitt. Pyntar gör jag bara genom att ha ett stor buske utanför huset pyntat med färgglada påskfjädrar i.
      Ha en skön påsk när den anländer!

    6. Koselige bilder fra hytta i fjor, da var vi også på hytta på Åvik forresten, ikke mere snø på oss lenger nei !! det fikk jeg nok av i barndommen. Gammeldagse leker som du sier holder vi også på med fortsatt, til og med på ferie på Kreta hihi
      fortsatt god påske Marit :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg