Mange spørsmål – ingen svar

I dag er dagen for de store, varme, lange heteturene tydeligvis. Halve natta, før morradusjen, etter morradusjen, etter å ha tørka meg .. jeg måtte til og med ut i hagen, iført bare håndkleet,  før jeg tok fatt på sminkinga av morratrynet.

Men jeg rakk jobb og nå sitter jeg her og er blank i trynet, svett og het. Fryktelig kjipt dette her. Men nå har jeg jo hatt et par måneders pause fra de verste utbruddene av dette faenskapet som følger med denne forhatte overgangsalderen. Et par måneder hvor jeg bare har vært “litt” varm. Ganske mye varmere enn de fleste andre, men noen ganger kan jo faktisk det være ok det og. Jeg slipper å fryse, slipper ha på hele vinterhabitten og igrunnen er jeg allerede ganske klar for å skifte støvlettene ut med sandaler nå .. Puuuh! Om jeg kunne ha valgt hadde jeg nok heller foretrukket å ha på en ullgenser og sokker når det ble som kaldest. Det kan jo i allefall tas av ved behov, det er jo måte på hvor lite tøy en kan ha på seg når en er ute blant folk.

Men akkurat disse toppene kunne jeg godt ha vært foruten! Får bare krysse fingrene for at dette ikke varer så alt for lenge denne ganga. Men må bare innrømme det – jeg skal være sjeleglad når det er over igjen.

Jeg lurer igrunnen på hvor lenge en kan være i overgangsalederen. Det er over 8 år siden de første blodprøvene viste at jeg var begynt. For et halvt år siden, eller deromkring, fortalte blodprøvene at jeg var halvveis. Betyr det 8 år til? Eller kan den siste halvdelen gå kjappere enn den første? Kanskje jeg er den som kommer til å slå alle tidligere rekorder, ha verdens lengste overgangsalder?

Noen ganger virker det sånn .. og det eneste jeg kan gjøre med det er å henge med så godt jeg kan .. Det er omtrent som en fødsel, det nytter liksom ikke å si: – Hei,  nå gidder jeg ikke mer. Nope. Her må en bare gå linen helt ut, uanstt hvor jævelig det til tider kan være. Eneste forskjellen fra fødselen er at den iallefall gikk over etter noen timer, og resultatet var jo noe koselig og søtt og et av livets underverker. Dessuten var det jo noe en valgte selv, av egen fri vilje. Selv om en ikke helt visste hva det gikk ut på. Iallefall ikke første gang.

Hva finnes på andre siden av overgangsalderen? Tja. Ikke vet jeg. Har mange spørsmål, men ingen svar. Blir ting egentlig mer normalt igjen etter dette her tro, eller er det et helt nytt, kjipt liv som venter i den andre enden? Må bare innrømme at jeg innimellom lurer på om det er verdt alle disse svette, ekle dagene og alle nedturene på diverste plan .. Gud så lei jeg er!!

Kanskje det eneste jeg venter på er å gå fra å være ei drue til å bli en rosin ..
Og hva er da vitsen liksom?

7 kommentarer
    1. Snille, vakre du – på andre siden er det en flott, sterk kvinne med mange gode år foran seg. Skjønner svettingen er et helvete – jeg sliter selv pga av blodsukkeret – og i perioder kaldsvetter jeg, helst når det er kaldt ute.. og det føles helt pyton. Håper du får en fin kveld og en god helg:)

    2. Heia Marit
      Urettferdig dette at noen bare slipper helt unna mens vi andre må slite mine prøver viste at jeg ikke var kommet i overgangsalderen men har hatt hetetokter til tross så dette er ikke en vitenskap har jo hørt at noen går opp imot 10 år.
      Det er jammen meg ikke godt, håper du får fine dager framover:))
      Goe knib<3

    3. Huff, og huff! Det høres veldig ille ut. Har heldigvis ikke begynt å merke noe til dette du beskriver, men har hørt andre si at de har fått hjelp med akupunktur. Har du prøvd det?
      Håper du kommer raskt tilbake til normalform igjen.
      Sender deg gode tanker!
      Klem 🙂

    4. Skulle ønske at jeg kunne gi deg svar, men det glimrer dessverre med sitt fravær. Håper for din del at du snart er ferdig, og får en finere hverdag :o))

    5. Kan dessverre bare komme med gode tanker Marit, og hvis dette føles slik som jeg følte meg på ferien i Brasil, der jeg smeltet om natta og kokte om dagen, ja da har du det skikkelig ille 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg