Leketøy for store gutter

Han har fått seg ny pc den godeste drømmemannen min. Noe som resulterer i at han er en smule utmeldt og fraværende for tia. Det haster ikke så veldig med å komme seg ned foran tv’n om kveldene heller, for stua oppe har liksom noe som frister på denne tiden av døgnet den også. Og det er ikke meg! Han sitter der med fingre som lekende stryker over tastaturet og studerer nyervervelsen med stjerner i øynene. Kommenterer og prøver å få meg like interessert i greia som det han er. Men herregud da, jeg driter jo i om han kan åpne et eller annet program ved å klikke med tre fingre på paden, eller om pc’n har ansiktsgjenkjenner og slipper han inn uten at han behøver passord. Jeg skjønner ikke vitsen med noe av alt det der han ramser opp som tydeligvis er utrolig bra, fremtidsretta og det siste nye av harddisker og fandens oldemor.

Ting skal legges over fra den gamle til den nye. Akkurat der er jeg med! Bilder, musikk, programmer ja det meste igrunnen. Omtrent halve livet lå jo lagra på denne urgamle greia. Og det tar tid må du vite! Nyinnkjøpet har til og med numerisk tastatur, noe drømmemannen tydeligvis har savna enormt disse siste årene – dermed er den mye større enn den gamle også selvsagt. Den eldgamle som er tre år eller noe deromkring. Som fortsatt funker, men av og til får et illebefinnende i skjermen så den slår seg av. Av og til. Ja, det har iallefall skjedd minst et par, tre ganger .. Og da skulle det jo bare mangle at den ikke skulle få lov å trekke seg tilbake til en mer roligere tilværelse – på loftet. Gi fra seg plassen til fordel for en yngre og sprekere utgave. Men å kaste den, det er helt uhørt.

Jeg må jo forstå at det kan være ok å ha lagra bilder og sånn flere plasser. I tilfelle uhellet skulle være ute. Men en er ganske godt sikra vil jeg tro, når alt ligger på to pc’er i tillegg til den eksterne harddisken. Alle bildene ligger i tillegg både på min pc og min eksterne harddisk. Det er jo greit å være helt 190 prosent sikker på at vi ikke mister noe .. Derfor kan vi ikke kaste den avdanka oldisen, selv om den er helt ubrukelig til alt annet enn lagringsplass.

Jeg har i mitt enkle sinn trodd at bærbare pc’er var blitt litt billigere de siste årene. Iallefall om du ikke faller for en liten, kraftig sak, slik som min. For de små, de koster flesk! Men denne nyervervelsen til drømmemannen er slett ikke liten og søt. Den er gedigen!! Ja, jeg ville ikke hatt den om den ble kasta etter meg! For meg skal en laptop være liten, lett og enkel å pakke med seg. Åsså skal den helst se litt bra ut også ..

For meg ser denne laptopen ut som enhver annen laptop. Den er sort og firkanta, når du åpner opp åpenbarer det seg en skjerm på den ene halvparten, et tastatur på den andre og inni fins det masse godsaker .. enkelt forklart: som et kinderegg for litt større barn. Omtrent sånn forklarte jeg det til sønnen da han spurte hva mannen i huset hadde kjøpt.

Men drømmemannen sa det på en litt mer mandigere måte: – Det er en 15,6″ Toshiba med intel core i7 prosessor 8gb ram 500 gb hybriddisk (SSD & SATA 7200 rpm).

Eeeh .. javel .. Det er sikkert derfor den kosta like mye som det vi hadde trengt for å skifte veggplatene i stua. Joda, jeg unner drømmemannen denne pc’n, det er ikke det. Men måtte han ha den akkurat ? Den gamle var kanskje ikke helt up to date, men det er jaggu ikke stua vår heller ..

Jeg er ikke sur, bare litt .. tja .. skuffa kanskje? Jeg vet at jeg bruker mye mer penger på meg selv enn det han gjør. Rent bortsett fra denne måneden da, for nå ligger han ufattelig mange kilometer foran. Såpass at jeg jaggu tror jeg må ta meg en aldri så liten tur i butikkene igjen for å studere de nye vårmotene. Og om jeg faller for et plagg eller tre så er nok dette det mest perfekte tidspuktet å dra det med hjem på. Han kommer garantert ikke til å merke en dritt .. iallefall ikke om det skjer før 17. mai!

Eller, på den annen side er det muligens nå jeg bør ligge litt lavt i terrenget? Plutselig kan jeg jo befinne meg i ei kasse på loftet jeg også. Vraket til fordel for en mer moderne, sprekere og yngre modell ..

8 kommentarer

Siste innlegg