Gammel gørr

Interiør fra en svunnen tid. Hehe. Kanskje ikke så lenge siden da, men den gule tapeten er en saga blott. Historie. Fortid. Og på en måte er det ganske godt. En annen som muligens har det litt bedre akkurat nå er hybelboeren. Han ringte og måtte snakke med oss i dag. Det var dukka opp noe, og han følte det var riktig å involvere oss ..

Det kom ikke som ei bombe, for å si det sånn. Ryktene går, selv om jeg ikke kjenner noen som kjenner noen som kjenner han. Men dattera hadde hørt noe, via ei annen. Vi hadde en kriminell på hybelen! Vet, den unge mannen har aldri gjort meg noe. Alle fortjener en ny start, selv de med en litt freshere hudfarge enn en vaskeekte nordmann i april.

Leieboeren vår skal i fengsel. Han har fått ti måneder og jeg aner ikke hva han har gjort. Jeg kunne jo sikkert spurt, men det er jo forsåvidt ikke noe jeg har noe med. Han har fått nav til å betale leia, iallefall i et halvt år. De siste månedene skulle han visst sone hjemme. Det er vel da de går med bånd og gps, eller hva det er, på beinet.

Han spurte om vi ville at han skulle flytte nå. Om vi ville ha han ut. Men vi vil ikke det. For oss har han til nå vært den perfekte leieboer. Han betaler lenge før tida, hver eneste måned. Pengene kommer inn like sikkert som lønna mi. Han er høflig og fester ikke så alt for mye. Iallefall ikke ut i de sene nattetimer. Et vorspiel i ny og ne tåler vel de fleste. Dessuten kan jo ikke han noe for at det er ekstremt lytt her. Men hvem tåler ikke litt lyd fra nabo’n når det betyr at det kommer inn 6500 skattefrie kroner på kontoen hver måned? Vi trenger jo ikke den plassen som befinner seg der inne på andre siden av veggen.

Jeg sitter her og er litt sjokkert over meg selv egentlig. Jeg er ikke så alt for glad i alle disse utlendingene som invaderer landet vårt. Som utnytter trygdeordningene til det maksimale, og på mange måter snylter på oss! Unge som ikke gidder å jobbe fordi de får mye mer igjen for å bare gå hjemme og slenge. Som ikke gidder å innrette seg etter norske lover og regler, men bare kjører sitt eget løp. Ja, jeg er kanskje ikke akkurat rasist, men .. nja, jo, innimellom så er det muligens akkurat det jeg er.

For fem måender siden dro jeg altså helt frivillig inn en slik i huset. Selv om han her sannsynligvis er født og oppvokst her i landet. En kjekk, mørkhudet, kriminell, arbeidsledig 24-åring .. vel han har ikke gjort meg noe og egentlig håper jeg han klarer seg greit der inne bak lås og slå. Jeg håper han kommer ut igjen i god behold, at han kan legge gamle synder bak seg og gå videre i livet. Kanskje på en litt annen sti enn den han begynte på ..

8 kommentarer
    1. Jeg liker konklusjonen din, alle fortjener en ny sjanse :_) -og som du sier så har han jo vært en fin leieboer, så han er jo samme mennesket selv om han nå må sone for det han har gjort..!

    2. Flott med sånne som deg – som på tross av velger å la han bo der!!! Han var jo skvær som informerte dere sjøl må jeg si. Og alle fortjener en sjanse her i livet!!! Så sant ikke han plager dere så klart! Alle er vi mennesker!!!

    3. Så flott av deg og ikke avvise han nå,og at du vil gi han en ny sjanse. Jeg er helt sikker på at det kommer til og gå bra,og det er jo flott at han har et sted og komme tilbake til etter endt soning.Flere skulle tentk som deg og ikke vært så fordomsfulle

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg