Det snør, det snør, tiddelibom ..

Hei og et litt seint god morgen fra meg. Jeg våkna til snø i dag. Ikke mye. Men snø. Hadde den bare kommet til jul, så ville den fraværende julefølelsen min nok ha våkna litt til live før det var for seint ..

Den gedigne grana vår står flott med litt hvit pynt på. Emil klarte ikke å ødelegge den, selv om jeg er litt bekymra hver gang det blåser sånn. Tenk om den plutselig kom inn i stua liksom! Skrekk og gru.

Da jeg var gift med mine barns far pynta vi dette treet. 100 store lyspærer lyste opp hele gata vår og gjorde sitt til at strømregninga ble deretter de fem ukene det sto på. Det var et flott skue. Folk kom inn i veien vår bare for å se. Litt kult. Men det er lenge, lenge siden det ..

Hadde en plan om å gjenoppta denne tradisjonen for noen år siden. Men da jeg fikk undersøkt hva det ville koste, bare i lyspærer, og leie en med lift som kunne ordne de for meg .. så gav jeg opp. Har ikke lengre de kontaktene x’en hadde. Og mange ganger blir det litt mer tungvint, og ikke minst kostbart, da.

I de årene vi bodde her sammen var julegrantenninga en merkedag. Lørdag før første søndag i advent hadde vi julegrantenningsfest. Selvkomponert sang og greier. Og akkurat kl. 24 natt til første søndag i advent sto alle festdeltakerne ute på plenen og sang, skålte .. og poff så ble det lyst!!

Sangen fant jeg forresten dypt på bunnen av ei kasse med andre gamle greier.
Så her kommer den:

Nå tennes Larsens julegran,
og alt blir lyst og flott;
– selv inni Haralds soverom,
kan alle nå se godt!

Og over hele Tinnheia,
kan alle høre dem;
– de festglade personene,
som ikke vil gå hjem.

En årlig tradisjon det er,
Larsens julefest;
– så om du ikke glemmer oss,
blir du vår faste gjest.

Til hver en våken nabo her,
beklager bråket, men;
– det er nok ikke siste gang,
vi slår snart til igjen!

Jepp, det var i litt yngre dager kan du si.
Vet ikke helt når de dagene tok slutt, men jeg føler meg definitivt ikke ung lengre og det er en heller deprimerende følelse innimellom. Likevel er det vel livets gang og en kan lite gjøre med det. Jeg har jo fått denne solstrålen istedenfor, og det er kanskje ikke det verste byttet ..

Jula er definitivt over den også. Men den kommer jo tilbake, i motsetning til ungdommen. All julepynten forsvant opp på loftet i går. Jeg tror jeg hadde minst 20 turer opp og ned den hersens loftsstigen. Kjenner det både her og der i dag, men vet jo hvorfor det er sånn, så da er det ikke så farlig. I år, som alle år før, klarte jeg å glemme igjen en nisse på kjøkkenet. Selv om jeg kikka både vel og lenge rundt meg for å forsikre meg om at i år, i år skulle jeg nok klare alt på en gang. Men den gang ei.

Pynten på utsiden har fått stå litt til. Synes det kjedelig inngangspartiet vårt ble så koselig, så jeg må vri hjernen litt for å finne ut noe å gjøre der for å slippe å få det så ukoselig og sterilt igjen.

Sønnen kom hjem i går. Fikk såvidt snakka med han litt etter midnatt da jeg kom hjem fra et heller hektisk kveldsskift. Han synes det utenfor var så koselig, så han var på full fart opp trappa for å se på julestua til ho mor da han kom hjem .. angra litt da han sa det, for det kunne jo ha stått til over helga iallefall. For hans skyld, han som ikke har hatt noen hjemmekoselig jul i år .. jaja, en gjør stadig vekk små og store tabber. Selv om en er over den første ungdommen. ;o)

Det var nok siste “juleinnlegget” fra meg for denne gang. For her er det ikke mye som minner om jul i heimen lengre! Temmelig tomt og rart ble det, men kikker du ut av vinduet så er det julestemining så det holder nå.

Ha en fin dag alle sammen! Tror jeg skal ta det litt med ro i dag, før jobb. For om kvelden er like ille som i går så trenger jeg å samle litt krefter. Av og til lurer jeg på om de forsøker å bli kvitt de svakeste av oss, slik de legger opp kveldsskiftene nå. Og verre skal det bli når vi får ny skiftplan. Men jeg skal klore meg fast, så godt det lar seg gjøre uten negler. :o))

4 kommentarer
    1. Grana er flott men når jeg ser alle dei svære rotveltene her hos oss etter orkanen 1 juledag så hadde jeg villet fått grana saget ned,så kunne du plante noe mindre istedenfor.
      Jula skal ut i morgen,trodde jeg skulle rekke å kjøpe noe koselig som erstatning i dag,men den gang ei rakk ikke det:)) du kan jo ha en liten gruppe med lyslykter og tenne dem om kvelden:))det er jo ikke helt det samme men det er lys

    2. Et flott tre du har i hagen din! Fint med litt snø, bare det ikke blir for mye.. Deilig å få bort alle nissene og resten av julepynten, nå er det nesten ett år til vi er oppe i samme styret igjen. Men nå skal vi begynne å glede oss til vår og lyse dager, det er da litt deilig å tenke på? Ønsker deg en god dag, klem 🙂

    3. Den Grana var flott med eller uten lys, det er jo alltid litt vemodig når vi merker at vi blir eldre men jeg prøver å fortelle meg selv at sånn er det ikke lenger for 50 er bare et tall, bare to generasjoner siden var de gamle når de var 50 men ikke vi:)) du har jo mye glede av solstrålen din og jeg har det samme med klumpen min tenk at de er så heldige å ha så unge besteforeldre at vi faktisk kan gjøre noe sammen med de:)) Livet ditt plukker seg nok opp når den værste hormon styret er over.
      Ha en trivelig dag
      Goe knib

    4. Grana de tar seg da godt ut med snø på, kan ikke fatte hvorfor kommunen ikke vil ha den på torget.
      Her står jula til helga, til ære for ho som fyller 18 år i mårå :))
      Ha en fortsatt god og rolig dag Marit :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg