Wroclaw, Polen – byvandring

Wroclaw er en av Polens største byer med sine vel 635.000 innbyggere.
Torget i gamlebyen har Europas andre største markedsplass
(etter Kraków) og her finner du noen fantastiske bygninger som er godt restaurerte etter
omfattende skader under 2. verdenskrig.

Jeg bare elsker byer med sjel – og det har virkelig Worclaw!
Det ene huset/smuget/restauranten finere enn det andre gjorde sitt for at helgen ble
tålig vellykka til tross for øyebetennelsen, men det hadde vært fantastisk deilig å vært på en tur
uten å feile noe! Selv om det sikkert er for mye forlangt ..

Selv om torget var pussa opp etter alle kunstens regler
skulle en ikke så mange gatene bort derfra før
husene så litt mer slitne ut.

Må jo bare innrømme at jeg er litt der at jeg vil se dette også.
Ikke bare glansbildet de vil vise turistene.
For virkeligheten er ganske sjarmerende og spennende den også.

Vi så kun en tigger disse dagene vi var her.
Ikke en enste pågående tulling som rista med koppen oppi ansiktet ditt,
slik det dessverre er blitt her hjemme.
Her var der derimot en del som solgte sine hjemmelagde ting,
som spilte på et instrument, sto som statuer med hatten som oppsamler for eventuelle bidrag.
Men ingen av dem var agressive eller påtrengende.

Dette må vel kalles lukeparkering?

Slike små gnomer i forskjellige positurer finner du over alt i Wroclaw.
Jeg var ikke helt i krypemodus på denne turen,
så den eneste jeg fikk tatt bilde av var denne her på motorsykkelen.
Om jeg skal tilbake igjen får jeg kanskje ha som mål og fotografere flest mulig av dem?

Vil du vite mer om Wroclaw finner du litt HER.

13 kommentarer
    1. besokpolen: Hei. :o) Jeg eller vi da, elsker å reise. Likte oss veldig godt her i Wroclaw, men kunne også tenkt oss til andre plasser i Polen. En eller annen gang .. Det er så mye fint å se i verden at det er vanskelig å velge plass. Dessverre kan vi jo ikke reise ubegrensa heller, verken penger eller feriedager strekker til.
      Sendte dere en venneforespørsel, slik at jeg kan se nærmere på Polen en annen gang.

    2. Så fine bilder du tok! Likte du denne turen til Polen? Jeg er fra Polen og bor i Gdansk (den ligger ved sjøen, så ganske langt fra Krakow) og anbefaler å besøke Gdansk, det finnes mange historiske minnesmerkene der og selve byen er nydelig!

    3. ernashus: Takk. Ja de gnomene var jo kule da. Men jeg var som sagt ikke helt i krypemodus. Kanksje like greit, for drømmemannen er litt flau noen ganger når jeg bare MÅ ta det bildet!

    4. passion4lifeandtravel: Værsågod! Veldig koselig at du likte det. Det var en flott plass og anbefales på det sterkeste. Jeg kunne godt tenke meg tilbake en gang. Men foreløpig er det så mange andre plasser jeg også vil se, så det blir nok ikke med det første.

    5. hi hi..gleder meg til gnom-bilder neste gang du er på tur 🙂 Masse flotte bilder. Enig med deg at det er fint å se steder/byer med sjel og også baksidene, ikke bare frontene som turistene sluses mot ofte… God bedring til deg!!

    6. Syns du har fått sett og opplevd mye eg Marit. Og det med bare ett øye :-). Håper alt går rette veien nå, og ønsker dere en fin julefeiring.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg