Bruk huet før fingeren!

Først samlet Facebook-siden tusenvis av underskrifter til minne om terrorofrene. Så skiftet siden tittel og innhold, og hyller den terrorsiktede, melder fvn.no

De siste dagene har det poppet opp nye sider på Facebook i hytt og pine. Den ene siden etter den andre hvor du kan være enig i at terrorhandligene i Oslo og på Utøya var grusomme. Sider som hater siktede. Sider som vil ha hjem den ene etter den andre av de savnede. Sider som vil at du skal være med å tenne et lys, delta på en minnestund, gå i fakkeltog, ja hva som helst igrunnen.

Trykk “liker” og du er med. Så lett. Så enkelt. Og dermed deler du sannsynligvis den personlige infoen din på facebook med tusenvis av andre som du igrunnen ikke er venn med .. og sannsynligvis ikke hadde tenkt å bli venn med heller. At veldig mange også trykket “liker” Bombingen i Oslo ble jo temmelig smakløst og grotesk når det kom frem på profilen ..

Mulig jeg er litt sær når det gjelder facbook. Men jeg har til gode å trykke på disse knappene til de forskjellige gruppene som blir lagt ut. Joda, jeg har tent lys, noe jeg stort sett gjør hver kveld, jeg er selvsagt imot dette her som har skjedd, jeg har felt mine tårer for ofrene, er forbanna på siktede og kan ikke med min beste vilje forstå at en person kan være så grusom. Jeg kan heller ikke forstå at han fikk anledning til å traske rundt der ute på øya og slakte uskyldige ungdommer i over en time (!) før noen fikk gjort slutt på det. Men av den grunn trenger jeg vel ikke “like” alt som popper opp på facebook?

Jeg har få facebookvenner sett i forhold til de fleste andre. Ser ingen grunn for å samle på sånne som jeg ikke kjenner og heller ikke har noen kontakt med i the real life. Folk som bare henger der inne, snoker på andre uten å si noe. Dermed har jeg opprydding rett som det er, og tenker meg godt om før jeg legger til noen nye.

Mine egne meninger og følelser har jeg ikke problemer med å dele med andre. Men da har jeg iallefall full kontroll på hva som blir lagt ut og at det er ting jeg kan stå for.

Kan du si det samme?

13 kommentarer

Siste innlegg