Rægår og fellesferie og sånn

Dumt at rekene tar fellesferie og stikker av. Det koster oss ca. kr 200,- pr kilo. Men, så kommer de tilbake like over ferien, og prisen synker til 1/4 del. Merkelige greier ..

Dette hjertesukket fant jeg på facebook her om dagen. Og ja, der er faktisk veldig rart det der med rægane. Noen ganger har jeg hørt at det er væravhengig de der greiene. Om båtene ikke kommer ut, eller inn, eller noe i den duren. Til og med jeg skjønner jo at det ikke er så mye å få om reketråleren blir liggende til kai på grunn av en storm eller to.

Rekene som svømmer rundt i norske farvann, er ikke de største i verden ? men de er de ferskeste og fineste man kan få tak i! Og siden vi i Norge er så ekstremt heldige med kystlinjen vår, er tilgangen på reker god hele året. Melder dt.no.

Men hvorfor forsvinner de liksom akkurat i fellesferien?? Er det sant, eller rett og slett bare en dritgod unnskyldning for å kunne tjene litt mer noen få hektiske sommeruker? For turistene, og faktisk vi andre også, kjøper jo de er små lyserøde krypene uansett. Om vi har lyst på de der og da så spiller det liksom ingen rolle om de koster 69 kroner kiloen, eller 200!

Det virker egentlig ikke som om tilgangen er mindre på denne årstia. Ikke for oss utenforstående iallefall, som er vant til å kjøpe de i butikken. Selv om det er sol, sommer og ferie så fins de jo der i disken. Rægår har de okke som. Selvsagt hender det jo at de blir utsolgt utpå dagen, men sånn er det jo vinterstid også. Problemet, eller den lille forskjellen, er jo bare at de er så innmari dyre visse uker i sommermånedene.

Normal tankegang hadde jo vært: fint vær, større tilgang, lavere priser.  Likevel fyker altså prisene i været som en rakett! Akkurat i den mest hektiske turistsesongen. Uavhengig om det er sol og varme, storm eller stille farvann. Det prisen er mest avhengig av ser igrunnen ut til å være, ja nettopp, tilgangen på turister .. og den er jo som alle vet høyest noen få uker på sommeren. Iallefall her i byen. Vi har ikke så alt for mye å lokke med vinterstid liksom.

Rægår, eller reker som de ellers er kjent som, er noe jeg måtte lære meg å spise. Jeg var godt over 30 før jeg med hånda på hjertet kunne si at rægår var spiselig. Årene før det var det helt umulig for meg å få ned den der lille rosa tingen. De hadde en ekkel konsistens, smakte ikkeno’ og frista ikke i det hele tatt. Ikke som mat og ikke som snacks.

Den dag i dag må jeg kamuflere rægesmaken for å si at det er tilnærmet godt. Eller rettere sagt ræganes mangel på smak. For det smaker jo ikke så mye annerledes med ei naturell ræge enn det smaker om du sutter på din egen fingertupp dyppa i saltvann! Å sitte på bryggekanten, pille ræger og spise dem naturell det er uaktuelt for denne dama. Nei her må det loff med smør, rødløk, dill, sitron, rømme og pepper til. Hvis ikke kan de bare beholde rægane for meg ..

Men tilbake til spørsmålet, tar virkelig rægane også fellesferie? Og hvor drar de isåfall?

;o)

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg