Jammen er det så galt da?

Dere har muligens fått det med dere. Overvåkingen av hjemmehjelperne i et privat hjem her i byen. Bildene fra overvåkingskameraet som ble satt opp fordi familien til den eldre kvinnen mente at det forsvant penger. Bildene som viser ikke mindre enn to av personene som var ansatt for å ivareta den eldres ve og vel forsynte seg godt av lommeboka i veska hennes.


Fra overvåkingsvideoen

I ettertid kommer reaksjonene. Leserinnleggene. Dette er vår tids gapestokk. Både sted og personer kan ha blitt gjenkjent av folk som har vært der, eller som kjenner disse som ble tatt så veldig på fersken.

Men hva så? De har gjort noe helt utilgivelig i mine øyne. De har stjålet fra et forsvasløst menneske, som stolte på dem, som slapp dem inn i hjemmet sitt for å få hjelp til det daglige stellet. Det var jobben deres. Som takk for tillitten forsyner de seg av penger de absolutt ikke skulle hatt.

Jeg skjønner veldig godt svigersønnen som satte opp kameraene. Jeg kunne ha gjort det selv. Men jeg skjønner også, på en måte, at folk ikke liker å jobbe en plass de vet de blir overvåket. Jeg hater å bli tatt bilde av, hater å bli filma, selv om jeg aldri i hele mitt liv kunne ha tatt noe som ikke var mitt. Sånn gjør en jo bare ikke! MEN la det være sagt, om en er så dum at en gjør seg til tyv i et privat hjem der en er ansatt for å hjelpe de som bor der .. ja da synes jeg rett og slett de har godt av å bli hengt ut litt.

Hadde de derimot ikke gjort noe galt, da hadde vi jo ikke fått sett denne videoen og de ville sannsynligvis ikke merka at de ble filma heller.

Det er jo ikke disse langfingrede hjemmehjelperne som er de lidende her. Eller, jo på en måte er det kanskje det, verden fikk muligens et annet bilde av dem enn det de ville gått ut med selv. Men det burde de jo ha tenkt på litt tidligere, de visste jo sikkert at faren for å bli oppdaget var til stede. De hadde muligens ikke tenkt tanken at de skulle komme på tv/media der de utførte sine lyssky handliger. Men det er en sjanse å ta. Og de tok den.

Etter den søte kløe kommer den sure svie .. jepp, de burde bare ha tenkt på det litt tidligere kanskje ..

3 kommentarer
    1. Anne: Takk for fine ord. Ja da har du hatt nok lesestoff for en stund skjønner jeg. Opp- og nedturer, og hele pakka på en gang! Takk for fine ord og velkommen i “klubben”.

    2. Startet å lese hele bloggen din i går, du har jo holdt på en stund, så først ferdig nå. Ikke lest i hele natt nei. :O) Du skrive r så fint og beskrivende, og du har herved fått en ny fast følger! Jeg har trukket på smilebåndet mange ganger mens jeg har lest innleggene dine. Kjenner meg så godt igjen i mye av det du skriver. Vi midt i livet er ikke alene om å føle at vi mister litt fotfestet innimellom. Det er nok noe vi mest trolig skal igjennom, selv om jeg godt kunne slippe de store stormene. Det burde vært en foreningen / klubb for oss kvinner over “førr”. Det hadde vært noe det!

    3. Ja dette fikk de som fortjent! Makan! At de kan klare å gjøre noe slikt mot eldre???
      Det er jo bare en ting å si : DE har valgt feil yrke, for dette er IKKE omsorgspersoner, de er tyver. Skamme seg burde de!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg