Drukna katter, kaustiksoda og tre uker til ferien ..

Det er lenge til det! Alt for seint å ha sommerferie spør du meg, men jeg hadde liksom ikke noe valg .. det var min tur til å ha siste pulje i år. Eller, igrunnen skulle jeg ha den mellomste pulja. Midt i juli. Om en skal gå sånn i tur og orden år etter år. Det var bare det at om jeg hadde fått den så ville jeg ikke fått ferie sammen med drømmemannen, og da kan de likegodt ha hele ferien for meg. Jeg vil ikke ha ferie aleine!

Noe så teit å dele opp ferien i tre puljer. Ingen andre jeg kjenner har det. Og jeg tror ikke det hadde vært helt nødvendig heller, om noen bare hadde gidda å sette seg ned og tenke litt. Vi er mange på jobb, litt for mange til tider. Og hvor seint snegler ikke timene seg avgårde da? Arbeidsdagen vil jo aldri ta slutt! Heldigvis har jeg ikke unger verken i barnehage eller skole lengre, for da hadde det jo vært enda verre. Første pulje starter før skolen er slutt og siste pulje holder på en liten uke etter skolen er begynt. Nei dette er noe av det dummeste feriesystemet jeg har vært ute for.

Det er blaut og grått og regn her i dag. Og den dagen som starta så utrolig bra. Da vi kjørte over sundet her i dag morges, litt over 5, lå det an til tidenes sommerdag. Men det varte bare til vi kom til byen. Regn, regn og atter regn. Det er utsiktene til helgen. Iallefall da jeg kikka på nettet tidligere i dag. Mye regn til og med! Her har en gleda seg til helga hele uka og så er det takka liksom. Kjipt.

Forsøker å ikke bli så alt for værsyk sånn med en gang. Men irriterende, ja det er det. Regntøy og støvler ligger igjen hjemme. Det er jo tross alt sommer!! Dessuten tror jeg ikke det er noen overhengende fare for at jeg får så alvorlige vannskader heller. Hadde jeg enda krympa litt, bare en størrelse eller to liksom, men neida! Eneste plassen som kan bli skada av dette er forfengeligheten. Og akkurat da jeg venta mens drømmemannen parkerte bilen i ettermiddag følte jeg meg litt som en tulling egentlig. I hvit sommerbluse og sandaler satte jeg der, mens kronprisen og de kongelige småspirene hans, livvaktene og hele følget tusla rundt på samme brygge godt innpakka i rengtøy .. Fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær! Joda, jeg har hørt den jeg også, opptil flere ganger ..

Skjærgårdens datter – blaut som en drukna katt. Jaja, fyren har jo funnet seg sin sørlandsprinsesse og jeg er jo heller ikke på jakt, så det spiller vel ingen rolle. Dessuten hadde jeg vel vært en smule for gammel uansett, det holder at drømmemannen er to år yngre enn meg! Er på grensa det også, etter mine tidligere normer. Men så mange ganger som vi har møtt disse her nå så må jeg vel snart begynne å hilse på vår kommende konge? Eller? Er det normalt? Ikke vet jeg, han aner jo ikke hvem jeg er så jeg gjør igrunnen bare som ingenting, men bør man likevel hilse på sånne kongelige fremtoninger og andre kjendiser tro?

Jeg hilste ikke på Morten Harket heller i den tia han ferierte her sammen med oss. Selv om jeg flere ganger sto rett foran ham i kassakøen. Han hadde sikkert mer enn nok med dattera mi som fulgte etter han i tide og utide i båten og kjørte frem og tilbake foran brygga hans. En gang påsto ho at han vinka. Men jeg er nå hellig overbevist om at han vinka feil vei. Kom dere vekk liksom .. det er nok nå!

Det ser ut som det lysner litt i horisonten her. Eller kanskje jeg bare begynner å venne meg til mørket? Mulig det. Uansett en dårlig solnedgang i kveld, betyr dårlig vær i morra også. Det lærte jeg da jeg var liten og pappa og jeg satt og tydet skyene om kveldene. – Sånn må det være, da blir det sol og fint i morra også. Og faktisk stemmer det ganske godt, minst like bra som værmeldingene, selv om det ikke sier så alt for mye om troverdigheten.


Slik så det ut på tirsdag, og da ble onsdag den beste dagen vi har hatt på leeeenge ..

Fryktelig synd det skulle bli regn akkurat denne helga egentlig. Drømmemannen skulle til å rive taket på utedassen. Vi skal heve det og bygge det lengre ut på en måte. Slik at vi får ei grillbu under den nye takdelen. En plass å sitte om værgudene ikke helt er på vår side, og det skjer jo rett som det er. Men vi  blir nok ikke arbeidsledige likevel, har kjøpt inn kaustiksoda og er klar til å ta fatt på terrassevasking i helga. Det kan vi iallefall gjøre selv om det regner. Er bare å itre seg badetøyet og sette igang, for kaldt er det jo ikke ..

:o)

6 kommentarer
    1. En liten hilsen til deg på lørdagen fra meg her i syd-syd Spania! Nydelig bilde du hadde lagt ved da. Den tiden er vel forbi håper jeg da man neide dypt for de kongelge, som ikke er særlig mer kongelige enn du og jeg. Hvis de hadde blått blod så er det ikke mye igjen av det nå. Jég lærte som barn at de yngste skal hilse først, så da så. Kongelig eller ikke greve eller narr – alle er vi like mye verdt.

    2. justinpain: Takk for fine ord. Burde nok gjort noe inne her også, for det har vært et forferdelig vær midt på dagen. Nå ser det ut som om det letter litt. Kanskje vi er heldigere med været i morra .. :o)
      Ikke alltid jeg heller legger spor etter meg her på bloggen, og jeg er temmelig sløv til å svare på kommentarer også. Tar et skippertak innimellom. Men jeg leser en del blogger, kommenterer om jeg føler for det og har tid. Kan jo ikke gjøre alt hver gang en er innom heller, for da tror jeg igrunne jeg hadde fått enda mer problemer med å få tiden til å strekke til. Har jo, utrolig nok, et liv utenom bloggen også. ;o)
      Ha en fin lørdagskveld.

    3. Er innom deg her og leser av og til men ikke alltid jeg legger igjen spor etter meg. Liker måten du skriver på og sitter her og flirer for meg selv. Lykke til med terrassevasken og ha en fortsatt fin lørdag. Hos meg går det i maling inne for tiden,like greit i høstværet som er.

    4. fruensvilje: Kaustiksoda er fantastisk til å vaske terrassen med! Det går kjapt, er rimelig og blir veldig fint. Synes jeg. Det er ikke en syre, men en base, altså det motsatte av syre. Brukes til å lute furugulv og sånn, så hvorfor ikke på terrassebordene?

    5. Kaustiksoda til terassevask ??er ikke det syre da som etser seg inn.
      Ferie i august er jo litt lenge til,samtidig har jeg erfart att det beste været ofte kommer da,så da har du en god ferie i vente.
      Vi har fått vær etter bestilling,regn om natten og sol om dagen:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg