Har du en utgått Ikea-sofa?



For ti års tid siden kjøpte jeg ikke mindre enn to Karlanda hjørnesofaer. En på hytta og en i kjellerstua hjemme. Den hjemme har i tillegg en sjeselong og her ute har jeg en stor pall/benk i samme serie. Trekkene kan skiftes på et blunk, ja sånn omtrent iallefall. Noe som er veldig praktisk. Men jeg tenkte jo aldri på at sofaen skulle gå ut av produksjon etterhvert.

Tilfeldigvis, en gang jeg var innom Ikea for 6-7 år siden, fikk jeg med meg at serien skulle ut av sortimentet. Karlanda-serien ble erstattet av Karlstad som til forveksling er helt lik. Bortsett fra en liten detalj: Tre seteren har ikke tre puter, men to. Dermed passer selvsagt ikke trekkene.

Jeg fikk hamstra fire trekk til hjørnesofaene. Men pallen og sjeselongen kunne de ikke skaffe trekk til lengre. En smule irriterende det der .. Selve sofaene har holdt seg kjempebra i fasongen og når putene blir slått opp litt så ser den helt ny ut. Ikea er rett og slett ikke så elendig som noen vil ha det til.

Men altså, det jeg skulle frem til: Bemz. Jeg ramla tilfeldigvis over dem på nettet for en stund siden, og i dag bestilte jeg nytt trekk til pallen vi har på hytta. Den er blå, men fargen er helt ulik det nye trekke jeg skal ha på sofaen og dermed går jo selvsagt ikke det. Så snart, eller iallefall om 4-6 uker blir pallen seende slik ut:

.. og for at fargene skal bli tatt opp igjen en annen plass i rommet slang jeg på tre putetrekk i samme stoff.

Putetrekkene koster 299.- skr pr. stk. og til sammen kom herligheten på litt i underkant av 2000 norske kroner. Ikke så helt uoverkommelig for ei som ikke kan sy selv.

Bemz syr trekk til en mengde av Ikeas sofaer. Kanskje verdt å ta
en titt innom om du trenger en fornyelse av trekket, men fortsatt er fornøyd med innmaten? www.bemz.com

;o)

3 kommentarer
    1. Kjekt å vite! Regner med at det blir hovedsaklig ikeamøbler når jeg flytter ut også, men jeg har (takk gud) en mor som syr så stoffene flagrer. Hu sto for samtlige gardiner og duker i den gamle leiligheten, så da sparer jeg nok noen kroner på det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg