God morgen med noen bilder fra hytta






Så var det plutselig en ny dag og ny uke – igjen! Det går fort dette her .. Jeg skal på øyeblikket hive meg i båten og frese inn for å hente barnebarnet i byen. Gleder meg. Ho skal være her til i morra.

Her er altså noen glimt fra vårt andre hjem. Hytta på øya. Sommerparadiset. Kall det hva du vil. Hytta har vært i familien i alle år. Mine foreldre bygget den det året jeg ble født, så den er altså steingammel nå. Xen min og jeg bygde ut året før vi ble skilt, og siden har det kommet på masse terrasse, nye møbler, gardiner og det meste. For noen år siden malte jeg stua og kjøkkenet. Soverommene er foreløpig trehvite all over. Har en plan der og, men det tar litt tid .. Dessuten drømmer vi for tia om en grillbu, eller i det minste et tak over litt av terrassen. For vi pleier jo å tilbringe mesteparten av tiden utenfor, og med dette været vi har hatt de siste sommerne så er ikke et tak å forakte.

Vi ligger perfekt så midt i smørøyet som det går an. Ei kjempeflott tomt, med den skjønneste utsikt. De nærmeste naboene er familie. Aller nærmest bor min søster. Vi deler tomt, sjøbod og brygge. På tomta ved siden av er det tre hytter. Mine to kusiner og en fetter og vi har bygd bryggene inntil hverandre, så det ser jo ut som det kaianlegge der nedet.

Hvorfor vi havnet her ute alle sammen? Joda, mødrene våre vokste opp på øya. De var vel litt kaksete en gang i tia, før folk visste hva det ville si. De eide omtrent halve øya her, men bestefaren min solgte unna litt etter litt, i den tiden da det ikke var så kult å ha verken hus eller hytte på ei øy. Rike ble de derfor ikke. Men heldigvis så beholdt de litt av dette her selv også. Så da mormor døde arva vi 55 mål her ute. Nå sitter min generasjon igjen med 7 mål til sammen av dette. De to tomtene våre foreldre opprinnelig bygget på. Men det er blitt litt fortetning på disse også, slik at vi fem har fått hver vår hytte. Det blir verre når generasjonen etter oss begynner å tenke sommersted .. tror ikke det er plass til så mange hytter her og om det hadde vært det så hadde de vel ikke fått lov av kommunen. Siden det akkurat her er litt spredd bebyggelse så ligger vi i en sone der det ikke er lov å bygge noe som helst egentlig. Mens rundt oss skvetter det opp nye hytter rett som det er. I andre enden av øya. Litt diskriminering det der igrunnen.

Er ikke så mye som minner om sommer i dag. Ja, egentlig har den følelsen uteblitt helt mens vi har bodd her ute i år. Det er tålig varmt, men sola har vi ikke sett så mye til. Skal ikke klage over det enda, for det er fire uker til ferien vår begynner og da kommer sommeren!

;o)

3 kommentarer
    1. Der oste det av sørlandsk sjarm, lunt og koselig! Skjønner godt at dere bor der store deler av sommeren, nydelig var det! Ha en kjempefin dag og kos deg masse sammen med barnebarnet! 🙂

    2. God morgen.En herlige hytte,der må det være godt å bo.Hvet ikke eg om det minner om sommer noen plasser i landet vårt denne sommeren,ja bortsett fra i nord da.Vi begynner sommerferien om en uke,da reiser vi til Stavanger så får vi bare se hva som skjer videre:))ha en fin dag

    3. Veldig koselig hytte og du er litt priviligert ja :))
      Tenk den gangen brydde ingen seg verken om holmer og skjær eller fjell og nå kan tomter og hytter selges til stive priser og det er bare såvidt familiene har råd til å overta. Men den tid den sorg, du blir vel boende der ute til det gror mose på deg :))Nå skal jeg gå på dekk med tekoppen og se om noen kommer susende inn i havna hihi

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg