De kongelige inntar ferieparadiset

Dvergsøya og Herøya er, for de som er kjent her, temmelig nærme hveradre. Såpass at de som ferierer på disse plassene deler nærbutikk. Eller, vi sogner iallefall til samme butikk, om det går an å forklare det på denne måten. Tømmerstø landhandel som den så søtt het i min barndom. Butikken som alltid har vært der. Så lenge jeg har vært i live, og det begynner jo å bli en del år nå ..

På et vis er vi altså naboer med kronprinsen. Han kommer rett som det er innom butikken, som ligger rett i utsikten min. Og det går liksom ikke an å unngå å se at det er han heller, der han kommer glidende over vannet i en rib. Ja, ikke det at den båten skiller seg så ut fra alle de andre farkostene her ute .. men det gjør etterslepet! Den gedigne riben som alltid kommer bak. Den største vi har sett her ute i skjærene, med hemmelig antall hestekrefter som er gjemt inni den oppblåsbare greia, en eller annen plass. Båten til livvaktene. Aldri mer enn noen få meter bak.

De legger inntil brygga ved butikken på langs. Tar opp plass for 7-8 båter mens de er der, men det er heldigvis ikke så lenge av ganga. Og jeg bryr meg jo ikke, jeg har jo båtplass der over, så for meg kan de ligge og breie seg som de vil.

Dessuten synes jeg han der krompen er litt alright også. For i fjor holdt han nemlig min sønn og en del venner med en ganske grei ekstra sommerinntekt. Rett og slett fordi han er som folk flest. Han freser rundt på bølgene, når han tror ingen ser ham. Dessverre hadde han glemt å feste dødmannsknappen i iveren etter å kjenne vinden i håret og saltvannsspruten i ansiktet. Hvem har ikke vært i den situasjonen opptil flere ganger? Men da kan det jo også gå skikkelig galt om du kjører villmann. Om du er riktig uheldig vel og merke. Og det var han. Krompen havna i vannet, mens båten hans fortsatte å kjøre villmann uten skipper i henimot 20 minutter. Helt til tanken var tom for bensin. Sønnen min og vennene filma og knipsa bilder til den store gullmedalje, fra utsiden av øya her. Mest for gøy. Til å begynne med, før de helt forsto hvem det var som lå og plaska der ute.

Det er ufattelig hva media betaler for noen flausebilder av de kongelige. Mobilen ringte i ett, VG, Scanpix, Nettavisen, you name it. Bilder og video ble spredd på nettet på no time. Og pengene rullet inn. Til glede for poden og de andre. Krompen ble jo som sagt reddet, måtte unnskylde seg offentlig for den teite kjøringa, stakkars mann. Mens ungdommen levde enda litt lykkeligere, og mye rikere, videre her ute i mitt barndoms ferieparadis.

Jeg er jaggu med glad for at jeg ikke er kongelig!

;o)

6 kommentarer
    1. helgemamma: Ja det er jo forsåvidt en ting med de som er vokst opp sånn, med livvakter og mediepresset og hele gørra. Men stakkars de som har gifta seg inn i dette her, de som har hatt et helt normalt liv tidligere. Må være litt av en overgang. Men de har jo forsåvidt valgt det selv da ..

    2. he he, husker de bildene i avisene ja. Snakk om å uflaks, men han lærte kanskje noe. Forresten han hadde da redningsvest på? det var kanskje en annen gang han var i båt uten det.
      Og hvor var livvaktene hans da dette skjedde da? – på nærbutikken og kjøpte øl kanskje hi hi.

    3. he he, ja, jeg er glad jeg ikke lever ett liv under lupen….. De er jo som folk flest de også…. og de har jo ikke valgt det livet de er født inn i…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg