Rydding og evighetsprosjekter

Her i huset har vi jobba i hele dag. Eller ikke i huset, men utenfor. Jeg har fått arbeidsbenk i hagen, har fått fiksa blomsterbedet utenfor huset, der jeg gravde opp noen busker for en ukes tid siden. Eller i allefall her tidligere i vår. Det er utrolig hvor fort tia går! Fikk skifta ut det meste av jorda, planta og lagt bark. Men det er ikke ferdig. Noen ganger tror jeg nesten ikke det blir ferdig heller. For når det er blitt helt perfekt på den ene siden så kan en bare begynne på nytt der en starta.

Utpå ettermiddagen begynte vi å rydde i garasjen. Vi skulle kaste alt mente drømmemannen. ALT. Ting som vi ikke har brukt de siste to månedene. Javel ja. Jeg fikk jo nesten angst! Kan jo ikke bare kaste på det viset. Må jo se litt på det og vurdere om det er noe en kan ha brukt for .. Eller i det minste legge brukbare ting ut på finn.no gratis mot henting. Men nei, det gadd ikke drømmemannen! Så her går både det ene og andre rett i søpla! Ikke en gang i gjenbrukshallen, for det gidder han ikke. Det er tull! Men gjett hva han sa da han sto der i garasjen og drømte om ny arbeidsbenk og greier: Jo han kunne sikkert finne noe på “gis bort” på finn!! Snakk om dobbeltmoral da! Her kaster vi den flotte, gedigne kontorpulten som sikkert kosta ganske mange tusenlapper da han kjøpte den, bare fordi vi ikke har plass til den. Jeg er ganske sikker på at noen der ute ville blitt kjempeglad om de bare kunne kommet og henta den her. Helt gratis. Men det nytter jo ikke å diskutere den saken. Og det er ikke min pult engang .. det store gamle spisebordet i furu derimot, det er mitt, og det skal ikke noen plasser. Ikke i denne omgang iallefall!

Av alle plasser i verden har jeg masse bøker i garasjen. Inni noen gamle kjøkkenskap. Men de kan jeg jo ikke kaste. Bøkene altså, det kan jo være jeg skal lese dem en gang til .. en gang i fremtiden. Selv om jeg ikke helt kan se det for meg, jeg gidder nesten ikke lese lengre. Lydbøker har tatt over det der og normalt hører jeg bare på sånt når jeg er på ferie, på flyet, på stranda. Jeg hater jo å måtte bruke briller og derfor forsvinner det meste av lesegleden også. Når en må sitte der med noen glassøgon midt i trynet.

Bøkene skal inn i en hylle som enda ikke er laget. Meninga er å fortsette i høyden på ei som ble til for et par år siden.. Derfor står bøkene altså i garasjen. En helt naturlig forklaring på. Alle hyllene jeg hadde i kjellerstua måtte ut da drømmemannen flytta inn med sin maskuline, sorte tv-benk og flatskjermen .. de ble pressa ut på en måte. Av en inntrenger. En inntrenger som var ekstremt velkommen av sønnen i huset. Bare han tok med tv’n og alle kanalene! :o)

Middagen vår i dag kom fra Pizzabakeren. Enkelt og greit. Ikke akkurat en gourmetopplevelse, men mat. Magefyll. Og det var vel igrunnen på tide å fylle opp litt der, for vi har ikke spist siden i dag morges. Ikke har jeg vært noe flink til å tilføre væske heller, så det er ikke rart at jeg føler meg litt tufs her jeg sitter. Jeg har litt problemer med å ta pauser innimellom når jeg holder på med noe. Men jeg skjønner jo at det er litt dumt, eller jeg skjønner det sikkert ikke, men jeg kjenner det veldig godt etterpå!


Sånn så kvelden ut for en uke siden .. på hytta vel og merke.

Det er kanskje litt teit å bruke pinsa til å rydde og stelle her. Vi kunne jo tatt ferie på hytta, ligget i sola og sett på alle båtene som kjørte forbi. Men etter arbeidstid er det ingen av oss som orker å gjøre noe som helst. Jeg er kaputt, mens drømmemannen sannsynligvis har aller mest vondt i viljen. Så det var nå eller aldri. Selv om himmelen er knallblå og det er sommer ute så får vi bare stå på de resterende dagene også. Så kan vi nyte det etterpå.

Eller etterpå .. da er vi jo på hytta. Men da kan vi iallefall glede oss til å komme hjem til en ryddig og oversiktlig garasje. Full av ting en har behov for de neste to månedene .. og en hel haug med blomsterbed som er overgrodd av ugress og ting en helst ikke vil ha oppi der. Så er det på an igjen!

Hage er et evighetsprosjekt. Sånn er det med den saken! Likevel kunne jeg ikke tenkt meg en bolig uten hage. Ikke nå. Ikke på noen år enda jaffal. Er ikke helt kommet så langt  .. selv om en del av vennene våre har gått over til mindre, lettstelte leiligheter og ser ut som om de har takla overgangen veldig bra. Jeg trives her, i et alt for stort hus, med en alt for stor hage. Kan ikke helt se for meg hvor jeg ellers skulle bodd.

Nyt kvelden! Det skal jeg gjøre. Stille, rolig og med beina høyt! :o))

7 kommentarer
    1. karibien: Takk. :o) Du får håpe du aldri kommer dit, iallefall ikke på dette viset. Men heldigvis så er det visst ikke så normalt å bli ramma så hardt, ifølge legen min.

    2. Grete: Ja. Han jeg har gjør jo forsåvidt også det. Etter en del halvhjerta protester og noen ganger masse irritasjon. Men det blir gjort etterhvert, når han bare får roa seg. Fatter ikke hvorfor han ikke bare kan droppe de der utblåsningene han alltid må ha sånn i forkant! ;o)

    3. Grete: Ja det kan jeg tenke meg, men det ser jo ut som om du klarer å kommandere den kapteinen til både det ene og det andre når du trenger hjelp til noe. :o)

    4. Herlig med hage og hus men alltid mye jobb, synes i alle fall kapteinen min når sola skinner og vinden blåser en passelig bris :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg