Plutselig var det 17. mai

Tenk at nå er dagen her som jeg har lengtet etter,
jeg skal gå i toget og jeg er så glad.
Du kan tro jeg skal nok synge ut av alle krefter,
svingen flagget mitt og rope høyt HURRA!!!

Ser du flagget mitt, rødt og blått og hvitt.
Det skal vaie fritt og vise seg.
Friskt og vakkert er det som vår kjære gamle Norge.
Ja det landet er vi glad i du og jeg.

 

Det er vel lenge siden jeg har lengtet etter akkurat denne dagen da. Egentlig synes jeg nå, etter at ungene er store og ingen skal kles opp og pyntes for fesjået i skoletoget, så er denne dagen ikke noe som helst for meg rett og slett. Vet ikke om jeg gledet meg før heller, det var jo mer stress igrunnen. Med halvsure, blåfrosne unger som alle ville hver sin vei og aldri var helt fornøyde. Men da jeg var barn da var det jo noe helt annet. Det var da det alltid var fint vær på 17. mai vettu.

Men det er lenge siden jeg var liten nå da. Ikke er det spesielt gøy heller lenger. Med 17. mai. Greit nok så lenge en har barn i skoletogene og kjenner de fleste andre som også tripper på rad og rekke i nyinnkjøpte sko, i finstasen og med pyntebånd i håret .. men nå kjenner vi jo ikke noen av dem omtrent.

Jeg fikk en aldri så liten forsmak på 17. mai i går da. Var i barnehagen og feira med barnebarnet. Ho skjønte ikke helt det der med “toget”, for på bildene jeg tok var det jo ikke noe tog i det hele tatt, bare masse unger på rekke og rad .. Hehe, husker samme problemet med mine unger, de har vel vært innom den problemstillinga alle sammen, rundt to, tre-års alderen.. De gleda seg vilt til å se borgertoget i byen, men da vi kom dit var det jo ikke noe tog å se noen plasser! Snuppa i grønn kåpe er “mi” ..

Vi har ingen planer for dagen. Akkurat nå irriterer det meg litt. Det virka så greit for noen uker siden. Vi skulle bare være på hytta. Men så langt kom vi jo ikke da helgeværet inntok Kristiansand. Så da sitter vi her, hjemme, uten å ha tenkt på finstasen engang. Uten å ha planer om å gå til byen. Ja nå virker det faktisk litt kjipt om jeg må si det selv!! Så til neste år, om vi da ikke er bortreist, da tror jeg vi får skjerpe oss litt .. Be noen hit, til god mat og 17. mai kake, håpe på fint vær og et aldri så lite grillparty muligens ..

Nå ser det merkelig nok ut som om sola titter frem bak skyene her. Og det er jo godt for alle de som stresser rundt i byen. Jeg ønsker dere iallefall en flott 17. mai, uansett hva dere måtte ha av planer. I morra er det nok en dag, en helt alminnelig arbeidsdag faktisk. Og de er jaggu med ganske gode de der ordinære hverdagene også!

:o)

4 kommentarer
    1. Jeg håpe dagen din ble ganske fin selv uten planer,dere kunne jo ta på søndagsklærne og stikke ned i byen bare for å kjøpe ett kakestykke om ikke annet,hi hi:))
      Hos oss ble det iallefall ett stille tog da vi ikke hadde noen musikanter og ingen korps i det hele tatt:))men vi masjerte da fint alikavel en flokk med halvgamle voksne:))og en neve med barn og ungdomer

    2. Litt rar 12 mai her også, mannen på jobb i nordsjøen, yngstejenta er ferdig med barnetog og sover fortsatt og russejenta sitter på hybelen og vil helst droppe russetog og komme hjem. Og her ligger jeg da og til ære for dagen har jeg tatt på dongeri istedet for joggebuksa hihi men JEG har fått opp flagget da !!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg