Vårstemning fra Kristiansand


Utsikt fra brygga på Myren Gård mot Kristiansand sentrum

Når været ute er så flott er hybelkaninene hos oss fredet.
Har latt støv, og tøy som bør brettes, ligge hvor det ligger og har tilbragt hele dagen ute på tur med bikkja. For en flott dag vi har hatt! Det er skikkelig vår, såpass at fottøyet mitt var sandaler. Men nå er jo jeg av den typen som hopper rett fra støvletter til sandaler da, det fins liksom ikke noen mellomting. Joggesko er helt forferdelig tett og ekkelt og blir bare brukt når det er høyst nødvendig. Og det var det ikke i dag.

Bildene i dette innlegget er fra Myren Gård. Den ligger ca 3 km sørvest for Kristiansand sentrum og en liten 20 minutters spasertur fra hjemmet mitt. Eiendommen er på omtrent 60 dekar og ble kjøpt av Kristiansand kommune i 1964. Bygningene brukes til representasjon og kulturarrangementer.

Myren var fra gammelt av en enkel liten husmannsplass. Terrenget er vakkert modellert, og man blir liten mellom de store nåletrærne. Hagen ble tegnet av gartner Poul Holst Poulsson i 1860, og er preget av romantikken og “den engelske landskapshagen”.







For ekstremt blomsterinteresserte er nok parken et funn. Her er registrert 170 forskjellige busker og trær, i tillegg til urteaktige planter og en stor samling rhododendron. For meg er det bare en fin plass å gå tur på. Og det er her vi pleier å legge båten om vi tar sjøveien fra hytta til jobb om sommeren. Kanskje ikke helt lovlig å ligge der hele dagen, men etter diverse telefoner til kommunen og andre jeg ble satt videre til, var det ikke en sjel som kunne svare meg på om jeg kunne legge til der eller ikke. Så da gjør jeg det bare, når jeg føler jeg har behov for det. Jeg ligger jo uansett ikke i veien for noen.

Vil du vite mer om Myren Gård kan du klikke deg inn på linken her:
http://www.kristiansand.kommune.no/PageFiles/19787/Brosjyre-Myren.pdf



8 kommentarer
    1. fruensvilje: Du angir bildestørrelsen når du laster dem opp. De små er beskrevet som popup her. Men ellers kan du klikke på bildet og dra det større og mindre ut fra det ene hjørnet. Men det er bare popup-bildene du kan klikke på og se i en større utgave ..
      Var mange fine blomster her ja, synd de ikke befinner seg i min hage!

    2. Hvem sier att våren er grå,dette var jo en fargebombe uten like:))så flotte bilder og en hyggelige husmannsplass.Hvordan greier du å legge inn litt små og litt store bilder?

    3. Grete: Tror det er forholdsvis grunt der, iallefall inntil brygga. Like før det er sommer her. Men de har visst meldt kaldere fremover .. får nyte det så lenge det varer.

    4. Så flotte bilder da 🙂 og takk for tipset, kan man legge til med seilbåt tro? hihi Nå gleder jeg meg så til sommeren, og den har kommet noen skritt nærmere hos deg ser jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg