Zzzzzzov godt – tips for god nattesøvn

Kveldste: Te brygget på ingefær, kamille, knopper av humle og lindeblomst, blader av sitronverbena og marianøkleblom skal også ha en søvnfremmende og beroligende virkning. Avkok av legevendelrot, eller av knust tørket rot har en dokumentert effekt mot lette søvnforstyrrelser. Får kanskje prøve med noe ingefærte .. kamille er uaktuelt, det er kun brukbart til å skylle håret med ..

Hold hodet kaldt: Soverommet bør være mørkt og kjølig, ikke mer enn 16 grader.
Her bør jeg ligge godt an.

…og føttene varme: Ta et varmt fotbad før du stikker føttene ned i raggsokker. Det er vitenskapelig dokumentert at varme gjør at blodårene utvider seg og bidrar indirekte til at kroppen utskiller «søvnhormoner». Eeeeh, ok da, det høres jo veldig sexy ut! Må jeg ut å kjøpe pysj også nå? Kanskje jeg kan ønske meg det i bryllupsdagsgave .. da blir nok drømmemannen overlykkelig! Men forresten, problemet er jo ikke at jeg er kald.

Bølgepusten: Ligg på ryggen i sengen. Pust halvveis inn, og utvid mageområdet helt maksimalt. Hold pusten inne. Deretter sug magen inn, og trekk mageområdet sammen samtidig som du utvider brystkassen. Press så denne «ballongen» ned i magen igjen, opp i brystet, ned i magen. Fortsett så lenge du kan holde pusten. Gjør mellom fem?ti repetisjoner. Tror ikke helt jeg skjønte denne her.

Sex for søvn: For mange hjelper det å synde før de skal sove. Sex og sengekos, i fellesskap eller ved egen hånd, virker søvndyssende for mange. Denne funker bare for menn!

 

 

 

Telle sauer: Sauefantasien er urgammel, og teknikken genial. Selvhypnose, eller fantasiarbeid som det også kalles, er svært effektivt. Når du teller sauer, låser du tankene i en aktivitet som hindrer deg i å tenke på andre ting som kan holde deg våken. Du kan også telle åndedragene dine og baklengs fra 100. Sauer er sikkert alrighte dyr, men funker ikke helt som sovemedisin.

Sov i ro: Steng lyder ute. Det er lettere å finne søvnen når du ikke distraheres av naboens tv eller andres hoste. Barnegråt og brannalarmer trenger seg alltid gjennom øreproppene. Jepp, eneste lydene som plager meg er de som sitter fast inne i hodet mitt. Piiiiiip. Øresus er en fantastisk oppfinnelse.

Nattmat: Spis en halv banan hvis du våkner om natten. Det søte i bananen skal virke beroligende på nervesystemet. Gammel overtro, funker ikke!



Søvndyssende duft: Inhaler duften av lavendel fra en lavendelpose som legges mellom puten og putevaret. Lavendel er nok den mest forferdelige, kvalmende duften jeg vet, må nok ha følge med spypøsen om den skal følge meg til sengs.

Bort med klokka: Fjern alle klokker fra synsfeltet om natten. Jada, den lyser ikke akkurat opp soveromstaket, men ligger i grei avstand så jeg kan få sett om det er normalt å stå opp på denne tia eller ikke .. somregel blir det “eller ikke” uten at det hjelper til å holde meg i senga.

Men nå har jeg jo allerede slått ihjel et par timer her. Hører drømmemannen gikk i døra nede, så nå er det morra’n for han også. Og jobb. Om ikke lenge titter en ny dag frem her og verden begynner å våkne til liv. Jeg også sikkert, etterhvert.

Gode tips fant jeg på kk.no, men kan ikke helt påstå at det har hjulpet meg så mye
..  bildene rundtforbi via google.no

3 kommentarer
    1. justinpain: Ja har testa det, opptil flere av de preperatene. Men fikk det gjennom legen, på resept. Funka dessverre ikke på meg. Men har ei venninne som har gått på det i flere år med veldig godt resultat.

    2. Jeg hører at det finnes noe på helsekost som heter melatonin( kroppens søvnhormon) man kan ta, jeg har ikke prøvd dette selv men tenkte jeg skulle prøve. Har du testet det?

    3. Jeg ser det att jeg er heldige som får sove med natta,hode på puta og jeg er i drømmeland.Skulle ønske eg kunne gi deg råd men hva skal det vær?kanskje litt rolig bakgrunsmusikk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg