Legekontoret – mitt andre hjem

Nå var det like før jeg måtte melde adresseforandring! Har tilbragt over to timer hos legen, eller på legekontoret jaffal. Hos to forskjellige leger til og med. Og endelig har jeg fått en skikkelig forklaring på hvorfor dette her beinet mitt er som det er. Eller begge beina for den saks skyld. Bare det at det ene er litt verre en det andre.

Det er ikke blodårene det er noe i veien med. Hurra! Det er jo det jeg har vært redd for, og det er jo det jeg også har trodd jeg har hatt i det andre beinet. Som tyter ut innimellom. Men det har vært helt naturlig for min del, arv etter pappa, dårlige gener rett og slett. Uheldigvis gikk jeg av med seieren der.

Men nå kan jeg iallefall slappe litt av. En blodpropp er ikke en mer overhengende for meg enn for alle de andre i det flyet. Blodårene var helt fine. Fra innerst til ytterst. Konstaterte den unge, kjekke legen der han satt og studerte mitt indre med en ultralydmaskin.

Jeg har blitt forklart, i tekst og bilder, hvorfor det er galt og hva han så. Og jeg så det jeg og, når han sammenliknet ultralydbildet av sin arm med bilde av mitt bein .. jeg så det veldig tydelig .. Kan ikke akkurat si det var en hyggelig nyhet, men det skal de ha de på legekontoret: Det må være den beste plassen i verden å komme til når en feiler noe!

Lymfødem. Jepp, det er det jeg feiler. Ikke dødelig, men veldig vodt. Har fått henvisning til en fysioterapeut for lymfedrenasje. Hyppig massasje over en periode ville kunne hjelpe godt mente legen. Jeg kunne stagge det og til og med muligens bli kvitt litt av det etterhvert. Om jeg var flink selv også da.

Ikke gå for lenge av gangen, ikke stå for lenge, ikke sitte med beina ned. Herregud åssen skal jeg klare å gjennomføre dette her da. Jeg sa jeg skulle tenke på det til etter ferien. Åssen i heiteste skal vi komme rundt og få sett noe om jeg må gjøre alt i intervaller på 20 minutter? Det sier seg selv, det er umulig! Jeg fikk ikke lov å sitte still hele dagen på jobb heller. Minst hver halvtime måtte jeg ta et avbrekk og gå en tur, bevege meg litt rundt, gjerne ha en eller annen ting, jeg skjønner ikke helt hva han mente med det, under pulten til å bevege beina frem og tilbake på. Stillesittende trim eller noe.

Varme bad var perfekt pleie. Helst tre ganger i uka. Så dermed må jeg vel ta meg sammen og hoppe i massasjekaret, ute eller inne, noen ganger i uka da. Som en del av behandligen.

Lymfødem. Hmmm. Jeg har omtrent ikke hørt ordet før.
Men på google (hvor også bildet er fra) fant jeg dette:

Lymfødem er en kronisk sykdom som gir hevelse (væskeansamling) i armer og ben. Andre deler av kroppen kan også rammes. Lymfødem forekommer hyppigst hos kvinner. Mange mennesker lider av lymfødem uten å være klar over det, men når diagnosen er klar er det mulig å få hjelp.

Sekundære lymfødem ? kalles de former som oppstår når lymfesystemet blir påført en skade ved en operasjon eller lignende. Oftest oppstår sekundært lymfødem etter fjerning av lymfeknuter som følge av en kreftoperasjon og/eller ved strålebehandling.

Primære lymfødem ? kan være arvelig, og dukker oftest opp i forbindelse med puberteten eller ved andre hormonelle endringer. I ca 30% av tilfellene skyldes primære lymfødem sannsynligvis medfødte defekter i lymfeårene.

Både sekundære og primære lymfødem er kroniske tilstander.

Gode råd til pasienter med lymfødem
– Unngå for høy varme og kulde ? ingen badstue
– Unngå solbrenthet
– Unngå skader ? bruk hansker og andre hjelpemidler ved arbeid
– Unngå insektstikk ? bruk midler mot insekter
– Ikke gå barbent ved ben-ødem
– Rens alle typer sår og rifter godt
– Søk lege ved bakteriell infeksjon (feber, rødlig hud, frostrier)
– Bruk lite salt i maten
– Plassér ekstremiteten (arm eller ben) høyt om natten
– Ingen hard massasje på ekstremiteten
– Ingen injeksjoner, akupunktur eller måling av blodtrykk på den siden du har ødemet

Så her ser det altså ut som om det er noe jeg må slite med resten av livet. Legen hørtes litt mer positiv ut. Enn så lenge. Kanskje han bare ikke ville ødelegge hele ferien min?

Ellers fikk jeg mer blodfortynnende og noen tabletter for hosten. Så da er pakkinga snart komplett. Når det gjelder legemidlene i det minste. Tror igrunnen ikke det er plass til noe tøy oppi der lengre så da slapp jeg jo å tenke mer på det!

Ha en fin fredagskveld der ute. Her lukter det snart hjemmelaget pizza. :o)

12 kommentarer
    1. Jepp, var det jeg skrev til deg du hadde for flere uker siden.
      Jeg har det selv i arm og bryst etter brystkreft.
      Går greit m fysio 1-3g pr mnd, støttestrømpe dag og natt samt pulsator.
      Få deg pulsator hjemme!
      Drikk vann.
      Meld deg inn i Lymfeødemforeningen, de har verdens tristeste medlemsblad, men står masse tips der.
      Tom om behandlingsreiser der du blir bandasjert hver dag!
      Lykke til med vissheten om hva det er!
      Vet det er verre å få det i ben eller arm, men når du får oversikt over behandling og hva du må gjøre selv så blir hverdagen bedre.
      Mitt er verre på vinteren, tåler sola bedre enn kulde.
      Og ser at armen blir større når jeg bærer med den..
      God tur til varmere strøk!

    2. Og til alle dere andre: Takk for omtanken, det er faktsik godt å ha dere der ute i spacen. Føler nesten jeg kjenner dere litt selv om vi aldri har møtt hveandre! :o)

    3. Anonym: De er fantastiske på det legesenteret ditt Hildegunn! Er så glad for at jeg endelig fikk skifta den fastlegen jeg hadde. Og ja, veldig glad for at det ikke var noe med blodårene. Men når jeg tenker meg om så har jeg nok hatt dette her lenge, bare jeg har knytta det til åreknuten og dårlig blodomløp. Teit at ikke min forrige lege ante hva det kunne være. For jeg har jo klaget på dette her i 18 år!
      Veldig skummelt å se bilder på nettet av hvordan det kan bli seende ut. Er nok litt opptatt av det, mer enn at det gjør vondt. For beina mine har alltid vært fine og slanke i motsetning til midten av meg.

    4. Anonym: Hehe .. jo det var han! Måtte bare inn og sjekke nettsia for å finne etternavnet først. Men herregud! Han er jo ikke sååå ung da. Omtrent på min alder jo, skilte bare et år!! Tror han har funnet ungdomskilden eller en pille som stagger alderdommen litt! Holdt i haugevis å ligge der på benken med beia ute ja, trenger overhodet ikke la han gå lengre oppover .. 🙂

    5. Deilig å få vite, er ikke noe som er værre enn å gå å lure på hva det kan være. Går ut fra at den kjekke unge legen var Sandnes, så da skjønner du vel hvorfor jeg ikke tar underlivet der.
      Klem fra Jorunn

    6. Må jo vær fantastisk å få stilt en diagnose, at du endelig vet hvorfor du har slik vondt, man tenker jo på alt mulig, og selvfølgelig bare negative tanker 🙁
      Gla på dine vegner, ha en fortsatt flott fredag. Her går det i lavkarbodiett for tiden, så får tiden vise om det funker på meg da, har en følelse at ingen slankekurer funker på meg, født til å være feit å stygg :((
      Ja,ja, var nu ikke meningen da å klage og syte til deg, håper du tilgir meg!! 🙂
      Kos dere med pizzaen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg