Riga, Latvia

Riga er Latvias hovedstad og ligger i Rigabukten ved Østersjøen. Elven Daugava renner gjennom byen som har tre bydeler, med gamlebyen som et naturlig midtpunkt for turister. 

Vi hadde en båttur på Daugava. Trodde vi skulle se både det ene og det andre, men det var bortkasta penger. Om du ikke akkurat må ha en liten tur på elva, stille og rolig, et stykke nedover for så å bare snu og kjøre tilbake – ligg unna denne!

Byen derimot er en opplevelse. Med vakker arkitektur, gode shoppingsopplevelser, flere utendørsmarkeder og kort vei til Østersjøens sandstrender vil du aldri kjede deg i Riga. Byen byr på en unik samling av turistattraksjoner, restauranter, museer, kirker og flere årlige festivaler og andre kulturelle arrangementer.

Når vi først er inne på sandstrender, ta en tur til Jurmala. Det er en times tid unna i taxi. Eget innlegg derfra ligger under Byferie i menyen her.

Som dere sikkert har skjønt før, så har jeg en forkjærlighet for arkitekturen når jeg er på reise. Det er ikke få bilder jeg kommer hjem med av hus og bygninger. Ting og tang som andre sikkert ikke engang gidder å stoppe og se på .. men vi er alle forskjellige. Heldigvis. Her er noen av mine betraktninger gjennom linsa.

Gamlebyen, åh jeg bare elsker sånne plasser! Enten du er i Riga for å oppleve kultur eller for å slukke tørsten vil gamlebyen være plassen for deg. Med et nettverk av trange middelaldergater, smug og torg vil en gåtur i gamlebyen gi deg en fin opplevelse. Det finnes vakre overraskelser rundt hvert hjørne i og med at de fleste av byens attraksjoner ligger her. Koselige kafeer og restauranter er også en selvfølge i denne sjarmerende bydelen. Det er derfor med god grunn at UNESCO har satt gamlebyen på sin verdensarvliste.

Midt i Riga står frihetsmonumentet som er Rigas samlingspunkt og stolthet. Det var her det latviske flagg ble reist første gang i 1988 etter å ha vært forbudt i nesten 50 år. Monumentet ble reist som et symbol for latvisk frihet og uavhengighet i 1935. Monumentet er en 42 meter høy søyle med en kvinneskikkelse som holder tre stjerner. Stjernene er symboler på de tre opprinnelige landskapene i Latvia. Monumentet har en inskripsjon på forsiden som sier, «Tçvzemei un Brîvîbai», oversatt «for fedreland og frihet». Under den sovjetiske okkupasjon fungerte monumentet som ett nasjonalt samlingspunkt, men trosset noen forbudet mot å legge blomster ved monumentes fot kunne de risikere å bli arrestert av KGB. Dette var på grunn av at dette ble sett som antisovjetisk virksomhet. I dag står det æresvakter ved monumentet.

Bastejkalns Park deler den gamle bydelen fra Central District med Frihetsmonumentet i midten. Her fins det romantisk plasserte benker, om du skulle ha behov for å hvile beina litt underveis, og pittoreske broer over kanalen. Vi leide en sykkelbåt og tok oss en times tid på vannet. Vi sleit litt med styringa til å begynne med, men det ble et morsomt lite avbrekk fra butikker og uterestauranter.  I parken finner du også minnesmerker over de  som døde i Latvias kamp for frihet i1991.

På en bro i parken hang det hundrevis av hengelåser. I alle størrelser, utforming og farger hang de der og vitna om nygifte par som satset på et langt og lykkelig liv sammen. Det er tradisjon her. En henger en lås på kjærlighetsbroa, etter inngått ekteskap, kaster nøkkelen i elva som en markering på at nå hører en sammen for resten av livet. Noen av låsene hadde navn og dato, andre bare et hjerte eller initialer.

Mulig mennene i disse landene er uhyggelig mer romantiske enn en gjennomsnitts nordmann. Iallefall finnes det blomsterutsalg over alt! Med tusenvis av blomster. De står der og lyser mot deg i all sin prakt til langt på natt. Ikke kan jeg skjønne at det kan være så stor omsetning på disse her, og om jeg har rett må det være en utrolig haug av visne blomster bortgjemt en eller annen plass. Blomster er jo som sagt ferskvare, og så her.

Ikke gå glipp av Rozengrals mens du er der. Det er den mest stemmningfylte middelalderrestauranten i Riga. Restauranten ligger i en kjeller som så tidlig som 1293 ble brukt som vinkjeller. Det serveres autentiske retter etter middelalderoppskrift som blir servert av servitører i tidsriktig påkledning. Sammen med interiøret og belysningen av stearinlys lager dette en fantastisk atmosfære. Anbefales til alle som vil ha en annerledes middagsopplevelse. Du finner restauranten i gamlebyen. Muligens litt lett å overse, da den befinner seg i en kjeller. Vi sleit litt, men det kan kanskje henges på den der berømte stedssansen min. Eller fraværelsen av den rettere sagt. Drømmemannens er ikke stort bedre, selv om han selvsagt ikke innrømmer sånt ..

Er du hvitløkselsker slik som meg? Da må du bare få med deg hvitløksbrødet her. De har det både i Litauen, Latvia og Estland og jeg kan bare ikke få nok av det. Finn deg en koselig uterestaurant, bestill ei øl eller to og ei skål med hvitløksbrød. Nam, nam! Du stinker sikkert ikke så godt etterpå, så det er jo en fordel om de du er sammen med også får i seg litt av dette her.

Jeg kan vandre i dagevis og bare betrakte andre plasser gjennom kamera. Sikkert ikke så veldig gøy for han jeg reiste sammen med, men han klaget ikke. Men det som sikkert var enda verre på denne turen var at jeg av en eller annen uforståelig grunn hadde glemt kameraet hjemme!! Er det mulig? Det er første gang i historien, og det kommer nok aldri til å skje mer heller. For sånne abstinenser jeg fikk da de var omtrent som de en alkoholiker får om han ikke har tilgang til drikke mer. Dermed måtte jeg jo bare kjøpe et nytt et. Og et engangskamera funker ikke for meg. Det ble et til 1500 kroner og kvaliteten på bildene ble tålig bra egentlig. Men det spiste batterier. Min feil fikk jeg opplyst fra drømmemannen, for jeg kan jo aldri slå det av. Det må alltid være klart liksom. I tilfelle ..

Markeder er gøy, i små porsjoner. Det kan fort bli litt i overkant av støy og folk og kaos for meg. Men her var det litt spesielt i og med at vi på en måte gikk mange år tilbake tid. Det var så sykt gammeldags. Både utstyret og tøyet og alt de solgte her inne. Og alt er salgbart selvsagt. Også det vi ville beskrevet som søppel. Dette markedet vi var på ligger rett utenfor gamlebyen. Bare en liten spasertur unna.

Dette var en liten smakebit av min opplevelse av Riga. En flott by, men om jeg måtte velge mellom de tre byene jeg til nå har besøkt i Baltikum så går nok Tallinn i Estland av med seieren. Dit skal jeg helt sikkert tilbake!

12 kommentarer
    1. Yvonne: Hei på deg. 🙂 Så koselig at noen flere tenker det samme som min datter. Men tror du blander innleggene mine litt. For det er ikke Latvia ho har hatt med tøy til, men Litauen. De trenger det helt sikkert en eller annen plass i Latvia også, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noen kontakter der. Har du prøvd å google “Klar til Latvia” eller noe sånn? Er jo utrolig hva man kan finne via nettet i dag. 😉 Lykke til.

    2. Hei. Ser du skriver i innlegget ditt at din datter samler inn klær og diverse til de som trenger dette i Latvia. Jeg sitter å tråler nettet nå i let etter et barnehjem i Latvia jeg kan komme i kontakt med. Jeg har masse klær og leker og ønsker å gi dette til noen som trenger det. Jeg ønsker også å reise dit selv. Jeg hadde blitt veldig glad om jeg kunne fått noe hjelp ifht hvem jeg kan kontakte for å komme i gang med dette da jeg er helt fersk.
      Som jeg alltid har hørt “Den største glede man kan ha er å gjøre andre glad”.
      For øvrig syntes jeg du har en flott blogg!

    3. Jøss,måtte nesten ha meg en kaffekok her for å pløye igjennom det du hadde skrevet.Godt skildret :)Fine bilder.Ja det blir nok til en dag at jeg tar turen dit også 🙂 Har så mange plasser jeg har tenkt å besøke før jeg tar kvelden…
      Ønsker deg en fin dag videre

    4. Du er flink til å skildre turopplevelser,en fantastisk reise du tok oss med på her.Jeg er lik deg,elsker alle dei flotte bygningane som vi ser ute i verden,det er jo dei som gir byene sjarm.
      Takk for turen,ønsker deg videre en fin ettermiddag

    5. Inger J: Forskjellen på fattig og rik er dessverre slik de aller fleste plasser når du er ute og reiser. Spesielt om du roter litt rundt utforbi de typiske turistplassene. Noe jeg er ekspert på.

      Jeg har selv et barnebarn som er halvt litausk, og selv om jeg ikke har vært så mange ganger her så vet jeg en del om landene og hvordan de lever der. De som ikke bor på hotell og aldri engang har hatt råd til å besøke sin egen hovedstad .. og enda mindre et badeland. Selv om det er i overkommelig avstand til byen de bor i.

      Dattera mi har sitt eget lille “hjelpesendingsbyrå”. Samler inn klær, sko, ting og tang vi her i Norge har i overflod av. Og tar det med når de kjører til familien i Litauen. De leverer det egenhendig til barnehjem og familier de vet ikke har for mye. Dermed kommer det iallefall frem til de som trenger det mest helt uten at noen stjeler av lasset. Folk her leverer villig vekk, og garasjen er full rett som det er. Bare fordi de har hørt om dette via facebook, venner og kjente.

    6. Var selv i Riga før jul, ble mange bilder derfra for meg og.
      Liker gamlebyen, og gjestfriheten:)
      men det er store kontraster. fra fattig til rik på kort avstand.
      Ha en fin helg:)

    7. God morgen;-)))
      Flotte bilder av en flott by;-))) Har hørt fra flere at denne plassen er bare utrulig flott med sine flotte utsmykkinger.
      Ha en flott dag videre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg