2. søndag i advent

Sånn, der fikk vi også tent lys nummer to. Litt seint på dagen kanskje. Men vi har jo ikke vært hjemme siden i går tidlig på morra’n. Har hatt en kjempegøy tur til Hjørring i Danmark. Noen ganger lurer jeg på om folk glemmer at de nærmer seg 50 og vel så det … Men mer sier vi ikke om den saken, resten forblir innforbi Cognac Klubben, som en vel bevart hemmelighet. Er det ikke sånn det foregår i finere losjer og andre foreninger vi kan … eeeh … sammenligne oss med?

Hotell Phønix ligger strategisk plassert midt i byen. Standarden liknet nok en del på et billig Londonhotell. Knirkete, skeive gulv og trapper, vegg-til-vegg tepper … men helt greit nok for ei natt. Bortsett fra det første rommet vi fikk da. Der slo mugglukten mot oss med en gang vi åpna døra. Jeg har ekstrem god luktesans, så der kunne jeg ikke være. I overgangen mellom vinduet og taket, langs hele veggen, var det et tykt lag med grågrønn mugg.. Æsj!! Fikk bytta til et rom ut mot gata. Ble advart mot bråk, men tenkte jo at det ikke var så allverdens med biler i den lille byen. Tok feil. Var ikke biler han advarte mot, men folk. Fulle folk. Som vasa frem og tilbake, eller iallefall en av veiene, hele natta!

Hotellrom med to enkeltsenger inntil hverandre er som et slag i trynet! Dobbeltrom du lissom. Hva skal en med det om det ikke er dobbeltseng? Kanskje ikke rart jeg ikke fikk sove den natta heller, for jeg er jo vant til å ligge tett inntil drømmemannen, sovne i armkroken hans. Eller iallefall fu i fang. Det gikk jo ikke her. Så han sovna, langt ifra meg, mange mil føltes det som. Mens jeg ble liggende våken mesteparten av natta. Helt aleine, i ei fremmed seng, på en fremmed plass. Lys våken. Halvveis til morra’n vurderte jeg å gå ut en tur. Sikkert veldig lurt at det ikke ble noe av, for med min stedssans så hadde jeg vel vasa rundt i Hjørring fortsatt! Som siste utvei tok jeg fire ibux og sovna omsider. Helt til mannen måtte opp på do en time etterpå!

Menn og dører, det er noe som ikke går helt sammen. Iallefall ikke min mann og dører. Han la seg i senga igjen, sovna på sekundet, med dørene inn til ganga og doen åpne. På vid vegg liksom. Og lysene på! Så der lå jeg. Drittrøtt. Halvdopa. Alt for sliten til å stå opp og ta tre skritt for å rette på elendigheten og bli kvitt lyset igjen. Mye bedre å ligge der og irritere seg i flere timer selvfølgelig. Til natta er over og frokosten blir servert. I ettertid kanskje ikke helt den lureste løsningen …

Danmark er igrunnen et shoppingeldorado. Burde nok hatt en jenteweekend eller noe dit snart. Selv om drømmemannen min er både tålmodig og snill og rusler med rundt uten å protestere. Denne ganga hadde han jo selskap av andres drømmemenn, og en aldri så liten bajer eller fire, dessuten rakk vi jo bare et fåtall av butikkene. Vi skulle jo tross alt ha møte og presentasjon av kveldens cognac. Likevel får jeg jo litt dårlig samvittighet for at jeg storkoser meg i de butikkene han absolutt ikke kan finne noen manneting i. Biltema, Clas Ohlson, Elkjøp og sånt derimot, det er jo noe helt annet. Men herregud, det synes jo ikke jeg er så stas! Ikke klarer jeg å gjøre som om det er lykken i livet heller når vi er innom der i et eller annet livsviktig ærend.

Fikk med meg tre, fire nye plagg hjem. En del flasker vin og en Bailys. Litt godis til hundepasseren. Pluss et par RayBan solbriller til hver av oss. Men akkurat de tror jeg blir julegaven fra den ene til den andre, og omvendt, her i huset. Kunne igrunnen godt tenkt meg å kjøpt to par til meg selv jeg, for jeg hadde veldige traumer med å velge hvilke jeg skulle ha. Solbriller er noe helt annet for menn enn for damer. Menn har de for at de trengs i sola. Punktum! Damer har de for at de er fine, stilige, kule, passer i fargene til tøyet, prikken over i’en i antrekket. Ja og så er de jo litt greie når sola skinner også da. Aldri hatt sånne dyre briller før jeg, men de var ufattelig mye bedre på enn alle andre solbrillene som har blitt med meg hjem i årenes løp. Der var det igjen, det der med å få det en betaler for …

Hereford House er en biffrestaurant som holder til i et gammelt bindingsverkshus. Her inntok vi middagen på kvelden. Siden vi var 12 stykker var det ikke mange plasser vi hadde å velge mellom i og med at vi ikke hadde bestilt på forhånd. Men de hadde god mat, kjempekoselig personale og fyr på peisen. Anbefales! Selv om jeg savna litt grønnsaker til maten. Det er jo halve måltidet etter min smak. Mannen synes sikkert det var greit å slippe kaninforet som han må spise hver dag hjemme. Personalet må ha vært usedvanlig tålmodige. Hadde restauranten holdt til i Norge hadde vi nok blitt kasta ut før maten var klar …

Bjesken står oppført som bodega hos Zityzen.com. Jeg vil kalle det en brun pub. Veldig brun. Her sitter folk som ser ut som om de har sittet på samme plass i 25 år. Det er en plass med stort hjerte og plass til de fleste. Her glei vi rett inn, både før og etter middagen.

Vi kom hjem til snø. Masse snø. Og en ferdig skuffa gårdsplass. Jippi! Sønnen har overgått seg selv. Det var kjempedeilig. Det blir en stille, rolig kveld for oss. Middagen henta vi på en kinarestaurant, så den gikk unna i en fei. Nok til dattera i hybelen ble det også. Noen goder må de jo ha når de velger mamma til nærmeste nabo!

Jeg har hatt ei kjempekoselig helg. Den aller beste på veldig, veldig lenge, selv om jeg måtte finne senga litt tidlig i går kveld. Men kvelden starta jo tidlig også da, sånn cirka kl. 8 om morra’n for å være helt ærlig, og jeg hadde jo tross alt døgna – igjen! Har vel omtrent sovet 3 timer tilsammen siden fredag. Så du kan være helt sikker på at i kveld skal jeg ikke glemme den der lille pillen som hjelper meg inn i drømmeland!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg