Mandagstanker

Det snør tett, og det har det gjort siden jeg sto opp. Ikke helt etter planen min dette her. Hadde faktisk tenkt å ut og gjøre klar hagen utenfor huset i dag. Klippe ned litt busker og visne greier, plante noen nye løk. Kanskje få på noe bark. Men nei, plutselig var det for seint. Jorda er dekket av hvit, kald, ekkel snø.

I går var en heller dårlig dag. En sånn liten nedtur, kjennes ut som influensa og slår meg helt ut. Og jeg er like uforberedt på det hver gang det dukker opp. Trodde jo det var gått over. Forresten har vel hele helga vært litt sånn. Så jeg beklager til dere som har vært sammen med meg. Jeg er ikke sur, bare litt utenfor.

Lørdag var vi i familieselskap. Ei i den yngre garde i familien ble 7 år. Så det ble feiret som seg hør og bør for en som hører til i den slekta. Sånn mellom 35 og 40 stykker var vi vel. Med stort og smått. Taco, pølser, kaker og is. I en leid barnehage. Å leie en barnehage skal vi også 2. juledag. Siden vi stadig blir flere og flere så er det ingen som har plass til alle hjemme lengre.

Men det stopper ikke selskapelighetene. Den tradisjonsrike julelunsjen som svigermor har stått for aleine, helt til i fjor, fortsetter. Men nå altså i leid lokale og ved at hver og en tar med seg litt mat. Eller litt, det kan umulig være bare litt. For selv om vi er mange så kan nok de mengdene mat som dukker opp mette nesten tre, fire familier til. Egentlig. Eller kanskje til og med en hel liten landsby i Afrika. Er det rart en ikke klarer å slanke seg etter å ha havna i denne familien?

Vi har også vært en liten tur innom Ikea. Dette jeg har sett så frem til, og håpet på, i årevis. Ikea – endelig helt nærme! Og det er til og med det nest største Ikea-varehuset i Norge. Det burde jo ha vært kjempegøy, men egentlig synes jeg det var mest slitsomt. Hodet er ikke helt med meg. Det kjennes ut som om det er fullt av bomull. Kom riktignok ut igjen med et par pakker servietter, noen glass og lys, pluss to dobørster. Strengt tatt ingen helt unødvendige ting. Og da er det jo noe som er galt!

Kan sitte nede i sofaen hele kvelden og glo på tv uten å få med meg noe som helst. Og ikke sier jeg noe heller. Bare sitter der. Venter til kvelden er over og vi kan finne senga. I går la jeg meg aleine, filmen vi så på hadde jeg ikke fått med meg likevel. Det er noe som nesten aldri har skjedd før, vi legger oss alltid sammen og normalt er det han som vil legge seg først. For å være helt ærlig, så sovner han som regel i sofaen, med meg i armkroken. Tror det er en sjeldenhet at min kjære får med seg en hel film! Men nei, han sover ikke, påstår han. Selv om hodet hans opptil flere ganger dunker hardt i veggen, før jeg legger en pute der, slik at han skal slippe hjernerystelse eller varige skader.

Nå er det altså ei ny uke. Igjen. På en måte går det både veldig fort og veldig seint. Ukene flyr, mens dagene snegler seg avgårde. Merkelig følelse. Jeg føler ikke dette her med meg går noe bedre heller, liker ikke denne zombie-følelsen som aldri går over. Har ikke lyst til å fortsette med disse pillene. Hjelper de egentlig for noe? Det føles ikke sånn. For jeg hater å miste kontrollen, og det føles litt sånn nå, at noen andre har overtatt. Jeg bare eksisterer liksom. Langt her inne, i en tåkeheim. Ullent og grått.

2 kommentarer
    1. MAGMA: Jeg hadde ikke den bomullen der før jeg begynte med tablettene. Og jeg har aldri pleid å være deppa om høsten eller vinteren heller, selv om jeg foretrekker sommer. Vet ikke hva det er. Er bare drittlei dette nå. Kvelden ble ikke spesielt mye bedre, ikke natta heller, men kanskje denne dagen kan bli litt greiere? Ha en fin dag.

    2. Vet litt om den bomullen, zombie-følelsen. Tror du det er tablettene som gjør det, eller er det det at de ikke virker? Det er jo en ganske vanskelig årstid nå, iallefall for mange som sliter med trishet og bomull. Håper du får det bedre og at du får en god kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg