2010 – Egypt

 

I mai 2010 hadde vi en tur til Egypt. Jeg hadde lovet min sønn at han også skulle være med en tur uten noen søsken. Det hadde nemlig hans to eldre søstre fått oppleve. Det drøyde nok litt for lenge, for han hadde fått kjæreste, og dermed ble ho også med. Jeg har vært i Egypt to ganger tidligere, og siden vi denne gang bare var en uke ble det ikke så mye tid til å se på serverdigheter og pyramider og sånne ting. Ikke var ungdommen så veldig interesserte heller. Når en er 17 så er det litt begrensa hvor gøy det er å reise med mamma …

Vi bodde på Grand Resort i Hurghada. Et hotell jeg tidligere bare hadde vært innom for å smugtitte på. Hotellet var fantastisk, overgikk faktisk forventningene mine. Alle som jobba der var hyggelige og hjelpsomme, maten bra og rommene nydelige. Men utenfor hotellområdet er alle veldig masete, en får ikke gå i fred noen plasser. Jeg takler ikke helt det der, men grunnen til at jeg vender tilbake til Egypt gang på gang er varmen og sola. Det er ikke som på Kanariøyene der du kan risikere en uke eller to med regn.

Hurghada er en kaotisk, masete by. Det holder igrunnen å gå der en gang, så har du fått nok! Men mange hotell her er jo bygd opp som små egne byer. Igrunnen har du alt du trenger innforbi muren. Om du klarer å bare holde deg der hele tiden da. Jeg makter ikke det. Vi fikk med oss en båttur, en snorkletur, en ørkensafari og noen turer helt på egenhånd. Blant annet til El Gouna.

El Gouna som er et elegant feriested. Allerede fra starten ble denne lille oasen planlagt og formgitt til en harmonisk helhet. Kanaler skaper øyer, halvøyer og laguner. Mellom disse ligger det hoteller, restauranter og småbutikker. Alt er bygget i tradisjonell søregyptisk stil med bueganger, kupler og fasader i farger som sandgult, safran og oker. Midt i El Gouna ligger det lille bysentrumet Kafr El Gouna med butikker og restauranter. I motsetning til Hurghada er El Gouna en rolig liten plett uten for mye mas og stress. Til og med i butikkene kan du gå uten og bli overfalt av overaktive selgere.

Zeytona beach er også verdt et besøk. Det er en privat strand, så om du ikke bor på rett hotell der, så må du betale for solstol og håndkle.

Det tar alt fra 30 til 60 minutter i taxi fra Hurghada til El Gouna. Alt etter hvilken vei sjåføren finner det for godt å kjøre. Prisen er ca. 100 kr. hver vei. Har du ikke vært her tidligere anbefaler jeg en dagstur hit. Ta med badetøy og bruk dagen på stranda, spis lunsj eller middag på en av restaurantene rundt marinaen. Og nyt synet av de flotte båtene som ligger der.

3 kommentarer
    1. Hei!
      For noen fantastiske bilder. Og så artig med slideshow. Det har jeg ikke sett i noen blogger før… :-))
      Tøft!
      Det ser veldig fint ut der, så denne plassen leder i reiseplanen så langt…
      Tusen takk for informasjonen du la igjen på bloggen min.
      Gode klemmer fra Line

    2. Det ble jo skikkelig bra med det slideshowet 😉 Og igjen – idylliske bilder. Gode øyeblikk du har fanget! Og jeg må jo si at barna dine er heldige hvis de har fått dratt på ferie sammen med deg alene. Om man ikke setter pris på det som 17-åring, så gjør man det nok senere i livet 🙂

    3. Har vært i Egypt engang og elsker det. Alltid solsikkert og varmt året rundt og som du sier mer værstabilt i forhold til Kanariøyene- LItt masete er det alltid å dra til afrikanske og asiatiske land men man venner seg til det. Har vært flere ganger både i Tyrkia og i Tunisia

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg