Opp – og ned igjen

Noen dager er verre enn andre. Av en eller annen merkelig grunn kommer de som regel etter en aldri så liten opptur. Etter noen netter med god søvn, selvsagt forårsaket av innsovingstabletten, men dog …

Må innrømme at det er bedre å sove med hjelp, enn ikke sove i det hele tatt. Men jeg skulle ønske jeg klarte det bare ved hjelp av melatonintablettene. Sovehormonet som det så fint kalles. Høres litt bedre ut det der, enn innsovingstabletter. Ikke skal de være vanedannende heller. Men det ser ikke ut til å funke så bra for meg. Etter fire netter med god søvn skulle jeg erstatte innsovingstabletten med hormonet .. og da fikk jeg en ny våkenatt.

Mulig jeg bare er litt treig? For jeg ligger våken til i 2-3 tiden og sovner jo på en måte … og når morra’n plutselig er der da er jeg nesten i koma! Kanskje jeg burde ta de pillene rundt middagstider?

Jeg liker ikke å føle meg sånn som jeg gjør nå! Jeg vil være våken, uthvilt og opplagt. Jeg vil gå på jobb og likevel ha litt overskudd til å gjøre andre ting når jeg kommer hjem. Savner å ha folk rundt meg om dagene, det er liksom måte på hvor mange fornuftige samtaler en kan ha med bikkja. Selv om jeg selvfølgelig har den mest fornuftige bikkja i heile verden. Men egentlig er jeg litt lei ho nå. Ho maser sånn. Skjønner sikkert ikke hvorfor jeg er hjemme til alle døgnes tider, for ho er jo vant til å være aleine her heile dagen. Mulig vi går hverandre litt på nervene begge to.

Jeg er så trøtt! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke sover. Det er kjempeirriterende Jeg har funnet ut for lenge siden at den forbanna øresusen jeg har hatt i snart 15 år blir tidoblet når jeg ikke er i form ellers. Kanskje det er det som holder meg våken, egentlig? Noen ganger synes jeg det er merkelig at ikke andre kan høre lydene inne i hodet mitt. Det suser hele tiden, høres litt ut som den lyden som kom på tv’n før, i riktig gamle dager, den der som fulgte med “Vi beklager teknisk feil …”

Det er igrunnen rart at det ikke er noen behandling for øresus. Noe som funker. En har jo piller for det meste ellers. Tenk så deilig det hadde vært å bare kunne tatt en bitteliten tablett åsså var det vekk! Fikk jeg sagt. Jeg som alltid har vært så motstander av sånt. Men nå er jeg jo blitt reine pilletrilleren, slår snart min avdøde bestemor til og med. Igrunnen angrer jeg litt på at vi kasta den der doseringseska hennes. Der du kunne legge oppi alt du trengte for heile uka, med klokkeslett og greier.

En for blodtrykket, en blodfortynnende, en vanndrivende, en for humøret og et par for å sove … Nå mangler jeg bare tre for å våkne, noen slankepiller og ti-femten stykker for å se yngre ut!

3 kommentarer
    1. annanine: Jeg har øresus pga. en legetabbe for snart 12-13 år siden. De påsto jeg hadde ørebetennelse, mens jeg nektet. For ørebetennelse vet jeg hvordan kjennes ut. Likevel ble jeg ikke hørt. Etterhvert ble jeg lagt inn på sykehuset, kjørte opp uten henvisning og sa de måtte hjelpe meg, svimte av i korridoren og huska ikke hvor jeg hadde parkert bilen etterpå engang. Ble på sykehuset en uke. Jeg hadde noe eksem i øregangen, som normalt renner ut av øret, men her hadde det kapslet seg inne og ble der … eller, det bulte ut på siden av hodet, så ut som ei kjøttpølse i størrelsen da. Det var et reint helvete. Lå der med slanger både her og der, til og med oksygen, da jeg våkna.
      Og etterpå har det sust og sust …

    2. Først ølurt å finne ut hvorfor en har øresus, feks mengeniersyndromet?
      Dosette ja. jeg kan ikke fordra å legge oppi medisiner, men må, for da har jeg kontrollen………..legger oppi for 28 dager om gangen, så da blir det tre dosetter, en for morgen, en for midt på dagen, og en for kvelden, det er hel vanvittig. Får du ikke sove av medisinen, så kan årsaken være medisinen, eller ofte er det kortisolet som krøller seg, ialelfall hos meg

    3. noen ganger strever man for mye å få til å sove.. tror det, jeg.. stå heller opp og finn deg en kjedelig bok, les til du gjesper langt, og finn senga igjen da.. nei, jeg vet ikke om det hjelper, men jeg har hørt det.. jeg har alltid sovnet ganske lett og da skal ikke jeg gi deg råd! Jo.. bare en liten en til; legg en bok eller et ark med penn ved siden av senga, skriv ned etterhvert som tankene kommer, bekymringer osv.. si så til deg selv; der ligger de, og der skal de være så ser jeg heller på det i morgen enn å ligge og tumle med de tankene nå! Kan det hjelpe, mon tro??
      Det går an å kjøpe sånn pille-eske, jeg bruker det, jeg! Kjempesmart å dosere en gang i uken eller kanskje holder det med annenhver uke hvis du ta piller bare to ganger om dagn, feks.. jeg får til å legge fire uker av gangen, det er kjempepraktisk! 🙂 Men nå er jeg sykepleier og er veldig vant til å dosere medisiner, da! 😉
      Øresus.. jeg har det jeg også, prøver å overhøre det, men det er vanskelig, ja! Det er fryktelig irriterende og noen ganger er det helt øredøvende! Si ifra hvis du finner en pille som virker!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg