august 2011

Fri fra jobb for å være barnebarnevakt

Det var planleggingsdag i barnehagen i dag. Og siden jeg har en del feriedager igjen brukte jeg en på noe så fornuftig som å være sammen med snuppa mi. Igjen. Men ho sov hjemme i natt da, for to ne...

Det totale kaos - familiehelg på Krossholmen

Vi har vært på hyttetur. Innkvartert i fire hytter på Krossholmen ved Lillesandhar vi tilbragt helga. Med enda mer utedo enn vi selv har på hytta, uten dusj, uten tv oginternett og stort sett uten ...

Tja, hvordan går det nå egentlig

En arbeidsuke er snart over. En strevsom uke. Må bare innrømme det. Jeg, morrafuglen, har slutta å kvitre. Herregud for et slit det er å komme seg ut av dyna nårmobilen durer i vei på nattbordet. O...

Poden har reist

Det aller verste jeg vet er avskjeder. Er særs dårlig på det der. Så igrunnen hadde jeg ikke lyst til å være sjåfør en gang. Men jeg kunne jo ikke bare la han komme seg ned på jernbanen aleine hell...

Hundetiss og medarbeidersamtale

Sitter i sofaen med beina på bordet. Noen hovne, vonde bein. Etter jobb begynte jeg å luke litt i villnisset ute i hagen. Tenkte ikke så mye over at jeg har sittet i hele dag, med beina ned under p...

Da var det over ..

Sommeren. Ferien. Avslappende dager. Lange, late dager på terrassen, speidende etter en båt eller to. Dager på pinneavvenning. Uansett hvor flotte pinner og kongler jeg kom med så ville ikke matmor...

Grønningen fyr en go'værsdag

Det er sjeldent det er så fint og stille her ute i havgapet. Mentorsdag var som sagt dagen. Vi tilbragte den på sjøen. Det fins nemlig ikke noen bedre plass for en sørlending en smeigedag som dette...

Bare to dager igjen ..

.. og så er det tilbake på jobb. Denne ferien virker som om den har vart i en hel liten evighet. Tror aldri jeg har hatt en så langtekkelig ferie i hele mitt liv! Ikke det at jeg har kjedet meg, fo...

En smeigedag på Oksøy fyr

18. august 2011 var dagen. Den aller fineste sommerdagen vi har hatt til nå i ferien. Og heldigvis fikk vi utnyttet været for det det var verdt! I dag er det grått og ...

Hjelp! Tiden går så alt for fort ..

Min eldste datter er 26 i dag. Det er litt uforståelig det der. At jeg har en unge som er så voksen. Kan huske hvor stolt jeg var da jeg hadde fått ho .. og hvornervepirrende det var månede...

Feriens aller beste dag er over

Bading langt til havs, mens båten bare ligger og skvulper i nærheten, fins det noe bedre? Vi har badet, solt oss, fiska, gått på oppdagelsesferd på den ene holmen etter den andre, tilbragt ...

En nydelig start på dagen

Endelig! Endelig har vi fått det som kan se ut som en smeigedag her i sør. Litt seint, men bedre seint enn aldri! Vindstille, sol og blå himmel. Sommertemperaturen mangler egentlig, men jeg...

Bør 18-åringen betale for seg hjemme?

Inspirert av Tove sender også jeg ut en meningsmåling her. Min sønn på 18 har fått seg læreplass til sjøs. Han er ute 28 dager, hjemme 28 dager. Lønna er mellom 10.000 og 12.000 pr. måned t...

Ei natt under åpen himmel

Kvelden i går ble igrunnen ganske så fin. Forholdsvis stille og nydelig måneskinn rundt oss her. Ikke akkurat varmt, men greit nok .. Og her tilbragte vi natta. På den en...

Et skikkelig surt oppgulp

I dag har jeg ikke gjort en dritt. Ja rent bortsett fra å lage litt mat så vi ikke skal dø av sult da. Jeg er så lei. Av alt. Det meste iallefall. Av å være her. Av å ha ferie uten å reise noen pla...

.. og så kom regnet!

Etter værmeldingen skulle vel igrunnen dette regnværet ha begynt i går. Men heldigvis stemte ikke det helt. Siden det så temmelig flott ut her i går formiddag fant jeg ut at jeg skulle ta a...

Så var det fredda' igjen

Det er ikke en sky på himmelen!! Tro det eller ei. Helt klart og lyseblått. Likevel er det temmelig kjølig. Sommertemperatur er det iallefall ikke lengre selv om det innimellom sikkert kan ...

Torpet Mon - et bittelite hotell inni skogen

Fra Cabinn City i København dro vi videre til Torpet Mon i Gøteborg. Dette lille hotellet ligger snaut 10 minuttes kjøretur fra Liseberg. Men om du reiser en hel gjeng så kan du droppe å te...

Fristaden Christiania

Det er spennende å gå rundt i Christiania og kikke. Det er helt annerledes enn alt annet jeg har sett. Men jeg tror likevel ikke at de som bor her er så uavhengige o...

Trinitatis Kirke, København

Dette skal visstnok være et avDanmarks mestkjente byggverk. Rundetaarn ble bygd mellom 1637 og 1642. Rundetaarns Sneglegang er unikt i europeisk arkitektur. Den 209 meter lange spiralgangen...

På kanalbåttur i København

Helt siden jeg var liten har jeg hatt lyst til å oppleve Venezia. I voksen alder har jeg drømt om å feriere på en kanalbåt i England. Dette ble en liten smakebit på en måte, selv om det bare var sn...

Jeg tror sommeren er over

Selv om sola skinner og det er stille og fint er nok sommeren over for denne gang. Det er høst i lufta. Et helt annen følelse enn det var for noen uker siden her. Det er kjølig og klart. Lufta er f...

To dager i København

Vi tok ferja fra Ebeltoft til Sjællands odde. Dermed sparte vi litt kjøretid og fikk mer tid i storbyen. Jeg har aldri tilbragt noe særlig tid her tidligere, ha vært innom Christiania en gang for 1...

En nydelig kveld i Ebeltoft

Så var det på tide å dra videre uten de andre. De skulle kjappeste vei hjem, mens vi dro videretil København. :o)

Danmarks, Europas eller verdens minste rådhus?

Ebeltofts sjarmerende, lille rådhus ligger midt i gågata. Det ble bygget i 1789 og blir i dag brukt som museum. Her finner du Molbo-stua som viser hvordan arbeiderklassen levde her på 180...

God formiddag fra et vått hytteliv

Her sitter jeg og koser meg og ser tilbake på vår første ferieuke. Joda, vi hadde utrolig flaks med været, men nå er det over .. sånn i tilfelle dere minsunner meg den flotte blå hi...

Mat må man ha - selv på ferie!

Hos Nils, som påstår de er byens nest beste spisested. ;o)Atmosfæren og humorenvar detiallefall ikke noe å si på. Fra Den Skæve Kro som hadde en koselig bakgård og veldig god m...

Langs sjøen i Ebeltoft

For ikke å forstyrre våre samboere om morra'n gikk vi likegodt en tur da vi våkna. Veldig, veldig tidlig på dagen, sånn litt før 8. Ikke helt normalt at vi er ute og spaserer på d...

Sjarmerende Ebeltoft

Å gå rundt i Ebeltoft er som å tre mange hundre år tilbake i tid. De sjarmerende gamle og verneverdige husene i gamlebyen trekker turister fra ...

Fra Skagen til Ebeltoft

Vi bestemte oss for å kjøre adskilt videre og møtes ved neste overnattingssted. Dette for at vi skulle slippe å vente på hverandre, for at vi kunne stoppe der vi ville uten å ta hensyn til hverandr...

Et døgn i Skagen

Denne lille byen, på toppen av Danmark, byr på en mengde opplevelser. Her finner du fantastiske shoppingmuligheter, flott badestrand, restauranter og et utall av hotell og overnattingsstede...

Tilbake i hjemlandet

Etter nesten en uke på farta i våre to naboland er vi tilbake igjen på hytta. Mange inntrykk og 800 fotografier rikere. Vi har hatt en kjempefin tur! Godt og varmt, nesten som om i syden. Turen gik...

Marit

54, Kristiansand

Fotogal, halvgammel kjærring fra Sørlandet. Foretrekker sommer og sol. Trives absolutt best ved sjøen. Elsker å reise. Gift for andre gang, så dermed har vi "mine og dine" barn og barnebarn, noe som innimellom kan være en utfordring både for den ene og den andre.

Sammen har vi leonbergeren Jonas som vi hentet rett før jul 2015.

Bloggen ble til da livet på en måte stoppa opp. Den ble min klagemur for at jeg ikke skulle gå rundt hjemme og sutre og pipe for alt og ingenting. Etter å ha bretta ut livet mitt i et par år, spesielt elendigheta, er jeg fortsatt her innimellom.