Byferie

Sopot - Polens mest berømte badeby?

Da vi var i Gdansk i mai måtte vi bare ta en dagstur til Sopot. Badebyen som på 1920-tallet var et av de mest glamorøse feriestedene for det europeiske borgerskapet. Byen er kjent for den lange str...

Gdansk by night

Det var nesten magisk å gå rundt i denne byen når dagen gikk over til kveld .. Spesielt rett før det ble veldig mørkt,når himmelen lyste knallblått mellom de høye, ærverdige bygningene. Romanti...

Gatelangs i Gdansk

Gdansk er Polens sjette største by.Grunnen til at vi havnet her var som sagt at det er en av alt for få destinasjoneren kommer til direkte fra Kjevik, flyplassen i Kristiansand.Iallefall om en ikke...

Gdansk - Apartamenty Sun & Snow Aura

Her bodde vi!Det lå 15 minutters spasertur unna gamlebyen.Og da gikk vi langs kanalen.Stort leilighetshotell som ikke var helt ferdig ennå.Fløyen ved siden av oss så helt tom ut. Det var en slags ...

Da stikker vi!

17. mai er for meg en dritkjedelig dag. Masse stress. Blåfrosne unger. Stressa foreldre. Sykt høye forventninger som sjelden blir innfridd. For ørtende gang dropper vi 17. mai-feiringen her hjemme ...

Spania - Barcelona, Montjuice taubane og borgen

Et lite tilbakeblikk. Siden reiselysten foreløpig foregår via internett kommer herved et til innlegg fra turen vår til Barcelona i januar. Har fortsatt mange bilder derfra som jeg ikke ha vist frem...

Spania, Barcelona - Church of the Sacred Family

Som kjent er jeg ikke videre kristen av meg, til tross for at jeg er oppvokst i bibelbeltet på Sørlandet. Men kirker og katedraler har jeg likevel utrolig sansen for,rent bortsett fra når det foreg...

Spania, Barcelona - Güell Park

På en høyde i den nordlige delen av Barcelona finner du Güell Park.Parken ble tegnet av Antoni Gaudi mellom 1900 og 1914og visjonen hans var å bygge en liten eksklusiv landsby i parken.På grunn av ...

Spania - Bymuren rundt Girona

Etter mange trapper og bakker opp fra bebeyggelsen langs kalanalen kom vi til topps.Her befinner universitetet (bildene under) og den gamle bymuren seg.Det var her oppe i høyden vi fant ut at byen ...

Spania - Girona, bebyggelsen langs kanalen

Tidlig på morrakvisten, før disen har forsvunnet.Drømmemannen tester det nye mobilkameraet sitt og ble igrunnen veldig fornøyd med resultatet.Jeg foretrekker et skikkelig kamera, men må innrømme at...

Spania - Gamlebyen i Girona

Velkommen til en aldri så liten tur rundt i gamlebyen i Girona.En perfekt plass å tilbringe noen timer, eller dager, om du er litt lik megog elsker gamle byninger, smale smug, spennende arkitektur,...

Spania - Girona og Barcelona - hotellene

Reisetips og fakta - dobbeltsjekk alltid før du tror det du leser ..Den eneste grunnen til atvi skulletil Girona var at jeg hadde lest at flyene til Ryan Air,som går til Barcelona egentlig lander p...

London - Tower of London

På mine tidligere turer til London har jeg aldri kommet meg innforbi muren her.Etter drømmemannens ønske skulle vi det denne ganga.Han hadde vært på en omvisning her og det frista til gjentakelse. ...

London - Camden Lock

Jeg tror nesten ikke jeg har vært i London uten å ha tatt en tur til Camden Lock.Denne bydelen og markedet som ligger langs kanalen tilbyr det meste en trenger, og absolutt ikke trenger.Tidene har ...

London - En liten svipptur på kanalen

Turen fra Camden Lock til Little Venice tar en liten time.Jeg hadde store planer om å få tatt mange flotte bilder, men kapteinen på skutavar dritsur og vi fikk egentlig ikke lov å reise oss opp og ...

Estland - Gatelangs i Tallinn

' Det var det. Om det frista å se mer så er det vel bare å hive seg på et fly da vel.Her er det mye å se, fantastiske restauranter, rimelige priser ..Du får mye for pengene enten det er ...

Estland - Old Hansa restaurant, Tallinn

Jeg måtte bare legge ut noen nye bilder fra denne fantastiske restauranten.Mitt tredje besøk her, og jeg skal garantert tilbake igjen om jeg er på de trakter. Denne ganga var vi et følge på 10 styk...

Estland 2012 -Tallinn by night

Et lite knippe bilder fra turentil Tallinn.Har du ikke vært her er det absolutt en plass å tilbringe ei helg.Dette varmitt andre besøk herog begge gangene har jeg lovet meg selv at jeg skal tilbake...

Jula var ikke over ..

.. men sesongens aller siste julebord er nå et tilbakelagt kapittel. Ti, sannsynligvis temmelig utslitte, medlemmer av Cognacklubben sør er snart tilbake i normal gjenge igjen. Etter en slitsom, me...

Wroclaw, Polen - jaDka restaurant

Det var mange flotte restauranter og spiseplasser i denne byen.Men det er jo litt begrensa hva en rekker over i løpet av tre hele dager. En kan jo ikke spiste middag i eninga heller.Det var nesten ...

Wroclaw, Polen - julemarked

Det ble en smule merkelig å se disse tivoliaktige grelle, fargeklattene opp mot de gamle ærverdige bygningene,selv omdet så litt bedre ut etter mørkets frembrudd. Vareutvalget var allsidig og he...

Wroclaw, Polen - by night

Jeg elsker å gå rundt og kikke når jeg er på tur.Det være seg i en by eller andre plasser en drar på ferie.Merkelig det der. Jeg får vel nesten aldri beveget meg så mye som når jeg er på tur.Her hj...

Wroclaw, Polen - byvandring

Wroclaw er en av Polens største byer med sine vel 635.000 innbyggere.Torget i gamlebyenhar Europas andre største markedsplass(etter Kraków) og her finner du noen fantastiske bygninger som er godt r...

Wroclaw, Polen - Art hotell

Art Hotell ligger rett og slett midt i smørøyet.Vi bare runda et hjørne eller to, og så befant vi oss på torvet i gamlebyen. Helt perfekt! For å se en større versjon av de små bildene, bare klikk ...

En romantisk tur for to

Det er akkurat det vi skal. Snart.Om bare en måned rett og slett. Vi bestilte helt på impuls forrige lørdag. Begge hadde vi to feriedager til godeog de måtte jo brukes til noe. Det er bare to måne...

Jurmala, Latvia

Er du først i Riga må du bare få med deg Jurmala. Jurmala har over hundre års tradisjon som SPA-resort. Vi var der bare på dagsbesøk og fikk ikke med oss noe spa-greier. Derimot fik...

Riga, Latvia

Riga er Latvias hovedstad og ligger i Rigabukten ved Østersjøen. Elven Daugava renner gjennom byen som har tre bydeler, med gamlebyen som et naturlig midtpunkt for turister. Vi hadde en bå...

Tallinn, Estland

I Tallinn har jeg vært en gang. En fantastisk flott by som jeg mer enn gjerne kommer tilbake til. Mye flott å ta bilder av. Kjempemange koselige restauranter og god mat. Dessuten er det jo så billig!!

Vilnius, Litauen

Jeg har vært i Litauen to ganger, og kommer gjerne tilbake. Men grunnen til at vii utgangspunktet reiste dit er denne her unge damen: Min eldste datter bodde og jobba i Vilnius i halvannet år. K...

Edinburgh

Svært få hovedsteder ligger så vakkert til som Edinburgh. Byen er omgitt av flere høye vulkanske klipper. På en av klippene ruver Edinburgh Castle majestetisk over gamlebyen, med vertikale stup på ...

Glasgow

Glasgow har en flott beliggenheten av The Highlands og Edinburgh. I tillegg er byen enav Europasmest sjarmerende storbyer, leste jeg på en nettside. Den sjarmen de snakka om hadde jeg vanskelig for...

Old Hansa Restaurant, Tallinn

Har du vært i Tallinn? Hvis ikke kan det varmt anbefales. Og kommer du dit må du bare innom Old Hansa. En middelalderrestaurant som er helt ubeskrivelig. Her er alt gjennomført til fingerspissene. ...

Marit

52, Kristiansand

Fotogal, halvgammel kjærring fra Sørlandet. Foretrekker sommer og sol. Trives absolutt best ved sjøen. Elsker å reise. Gift for andre gang, så dermed har vi "mine og dine" barn og barnebarn, noe som innimellom kan være en utfordring både for den ene og den andre.

Sammen har vi leonbergeren Jonas som vi hentet rett før jul 2015.

Bloggen ble til da livet på en måte stoppa opp. Den ble min klagemur for at jeg ikke skulle gå rundt hjemme og sutre og pipe for alt og ingenting. Etter å ha bretta ut livet mitt i et par år, spesielt elendigheta, er jeg fortsatt her innimellom.