Kaldt, både ute og inne

Ei enslig lita varmegrad var det. Men det føltes som minus 4, sier yr. Og da er vi helt enige! Godt å ha noen å være enige med, ikke sant?

Inne har vi akkurat nå rett i underkant av 18 grader. Varmepumpa jobber på spreng. Er i grunnen bare det som mangler nå, at den tar kvelden etter 13 aktive år som en stygg innretning på stueveggen. Men vær så snill da! Ikke akkurat nå … for nå har vi just kjøpt piggdekk til bilen, skal betale en del tusenlapper for oppgradering av båtplassen vi har på fastlandet ved hytta, og så er det jo julegavetid. Så nå kan vi rett og slett ikke mer på denne siden av nyttår. Det kan jo være at jeg bare har glemt hvordan den hørtes ut, for vi har jo hatt en veldig varm og flott høst. Satser på det, at det er derfor jeg reagerer så på lyden … 

Vi har en liten vedovn også her oppe. Men jeg er jo helt sikker på at drømmemannen har bomma litt på innkjøpet av ved i år. At vi har alt for lite. Så den kan vi ikke sløse sånn med. 

I underetasjen er det enda kjøligere. Der pleier vi jo bare å sitte om kveldene, og da fyrer vi i peisen. En diger innretning som er alt for stor for rommet. Og av en eller annen grunn så trekker ikke varmen opp i etasjen over, men stopper midt i trappa. Så etter å ha fått skikkelig fyr, så må vi lufte resten av kvelden …

Peisen er murt av en pensjonert murer som bor i gata her. Sikkert på 70-tallet en gang. Og han er skikkelig stolt av droget! Nevner den nesten hver gang jeg ser han. Godt han ikke har sett stoltheten etter at jeg malte. For jeg er temmelig sikker på at mannen ikke hadde likt dette synet. Men jeg er veldig fornøyd, og det er jo tross alt jeg som bor her. Pluss drømmemannen da, og etterhvert så synes ikke han heller at det ble så galt. 

Vi har varmekabler nede. Men på grunn av hunden er de avslått. Han bor under trappa, og holdt på å stryke med da vi satte opp varmen i gulvet slik at det ble godt for oss. Derfor bruker vi ikke de. Bikkja peste sånn om nettene at jeg ikke fikk sove. Faktisk trodde jeg han var syk og holdt på å krepere. Men så var han bare varm, stakkars.

Han har jo en ekstremt tjukk pels. Han liker seg i kulda. Om kveldene, når vi fyrer, pleier han å ligge flere timer ute på plenen, i mørket. Før han kommer inn for å få litt kos, og tar kvelden klin inntil sofaen. Når vi så legger oss legger han seg under trappa. Aller helst ville han nok ha delt soverom med oss. Men der går grensa for meg. Jeg har aldri hatt noen av hundene mine på soverommet. Jeg sover jo veldig lett, og egentlig holder det at jeg må forholde meg til drømmemannens bevegelser og snorking, om jeg ikke også skulle hatt en diger hund der inne.

I kveld er det syforening. Gleder meg til det. Rart som en setter pris på slike ting, som tidligere bare var en vane. Eller til og med bare stress. Som på slutten når jeg jobba fullt. Nå derimot er det et av høydepunktene i livet mitt. Faktisk! Bortsett fra når jeg skal ha det selv da, for det synes jeg er skrekkelig slitsomt, til tross for at drømmemannen hjelper så godt han kan. Men vi er seks stykker og har det cirka hver tredje uke nå, så det er ikke så ofte. Så sånn sett får vi jo veldig mye hygge for å slite litt en kveld i ny og ne. 

Men før en kan nyte, så må en yte. Og akkurat nå står det en stor oljeovn inne på soverommet for å få opp temperaturen, før kjærringa skal kose seg med litt husmoraktige sysler en stund. Det vil si brette en diger haug med tøy som har samla seg opp den siste uka. Og siden soverommet blir varmet opp for en gangs skyld, så tenker jeg at jeg likegodt kunne få vaska, tørka støv og skifta sengetøy i samme slengen. For det er jaggu ikke ofte det er mer enn 8 grader der inne på denne tia av året. Vinduene står jo alltid åpne, så det kjennes vel mer ut som et kjølerom enn et soverom. Det er nesten så en gruer seg for å gå ut av dyna på morrakvisten. 

Kos deg med tirsdagen! 

 

Midtlivskrise på Facebook finner du HERFølg meg gjerne om du liker hverdagsblogger fra sytende, middelaldrende kjærringer, fine bilder og noen turopplevelser i ny og ne. Det du ikke liker kan du jo bare scrolle glatt forbi.

 

14 kommentarer
    1. Lillian: Det er et slags varmegjenvinningsanlegg her, på loftet. Skulle suge inn den varme lufta fra trappeoppgangen, og blåse den ut i stua igjen gjennom to ventiler. Xen min var elektriker, så det er noe han har installert. Men jeg har aldri fått det helt til å virke. Og han husker jo ikke noe av det som har foregått i dette huset … merkelige greier. 😀

    2. Vi har bare vedfyring, og nå når vi alle arbeider lange dager blir det litekaldt. stadig tilbakevendende tema her i huset….

    3. Jeg har også fyring nede og har installert en vifte i taket over trappa. Da blir det godt og varmt i hele huset og en jevn fordeling av varmen.

    4. Vera Lynn: Takk, så snilt sagt. 🙂 Fikk varmen etterhvert. Jeg er jo enda i overgangsalderen ser det ut som, er vel snart 15 år siden det starta, så jeg har heteturer og er stort sett veldig varm. Det er derfor vi har det ekstremt mye kjøligere enn de fleste andre. Men innimellom kan jeg også fryse nå, og det er en litt merkelig følelse etter alle disse årene i hetetokthelvete.

    5. HeidiElise: Takk. Ja, liker meg her jeg, selv om det hadde vært greit å pussa opp litt snart. Hvem som helst kan vel misunne dyret denne pelsen om vinteren. Men i sommer sleit han skikkelig.

    6. frodith: Tusen takk. 🙂 Dette er i kjellerstua, ikke stua. Vi har tv’n nede. Den eneste i hele huset. Det er derfor vi bruker denne på kveldstid. For da må altså min bedre halvdel slappe av og ta kvelden. Med et eller annet på skjermen.

    7. Det er så koselig hos deg, akkurat som jeg liker det ;o)) Det var kaldt her i dag også -2C, og det kjennes godt her inne også. Jeg har skrudd opp varmen i alle rom, bortsett fra kjøkkenet, for å få en gjennomstrømning. Stua er trekkfull, så det tar litt tid før det blir ordentlig varmt her.
      Når vi setter opp varmen blir ikke alltid kjæledyra vår så happy, for de er jo mye bedre kledd enn oss med en kjukke pelsen sin. Kattene mine liker både kulda og varmen, så de trives både ute og inne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg